3 711 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Gammalt klister på betongen???
Äntligen! Idag har det gamla rivits ut..... Under plastmattan är det förstås lim. Måste det bort från betongen, eller kan jag låta det vara?? Och hur ska jag göra med gamla golvbrunnen?? Det är ju fortfarande vatten i den förstås.... Snälla svara på dessa elementrära frågor!!! .)
Ja, den ska bort, men HUR, när den är full m vatten????
Många alternativ.
1. på med gummihandskar och använd toa eller hushållspapper men släng inte det i toan!
2. använd våtdammsugare (där fick jag en ursäkt för att skaffa en Kärcher)
3. blås in större del av vattnet med hårtork och en plastpåse (2 pers behövs).
1. på med gummihandskar och använd toa eller hushållspapper men släng inte det i toan!
2. använd våtdammsugare (där fick jag en ursäkt för att skaffa en Kärcher)
3. blås in större del av vattnet med hårtork och en plastpåse (2 pers behövs).
Det är bara ett par deciliter vatten, ett så kallat vattenlås. Ingen vattenkällaHelena_Gavle skrev:
Sedan kan du täta med någon plastpåse eller något innan du sätter dit nya brunnen, för annars kan det lukta illa
Men glöm inte att ta bort plastpåsen!!
Tack för alla tips o råd!
Helgdagsafton..... o jag ska väl ta fram handskarna, trasor o hink!
Limmet är vattenlösligt, så det går att fukta o skarapa bort, men BEHÖVS det?
Helgdagsafton..... o jag ska väl ta fram handskarna, trasor o hink!
Limmet är vattenlösligt, så det går att fukta o skarapa bort, men BEHÖVS det?
Jag är ingen expert på detta. Men ska du lägga klinker eller annat, bör det sitta bra. Jag tror inte primer fäster så bra mot gammal okänd lim. Men den fäster bra mot betong eller kartong. Vissa av de. Ska du dessutom ha ett tättskikt, är det viktig att du följer producentens rekommendationer. Jag skulle taga bort det som går att taga bort. Man kan slipa det med maskin och även för hand! Eller skrapa med en handskrapa. Försök att göra det noga. Du kommer själv att må bättre sen då du vet att jobbet är utförd på ett professionell sätt.
Tänk på att när du täpper till hållet efter brunnen, att inte trycka in plasten i röret för långt. Själv tar jag en vanlig plastkasse, öppnar och skrynkler igen. För att göra den mer luftig. Sen trycker jag in den. Annars luktar det sk.t från röret. Inget trevlig.
Tänk på att när du täpper till hållet efter brunnen, att inte trycka in plasten i röret för långt. Själv tar jag en vanlig plastkasse, öppnar och skrynkler igen. För att göra den mer luftig. Sen trycker jag in den. Annars luktar det sk.t från röret. Inget trevlig.
Kan säga att du måste slipa bort limmet men det sm är det jävliga är att du kommer damma ner hela huset.. Så efter som jag jobbar med sådant här. så bör du hyra en slip med dammsugare som kan ta betong dammet.. finns en hilti slip med diamantklinga som tar detta på ett kick på typ cramo eller vad det finns för uthyrare där du bor... Jag vet att dom som kaklar till oss vill inte ha lim eller tjära under spärren...
TACK!! Nu känner jag mig trygg med era råd, och redo att gå vidare!!!!! 
Klicka här för att svara