Som rubriken lyder är jag i det steget i badrummet när fuktspärren ska monteras. Tänker köra med Casco´s system för våtrum med Wetstop mattan, som verkar vara det bästa i dagsläget. provade att limma upp 2 våder igår kväll, det som stör mig är att fiberduken fäster otroligt uselt på tätremsan som sitter i golv/vägg vinkeln. Det ska ju enligt anvisningen monteras med 5 cm överlapp över tätremsan. Mot våtrumsskivan sitter det bra, känns lite skakigt att sedan montera upp X antal kilo keramik på väggen på en duk som "bara" är limmad fast. Undrar bara om det är någon fler som liknande erfarenheter?
Ska ta kontakt med Casco för att höra om det verkligen ska vara så här, har inte direkt snålat med Wetstop limmet på fiber remsan!

Återkom gärna med svaret du fick av Casco:), jag ska ge mig på samma operation under helgen som kommer och vore tacksam för info innan.

Kommer inte ihåg att jag hade liknanded problem.

Köpte mina grejer på Hornbach och upptäckte efter ett tag att remsan som användes i vinklarna mella golv och väg (och vägg och vägg) inte var densamma som den i brochyren med monteringsanvisningen. Den remsa jag hade var tunnare och den i brochyren liknade själva wetstop-mattan.

Om du har en remsa som liknar wetstop-mattan så kanske det förklarra våra olika upplevelser av att fästa på remsan.

Penslade även på bra med aquastop på remsan, tror inte det var med i beskrivningen. Det kanske också spelade en viss roll, vem vet.

/Kristofer

Har nu varit i kontakt med en tekniker på Casco, han säger att man inte ska limma på fiber remsan utan försluta med Aquastop. Detta gällde även skarven mellan våderna i vertikal riktning! Så " lomma" körde tydligen med rätta takter. Jag kan ju inte påstå att det tydligt framstår någonstans i monteringsanvisningen att man INTE ska limma fiberremsan. Utdrag ur GDS guiden för Wetstop:

"Applicera WetStop lim på väggen
med roller ca 1l. / 4-5 m2 och gnid
fast mattan med verktyget Gnidde
6117. Tryck fast ordentligt.
Applicera WetStop lim till efterföljande
våder och montera med
ca 50 mm överlappning (fram till
det svarta strecket).
När alla våder är uppsatta förslut
samtliga överlappningar mellan
våderna med AquaStop över skarven.
Om/där våderna möts kant-i-kant,
överlappa med Tätband SH/KL och
förslut med AquaStop."

Nåväl det är väl bara att ta nya tag i kväll, så får vi se!!
/ Mathias

hej

jag satte samma grejer på vägg och golv i helgen som varit, det gick lekande lätt. dem enda ställena som duken kanske hade lite svårt att fästa på remsan var om det fanns någon ojämnhet på underlaget bakom, men då använde jag bara mer Aquastop Adhesive så satte det sig till slut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.