1 271 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Hantverkaren skrapade duschdörren
Jag har köpt nya jättefräsha duschdörrar för typ 10 000 kr som en hantverkare precis monterat åt mig. Men nu när han gått och jag torkar av den så ser jag att han skrapat den ena duschdörren i toppen så att det blivit fula märken. 
Hur brukar man göra i såna här situationer? Ansvarar firman för att ersätta den med en ny fräsh, eller drar man av på priset, eller är är det kört?
/J
Hur brukar man göra i såna här situationer? Ansvarar firman för att ersätta den med en ny fräsh, eller drar man av på priset, eller är är det kört?
/J
Det räcker inte med att han har en ansvarsförsäkring han måste dessutom ha kompletterat sin ansvarsförsäkring med ett tillägg för omhändertagen egendom.D.v.s. att hans försäkring täcker skada på den del av egendomen som är föremål för hans åtgärd d.v.s. dörren som han monterade och som du ägde. Om han ägde dörren som han monterade är det ju hans dörr och då kan du kräva att han byter den eller sätter ned priset.Du betalar ju för fullgod vara. Sannolikt har han så hög självrisk att det inte lönar sig för honom att utnyttja sin försäkring.
I vårat nya badrum lyckades kakelgubben skrapa den fönstersmyg jag satte dit så att färgen på flera ställen lossnade. Han gjorde tre försök att reparera den genom att måla med sprayfärg. Vid sista försöket blev det någorlunda acceptabelt. Alternativtet hade varit att riva dän allt kakel runt fönstret, bräcka loss fönstersmygarna (fästa med bygglim) och göra om allting från början. Jag valde att låta hans reparation vara. Vissa strider får man helt enkelt acceptera att det blir oavgjort. I övrigt blev badrummet kanonsnyggt och hantverkaren har varit trevlig hela tiden. Och nu efter en besiktning/värdering och ett antal glada timmar där inne så upptäcker jag att jag faktiskt kan leva med att det ser lite ojämt ut vid just denna kakelplatta mot smygen. Det finns värre saker i livet, så är det nog även med en repa i duschen...?
/Henrik
/Henrik
Klicka här för att svara