Hej.
Håller på att renovera vårat badrum och har precis narjat fast T2blå golvvärme i armeringsnätet.
Råkade skada lite på isoleringen på själva värmekablen ca ett millimeter stort hål. Bara ytligt ingen kabel skadad eller så men dock så är jordflätan lite blottad.
Har mätt upp resistans både före och efter, allt verkar OK. Inte meggat än som jag skall göra på måndag.
Men kan jag laga detta lilla hål med bara lite El-tejp eller likande?
Håller på att renovera vårat badrum och har precis narjat fast T2blå golvvärme i armeringsnätet.
Råkade skada lite på isoleringen på själva värmekablen ca ett millimeter stort hål. Bara ytligt ingen kabel skadad eller så men dock så är jordflätan lite blottad.
Har mätt upp resistans både före och efter, allt verkar OK. Inte meggat än som jag skall göra på måndag.
Om du kan fixa det med en bit krympslang så skulle det väl kännas OK men med tejp vete f-n. Om man nu får sätta krympslang på en värmekabel med tanke på värmeavledningen, det har jag ingen koll på.HenkeE skrev:Hej.
Har mailat Thorin, får väl nått svar på måndag.. Nä tejp är väl kanske inte det bästa.. Men om nån har nått bra tips blir jag tacksam..
Tack för svar!
Tack för svar!
Krympslang med lim.
läste lite på krympslangar:
"Krympslang.Av tvärbunden polyolefin. Krymp temp. 120-300°C. Arb.temp. -55-125°C. Krymper 50%."
Verkar ju som om den klara ganska hög arbetstemp. 55-125°C. Tror ju inte T2blå 10W
nämar sig den gränsen. dock så ska jag som sagt dubbelkolla med thorin.
"Krympslang.Av tvärbunden polyolefin. Krymp temp. 120-300°C. Arb.temp. -55-125°C. Krymper 50%."
Verkar ju som om den klara ganska hög arbetstemp. 55-125°C. Tror ju inte T2blå 10W
nämar sig den gränsen. dock så ska jag som sagt dubbelkolla med thorin.
som sagt, avslutet på t2 blå/röd är ju krympslangHenkeE skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Även om du gör det med krympslang (med lim) så skall du se till att megga den både före och efter, megga den slutligt när den sitter på plats, det kan finnas en skada som bara upptäcks när den är böjd på ett visst sätt.
Redigerat:
Får man verkligen laga en skadat golvvärmekabel?
Kör man med krympslang, bildas en luftfika precis där. Då skulle man behövea fylla den först med nåt. Eller?
Och hur ska man gardera sig mot att fukten inte tränger in där? Krympslang med smältlim?
Jag undrar vad tillverkaren säger.
Kör man med krympslang, bildas en luftfika precis där. Då skulle man behövea fylla den först med nåt. Eller?
Och hur ska man gardera sig mot att fukten inte tränger in där? Krympslang med smältlim?
Jag undrar vad tillverkaren säger.
De krympslangar jag har använt har alla haft ett lim invändigt som brukar krypa ut lite i ändarna. Det är såklart en sån man ska använda.kamilenski skrev:
Vad tillverkaren säger? Att han måste köpa en ny kabel såklart, nåt annat är väl inte att vänta.
Köp en ny!
Se det som lärpengar. När man gör saker själv gör man fel och ibland kostar det lite grand.
Kommur du sova gott om du vet att den skadade värmekabeln är ingjuten eller kommer du att ångra dig?
Jag skulle gå och fundera ganska mycket och hela tiden känna mig lite orolig.
Se det som lärpengar. När man gör saker själv gör man fel och ibland kostar det lite grand.
Kommur du sova gott om du vet att den skadade värmekabeln är ingjuten eller kommer du att ångra dig?
Jag skulle gå och fundera ganska mycket och hela tiden känna mig lite orolig.