1 936 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Vår murare/plattsättare använder aldrig tätskikt på ytterväggar...
Medlem
· Helsingborg
· 239 inlägg
Det var vad han sade. När man har murade ytterväggar använder han inte tätskikt då man stänger in fukt utifrån. Det lät på honom som om han ville att fukten skulle kunna vandra in... Kan detta verkligen vara bra? Han hade gjort detta i 20 år och han "stod för det"...
Medlem
· Helsingborg
· 239 inlägg
Det är ett badrum på andra våningen med tegelmurade och putsade inner- och ytterväggar... Men det är inget jobb han ska göra hos oss... Det var bara något han sade i förbifarten när han gjöt vårt badrumsgolv. Jag var mest nyfiken på om någon hört något liknande.
Tja teglet och putsen tar ju inte samma skada av fukten som en trästomme gör. Men jag hade nog lagt ett lager tättskikt i badrummet ändå. Berätta för fukten i teglet att du vill att det skall vandra utåt istället för inåt så är problemet löst 
Det viktiga är att man inte får 2 lager tättskikt med något material där emellan, för om det kommer in fukt där, så kommer den inte utigen. Så om man har trästomme så skall man inte ha plasten i väggen där man har badrummet, eftersom du får ett tättskydd "inne i badrummet"
Det viktiga är att man inte får 2 lager tättskikt med något material där emellan, för om det kommer in fukt där, så kommer den inte utigen. Så om man har trästomme så skall man inte ha plasten i väggen där man har badrummet, eftersom du får ett tättskydd "inne i badrummet"
Tråkigt bara att hans kunders försäkringsbolag inte kommer ersätta ev skador (de få försäkringsbolag som överhuvudtaget ersätter skador pga felaktigt tätskikt, vill säga).Björn_Nilsson skrev:
Med dagens täta dukar Så behöver du inte ta bort plasten eftersom du gör väggen tätare.Gladh skrev:Tja teglet och putsen tar ju inte samma skada av fukten som en trästomme gör. Men jag hade nog lagt ett lager tättskikt i badrummet ändå. Berätta för fukten i teglet att du vill att det skall vandra utåt istället för inåt så är problemet löst
Klicka här för att svara