Vi har ringt runt lite för offertar för bara kakling och får väldigt varierande priser. En del är svindyra. Vi har köpt kakel, så det som behövs är tätskikt, fog osv och ev flytspackla lite.

Så nu undrar jag vad man bör se upp med i kontrakt osv.

När man ber om fast pris, så ingår väl även färdkostnad osv?
Maken fick ett pris, men ska ringa om någon dag och se vad som ingår egentligen. Priset var så bra mot vad vi fått av vissa andra (skiljer typ 10 000 kr). Och denna firma har vi hittat genom tips på forumet här,

Men som sagt vad bör vi se upp med och tänka på?

Redigerat:
Thomas59
Viktigt att avtala vad som INGÅR i offerten exempelvis:
-Material och kostnad för detta (ex inköpspris + påslag eller annan prismodell, finn smycket (ska ju vara finns mycket :-)) att skriva om detta

Extra viktigt med MATERIALÅTGÅNGEN vid tätskikt i våtrum eftersom kvalitetskraven i tillverkarnas anvisningar ofta bygger på en viss materialåtgång per kvadratmeter.

-Exakt vad som skall göras, kan inte betonas nog mycket
-Beräknad tidsåtgång + timpris
-Ev tillkommande kostnader (resor eller annat)
-Att behörighet finns
-Ev kvalitetskrav/estetiska krav, för mycket att skriva om men kortfattat kan man få allt från slarv till proffsjobb vad gäller hur plattor skärs, fogsprång, avslutningar, mjukfogning, remsning i skarvar och hörn samt brunnsmachett, förhöjningsring osv. Där måste man vara tydlig på vilken nivå man kräver annars blir det lotteri. Vissa saker framgår av våtrumsreglerna och andra måste du själv sätta nivån för.
-Bortforsling skräp/städning om det ingår
-Dokumentering av fall - här tycker jag personligen att det slarvas enormt. Jag skulle själv kräva att korrekt fall efter flytspackling mäts, dokumenteras och sedan godkänns INNAN tätskikt och ytskikt görs.
-När arbetet ska påbörjas och när det ska vara klart
-Betalningsplan
-Vite vid försening, innehållande av pengar för reklamationer

Kolla sedan F-skatt och ARN så det inte är någon ökänd figur

Vad som igår i fast pris är ju en förhandlingssak, reskostnader kan ingå eller inte!

Finns säkert mer men detta var vad jag kom på på rak hand!

Lycka till!

Redigerat:
Hänger på här också i min kamp att komma igenom hantverkardjungeln helskinnad. Känner att mycket ligger på mitt ansvar att få med alla detaljer för att det ska bli som jag vill, men är inte det samma sak åt andra hållet också?
Om det inte står på offerten att reskostnader inte ingår, kan dom då komma i efterhand och säga att det måste jag ju förstå att det inte ingår utan tillkommer? Likadant med bortforsling av skräp osv.? Det känns som i de fallen är det lika viktigt för hantverkaren att vara noggrann vad dom vill ha betalt för. För mig som kund är ett fast pris just ett fast pris. Enda som kan påverka det priset lite är oförutsedda saker. Resekostnader och bortforsling av skräp och städning är knappast oförutsett.

Tack för svar.

Vet någon var man kan se exempel på hur ett kontrakt kan se ut?

VAr kollar man upp behörighet?

Thomas59
stefand skrev:
Hänger på här också i min kamp att komma igenom hantverkardjungeln helskinnad. Känner att mycket ligger på mitt ansvar att få med alla detaljer för att det ska bli som jag vill, men är inte det samma sak åt andra hållet också?
Om det inte står på offerten att reskostnader inte ingår, kan dom då komma i efterhand och säga att det måste jag ju förstå att det inte ingår utan tillkommer? Likadant med bortforsling av skräp osv.? Det känns som i de fallen är det lika viktigt för hantverkaren att vara noggrann vad dom vill ha betalt för. För mig som kund är ett fast pris just ett fast pris. Enda som kan påverka det priset lite är oförutsedda saker. Resekostnader och bortforsling av skräp och städning är knappast oförutsett.
Finns det inte angivet att kostnader tillkommer för tex x eller y ska man kunna utgå från att det ingår. Gäller i stort och smått. Tar hantverkaren ut en faktureringsavgift (ja vissa gör faktiskt det) i fakturan utan att det är överenskommet är det således bara att stryka avgiften och betala det överenskommna priset.

Jo det borde vara samma åt andra hållet men få hantverkare verkar ha insett fördelen med en bra checklista. Man litar väl på att man kommer ihåg allt.

På fastpris skulle jag säga att det är precis tvärt om. Dvs om det inte står specat att det ingår så ingår det inte!

niblom skrev:
På fastpris skulle jag säga att det är precis tvärt om. Dvs om det inte står specat att det ingår så ingår det inte!
Fast då måste dom ju bita sig i rumpan. Dom kan väl inte hävda att det tillkommer massa kostnader som inte står med? Ska jag vara noggrann att speca allt jag vill ha gjort så måste ju dom vara noggranna att speca allt dom vill ha betalt för.

Ingen hantverkare skulle väl göra mer än det som står i offerten, varför ska det då vara underförstått att jag ska betala mer för saker som inte står?

Eller missförstår jag dig?

Thomas59
niblom skrev:
Jag blev lite fundersam då jag läste din kommentar men är det kanske så att det du skriver gäller OMFATTNINGEN av jobbet och det jag syftar på är ev tillkommande kostnader.

Jag håller med om att tex köksrenovering:D inte ingår i badrumsrenoveringsfastpriset elller porslinet om man givit pris på tex tätskikt, flyt och ytskikt.

Om man å andra sidan givit fast pris för tex tätskikt, flytning och ytskikt kan man inte sedan kommma och ta extra betalt för tex verktygskostnader eller fogsnören eller servicebil OM man inte specifikt angivit att detta INTE ingår.

MEN jag kan ju ha fel:wow:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.