3 619 läst ·
33 svar
4k läst
33 svar
Varför inte playwood i badrum?
Sida 1 av 3
Vi bygger nytt badrum och har hört att det inte är bra att sätta playwood på väggarna bakom våtrumsgipset. Men varför? Jag inser att det inte är bra med levande material i badrum, men om man ser till att täta ordentligt borde det väl vara okej? Är det mot försäkringsbolagens regler? Det kan ju vara svårt att lägga in kortlingar på varje ställe där man tror att man kommer skruva krokar mm.
Tacksam för svar /juju
Tacksam för svar /juju
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Branschreglerna säger inga träfiberskivor bakom våtrumsskivorna.
Anledningen är väl att de kan svälla och ställa till problem om fukten når dem.
Själv anser jag ju nog att det redan då är läge att renovera badrummet för om fukten når in bakom våtrumsskivorna så är ju tätskiktet kass.
Anledningen är väl att de kan svälla och ställa till problem om fukten når dem.
Själv anser jag ju nog att det redan då är läge att renovera badrummet för om fukten når in bakom våtrumsskivorna så är ju tätskiktet kass.
Som jag har fattat de på snickare jag pratat med så är de väldigt märkliga regler. Om en mattläggare lägger våtrumsmatta så får man ha trä bakom gips. Fast om samma mattläggare lägger en våtrumsmatta avsedd för att sätta kakel på, och sedan en kakelkille sätter kakel så får de inte vara trä bakom. Detta eftersom de då går efter två olika branschers regler..
Kan detta tokiga verkligen stämma?
Kan detta tokiga verkligen stämma?
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Samtidigt tycker jag att det blir mer "Våtrumssäkert" om saker sitter stabilt på väggen och inte trillar ner.
Varför inte plywood är regelverk som det skrivs.
Nu är jag negativ, men tänk så här. Det finns olika myndigheter eller andra "regelbyggare" med personal för att skapa regelverk.
Men om vi tänker så här att de regler vi har nu är tillräckligt bra och fungerar i praktiken då har dessa myndigheter eller "regelbyggare" inget kvar att göra och då inget berättigande.
Så då drar man igång nya utredningar för att finna nya ytterligheter och får med sig t.ex. försäkringsbolagen, och vips så har vi en ny regel.
Nä, så länge vi har detta system så blir det en självuppfyllelse att försöka finna nya "teoretiska" problem att arbeta med, annars blir man ju av med arbetet.
Nu är jag negativ, men tänk så här. Det finns olika myndigheter eller andra "regelbyggare" med personal för att skapa regelverk.
Men om vi tänker så här att de regler vi har nu är tillräckligt bra och fungerar i praktiken då har dessa myndigheter eller "regelbyggare" inget kvar att göra och då inget berättigande.
Så då drar man igång nya utredningar för att finna nya ytterligheter och får med sig t.ex. försäkringsbolagen, och vips så har vi en ny regel.
Nä, så länge vi har detta system så blir det en självuppfyllelse att försöka finna nya "teoretiska" problem att arbeta med, annars blir man ju av med arbetet.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Åja, nu är ju inte fuktskadade badrum ett teoretiskt problem utan ett högst reelt problem.
Ett skäl för varför man inte får ha träskivor bakom gipset är att det inte går att på ett korrekt sätt fukskydda hålet du borrar när du skall sätta upp ngt. på väggen. Och i de flesta fall så vill man ju ha skivorna just för att ha något att skruva i.
Vid en korrekt uppsättning av ngt. i ett våtrum så får du inte borra rakt igenom skivan eller regeln som du vill skruva i. Det måste finnas en botten i hålet.
För du skall klämma in silikon i hålet inna ndu skruvar, och silikonet skall då inte kunna åka rakt igenom väggen, utan det skall bli ett tryck på silikonet från skruven som du skruvar i, för att silikonet skall täta ordentligt.
Dvs där du skall sätta upp saker måste du sätta reglar eller liknande som är så tjocka att skruvarna inte når igenom.
Ett skäl för varför man inte får ha träskivor bakom gipset är att det inte går att på ett korrekt sätt fukskydda hålet du borrar när du skall sätta upp ngt. på väggen. Och i de flesta fall så vill man ju ha skivorna just för att ha något att skruva i.
Vid en korrekt uppsättning av ngt. i ett våtrum så får du inte borra rakt igenom skivan eller regeln som du vill skruva i. Det måste finnas en botten i hålet.
För du skall klämma in silikon i hålet inna ndu skruvar, och silikonet skall då inte kunna åka rakt igenom väggen, utan det skall bli ett tryck på silikonet från skruven som du skruvar i, för att silikonet skall täta ordentligt.
Dvs där du skall sätta upp saker måste du sätta reglar eller liknande som är så tjocka att skruvarna inte når igenom.
Fast, det problemet torde vara marginellt, har man en plywoodskiva och gips utanför och då borrar genom bara gipsen, fyller hålet med silikon, och sen drar en träskruv i detta in i den oborrade plywooden, som kanske dessutom är av en speciellt fukttålig typ, så har jag mycket svårt att tänka mig att det skulle kunna tränga igenom fukt.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Man får ju, som jag förstår de, kottla hur mycket man vill där man ska sätta upp saker. Vad är skillnaden där? Är det större risk att få fukt i en plywood än en vanlid träregel? Man får ju dessutom använda träreglar.. Borde de inte vara krav på plåtreglar isåfall?hempularen skrev:Åja, nu är ju inte fuktskadade badrum ett teoretiskt problem utan ett högst reelt problem.
Om man har våtrumsgips + tätskikt + kakel.. Hur mycket vatten kommer igenom detta egentligen?
om du gör det rätt så kommer inget vatten alls genom ju?Rrrrr skrev:Man får ju, som jag förstår de, kottla hur mycket man vill där man ska sätta upp saker. Vad är skillnaden där? Är det större risk att få fukt i en plywood än en vanlid träregel? Man får ju dessutom använda träreglar.. Borde de inte vara krav på plåtreglar isåfall?
Om man har våtrumsgips + tätskikt + kakel.. Hur mycket vatten kommer igenom detta egentligen?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Skillnaden ligger blandannat i att en kottling förhoppningsvis är så tjock att skruvarna inte når rakt igenom den, du förborrar och fyller hålet med silikon som av skruven trycks in i träet, efterssom silikonet inte har någonannanstans att ta vägen.Rrrrr skrev:Man får ju, som jag förstår de, kottla hur mycket man vill där man ska sätta upp saker. Vad är skillnaden där? Är det större risk att få fukt i en plywood än en vanlid träregel? Man får ju dessutom använda träreglar.. Borde de inte vara krav på plåtreglar isåfall?
Sitter där en skiva så går din borr rakt igenom och silikonet trycks ut på baksidan. Troligen blir det ialla fall ganska tätt, men sämre.
Sedan är det ju också så att en plywoodskiva som är blöt en längre tid ser betydligt värre ut än en träregel som varit blöt länge. När det väl murknar så kan det nog gå på ett ut, men vid mindre läckage så tål träregeln betydligt mer än skivmaterial.
Skrivbordsbiträdena måste ju ha någonting att göra också. Så länge det finns klåpare och vvs killar så blir det problem.