F
FredBuck: Jag ska renovera ett badrum från början av 80-talet där regelavståndet är c/c 600, råspont, gips och sedan en våtrumsmatta. Planen är att sätta kakel, men jag blir inte klok på vad jag måste göra??? Räcker det att sätta en ny våtrumsskiva på befintlig råspont eller måste jag ta ned även denna och regla c/c 300?
0 svar · 1,2k läst
M
Minimalisten: Tusen tack! Ska in och kolla direkt. Kanske kan jag ge mig in på en budgetrenovering av badrummet ändå :)
2 svar · 1,0k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Har du dragit ut det med fixkammen så har du med största sannolikhet fått full täckning under gipsen också... Blandningen hade du sluppit med LIPs Flexicol, men det hade nog blivit lite dyrare för dig i gengäld... ;)
6 svar · 4,5k läst
M
Wand: Samma regler för en liten toalett som i tvättstuga.. dvs en våtrumsmatta med uppvik, sen spelar det iinte nån roll vad du har på väggarna eller om du nu ska ha klinker, samma sak där, uppvik
28 svar · 8,9k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Det är inte ok att dölja skarvarna inne i en vägg. I sådant fall får du sätta en inspektionslucka där skarvarna finns så att det går att komma åt dem.
4 svar · 2,2k läst
cederbusch
cederbusch: *suck* Alltså, TS ville lägga stora plattor i HELA badrummet. Rådet kom att det var helt ok med tex en unidrain eftersom fallet BARA blir åt ett håll. Jag fattar väl också att fallet i bildens fall bara blir åt brunnens håll, men som rolri skriver så blir alltid fallet åt brunnens håll oavsett brunn och typ. Problemet är ju att men en sådan hörnbrunn så blir det ju inte bra med
29 svar · 3,9k läst
·
v-g
v-g: Tyvärr ser ju mjukfogar bra ut i börjanoch ett år framåt :(
19 svar · 10,7k läst
T
torrum: är orolig för golvgips då underlaget (råspont) är lite ojämnt. med stor punktbelastning kanske det spricker. är ingen expert men ställer mig frågande. fler åsikter?
2 svar · 3,5k läst
M
Mäster: Risken finns att det kommer att lukta, men om vinden ännu är oinredd, så är det väl inte ett allt för omfattande arbete att flytta ventilationen ett par meter..
1 svar · 1,7k läst
M
Mäster: Torra förhållanden är vad som gäller för spånskivan i ett badrum.. annars har man nog misslyckats.
7 svar · 5,2k läst
S
SillyBear: Några åsikter på priset?
9 svar · 2,9k läst
B
cheetah1: Nivåerna sköter du genom att sätta nivåpinnar (googla).
4 svar · 1,4k läst
pa.albinsson
pa.albinsson: Vi beställde en skänk till köket av en snickare och har nu kommit på att det vore snyggt att sätta ett handfat i en liknande skänk och sätta i badrummet. Skänken ser ungefär ut så här: http://www.cowboywhip.com/login/zbozi/c81.jpg Så det kan ju vara ett tips.
3 svar · 3,6k läst
H
Anonymiserad 23608: Poängen är ju att man ska slippa spackla, annars är det bättre att använda vanligt golvspån. Således funkar det bara om man har c300 på bjälklaget och använder våtrumsmatta som yt-/tätskikt. Fallskivor är inget nytt i sig men har aldrig blivit någon succé.
4 svar · 1,6k läst
pa.albinsson
pa.albinsson: Jag ska limma gipsskivor på golvspånskivor med Maxit SERPO 616. Maxits beskrivning säger att man ska använda MD16, men jag fick en "Kiilto Start Primer" med mig från affären. Är dessa tillräckligt lika för att det ska bli bra?
0 svar · 2,7k läst
C
carra: Människors "väl" går alltid i första hand. Om människans väl kolliderar med "sak" får alltid sak stå tillbaka. Exempel: På alla företag skall för att inbrottsförsäkringen skall gälla alla låskrav vara uppfyllda. Tänk dig en publik inrättning t.ex. en restaurang där skall det finnas utrymningsvägar som inte får vara låsta.Detta kolliderar ju med försäkringskravet som säger
5 svar · 5,7k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Om man nu fäster komoden i väggen så behöver ju inte vasken mer än sättas i komoden med silicon...:rolleyes:
11 svar · 21,9k läst
H
hamnet: Renoverar badrummet i ett plankhus från 1903. Badrummet ligger i en "nyare" tillbyggnad (kanske 40-50 år), där en av väggarn utgör den gamla ytterväggen, två av väggarna är "nya" ytterväggar (också med tjockare plank) och en är en innervägg mot det andra rummet i tillbyggnaden (en hall). Planen med ytterväggarna är (utifrån): * Panel * Luftspalt * Plankväggen (stommen) *
0 svar · 1,3k läst
H
hamnet: Om man ska följa branschreglerna så är det väl så att golvspånet skall fästas (skruvas och limmas direkt i golvbjälkarna och inte i plankorna? Syftet är väl då att plankorna gör att det blir mindre styft...
2 svar · 1,7k läst
O
ohlgren: Ja, det är konstigt att de säger såna saker. Han är ansluten/certiferad till SäkertVatten! Jag får fråga honom nästa gång hur manchett o fall skall hanteras.
2 svar · 7,5k läst
M
myrstack: Finns flytspackel av i stort sätt alla tillverkare som gör cementprodukter. För att kolla minsta tjocklek är det bara att börja läsa produktbladen. LIP 226 som jag kör själv med just nu i ett badrum klarar 2mm som minst. Spacklar du fallet för hand kan du köra med LIP 245 som går från 0mm till valfri tjocklek. För trådar om flytspackling generellt använd sökfunktionen. Finns
1 svar · 838 läst
sy97jgu
sy97jgu: Ok, tack så mycket Mvh Jan
4 svar · 4,6k läst
M
myrstack: Tänk bara på att gummigolv andas riktigt dåligt och om du har fukt idag som går genom din betongplatta så stannar den fuktvandringen upp. Kan många gånger vara något man inte behöver bry sig om men du bör veta om risken. I vissa fall kan det vara bra men det beror på hur grunden ser ut. Hur kolla? Ta en kvadratmeter genomskinlig plast och lägg ut på golven du har idag, kör gaffatejp
2 svar · 4,6k läst
L
LAN: [citat] Tackar för svaret! Har hört detta svar med, men bra att fått det bekräftat av fler. Blir till att köpa dubbla dyra plattor på den väggen :rolleyes:
7 svar · 8,8k läst
K
kloka_elin: Har du installerat just från e-badrum? Har iofs svårt att tro att de skulle vara unika så att det inte fungerar med en sådan "dubbelventil", men förstår då inte varför de föreslår att man kopplar in vattnet i ena hörnet och sen ut i det andra hörnet där också elpatronen ska sitta...
2 svar · 1,6k läst
O
omix: Hmmm det var ingen populär fråga det, tydligen.. ;)
1 svar · 1,2k läst
LAINE
LAINE: Ja då är det ju en typ av isolerad platta, troligtvis har din platta ingen fuktvandring uppåt och det går således att lägga tätskikt på denna. Ska det bli badrum eller tvättstuga?
1 svar · 891 läst
loffes
loffes: Spännvidden, hur räknar man den? Den är väl egentligen för halva huset, eller..? Yttervägg och mitten väggen är väl stödpunkterna för reglarna, det skulle väl ge en nästan fördubbling av spännvidden.
7 svar · 9,7k läst
A
Agge52: Hittade en äldre tråd om samma firma .Kunderna var nöjda så nu skickar jag efter därifrån.
4 svar · 1,3k läst
S
somelvis: [citat] Och som vanligt tänker inte branschen på helheten. Hur gör man med taket då ? Ett ångtryck som är för högt för nya super väggtätskiktet är helt ok att skicka rätt upp i det oskyddade vindsbjälklaget.......
12 svar · 10,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.