I renoveringen av vårt badrum verkar det som att hantverkarna inte gjort allt "enligt boken". Se gärna denna tråden:
http://www.byggahus.se/forum/badrum/129715-roergenomfoeringar-i-golv.html

När det gäller taket så har man behållt det gamla taket (nån slags skiva) och dragit elen på det och sedan satt ett nytt innertak, kanske 5 cm ner. Där ska spottar sättas. Taket ska tätas mot väggarna med silikon och målas med våtrumsfärg.

Är detta en OK konstruktion? Måste man inte ha plast på gamla taket för att hindra fuktvandring till vinden eller blir detta tillräckligt tätt? Hantverkarna hävdar att det räcker i och med att vi ska ha fuktstyrd PAX-fläkt som tar fukten.

• IMG_6305.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog personligen satt både plast i taket och en PAX-fläkt. Hängslen och livrem. :-)

Paul-Staffanstorp
Nog tycker jag det räcker fullt tillräckligt som det är gjort och hade nog gjort på liknande vis...

Funderar också över detta då jag själv står inför en badrumsrenovering. I hus där ingen plast finns i övrigt så känns det märkligt att plötsligt här stoppa in det. Hur får man det dessutom tätt mot väggen?

Nej jag tror att det får bli en liknande lösning som snickarna gjort för min del.

Gött mos! Då kanske det blir ett bra badrum av detta till slut ändå! :)

BiFuel skrev:
Gött mos! Då kanske det blir ett bra badrum av detta till slut ändå! :)
Absolut, lägg upp bilder sedan här eller på bloggen så man får följa ert arbete.

Låter som en OK konstruktion men jag funderar på sänkningen på 5 cm och spottar?
De flesta spottar eller downlights kräver minst 10 cm, oftast 15 cm till brännbart material, sen om man ska ha sådana där "baljor eller koppar" ovanför spottarna så kan de kräva mer ändå.
Men ni kanske ska använda "möbel-spottar" som inte kräver någon avstånd till brännbart och bara ha som mysljus och kombinera med annan belysning?

Enligt elektrikern behöver dessa 12v-spottar inte mer utrymme eftersom de enbart värmer neråt. Nån slags inbyggda kylflänsar eller så kanske? De är på 20W stycket och vi ska ha 6 st.

Paul-Staffanstorp
Dessutom är det ju gips ovanför och det brinner ju ganska dåligt...:rolleyes:

C
Nä, det finns spottar med en reflektor som reflekterar värmen neråt, då behöver de mindre utrymme och kanske ingen potta.

Fast ovanför gipset finns spånisolering på vinden så nån "firestarter" till spot vill man ju ändå inte ha.

optimum
För att vara på säkra sidan, be att få se, läs och spara sedan instruktionen till spotarna.

Där framgår om hur de får sitta monterade.

mvh Roland

Absolut! Ska prata med elektrikern när han kommer och monterar in dem. Han verkar himla trevlig och bra att prata med.

Posta gärna vad det är för spottar + bilder och ditt intryck för om det är som du säger att de kan monteras utan utrymme/potta ovanför så lär det vara intressant för flera med projekt.
Jag t.ex. som tänkt skippa spottar helt då jag inte är förtjust i värmealstringen + att de verkar gå sönder mkt. oftare än annan belysning.

Förhoppningsvis får vi elbitarna installerade i början på nästa vecka. Återkommer då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.