P
Snälla någon som har tips?
Håller på ock flytspacklar liten toalett och har lagt dit ett finmaskigt 19x19mm armeringsnät som vägrar ligga plant och sjunka ner, den bucklar upp sig på vissa ställen!
Vad kan jag göra???:confused:

För bjälklagsförstyvning så ska ett 2,5mm rostfritt nät annvändas, inte ett "hönsnät", klamra fast det med märlor eller stiftpistol

P
Attans också, typiskt när man frågar personal i stora byggvaruhus!!!!
Då blir det till att ta fram häftpistolen! (Till nätet alltså :-)

Paul-Staffanstorp
Kan bara tillägga till ninos inlägg att det är helt korrekt och det brukar vara 50x50mm stora rutor.
Man häftar fast det i trägolvet med häftapparaten bara.

Känns som det blir problem med spacklet nu eftersom det inte får torka mellan satserna du häller ut...
Det ska ju flyta ihopa...

Men som jag nämnt tidigare är det inte alla spackel som kräver armering ens och framförallt inte på små ytor.

Köp riktig nät i stället! Du ska ha pengarna tillbaka för det gamla!
//missade att du redan började spackla...

• Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
T
Såhär i efterhand känns det som om det hade varit lättare för TS att bara lägga golvgips på golvet, tätskikta detta och sedan klinka!

Men, men......

Bara TS inte lagt golvvärme...

P
Lyckades trycka ner armeringsnätet tillslut, nu syns den inte iallafall.
Nejdå ingen fara ingen golvvärme under, det är en liten toalett på 1x0.89 kvm.
Vissa säger att armeringsjärn behövs medans hantverkare säger oavsett storlek skall det vara armeringsjärn.

Som sagt första ggn jag gör detta :blushing: Idag ser det plant och fint ut men kanske får ta bort några droppar spackel som la sig lite ojämnt. Kan man slipa?
För övrigt ser det slätt och fint ut. Kan det vara negativt att det är armeringsnät 19x19 mm?? Bör man riva ur allt därför :(

Vad är det för produkt du har flytspacklat med? Exempelvis behöver man inte armera ytor under 10 kvadratmeter om man använder Maxit 4320 FibreFlow Rapid.

Som det är nu antar jag att man kan se det som att du inte har armering i och med att det är ett så klent nät.

P
joflopp skrev:
Vad är det för produkt du har flytspacklat med? Exempelvis behöver man inte armera ytor under 10 kvadratmeter om man använder Maxit 4320 FibreFlow Rapid.

Som det är nu antar jag att man kan se det som att du inte har armering i och med att det är ett så klent nät.
Den heter Probau Flytspackel Snabb Fiber.
Det konstiga var arr det stod en hantverkare brevid mig när jag handlade detta igår på Bauhaus och han köpte exakt samma nät till golvet i en hall. Därför trodde jag verkligen på personalen på Bauhaus och köpte samma nät. :(

Är det detta flytspackel du har använt?
Näst intill omöjligt att hitta produktblad men lyckades hitta tillverkarens tyska produktsida. Vad jag kan se står det inget om armeringsnät, vare sig att det behövs eller ej vilket jag anser är undermålig information. Står det något på svenska på säcken?

Nu är det ju en väldans liten yta det rör sig om och inget utrymme där golvet vattenbegjuts så farhågorna är kanske mer av en akademisk karaktär. Du lär se om kakan har massa sprickor när den har brunnit klart.

32.jpg

Som sagt första ggn jag gör detta Idag ser det plant och fint ut men kanske får ta bort några droppar spackel som la sig lite ojämnt. Kan man slipa?
Japp det går att slippa, hyr en slippmaskin på typ Cramo och koppla den till en grovdamsugare så dammar det knappt någotting. Nu när det är en sådan liten yta och om du har plats uppåt, så kanske det är enklare att prima och flyttspackla en gång till. Om det är på ett bjälklag så måste du ha tjockare flytspackel än om det är på en betongplatta, då den av naturliga skäl inte rör på sig lika mycket.

Jag åkte på att flytspackla 3 gånger innan jag blev nöjd med mitt golv, kan säga att de 2 första använde jag CC Höganäs spackel vilket inte var riktigt så lättflytande som man kan önska, så den 3 gången köpte jag ett Mira spackel som inte hade fiber i sig och då flöt det ut på ett helt annat sätt. Det kostar på att vara en glad amatör :)

Nätet ska ju ta upp dragbelastningar i spacklet, som kommer av tryck uppifrån så även om det ser bra ut efter att det brunnit är det ingen garanti att det kommer att hålla.
Är det reglat på 60cc? hur tjockt spacklade du?
Skulle tro att det håller... men säker kan man inte vara...

Jag skulle spackla om/till med lättflytande spackel utan fiber som nån tidigare skrivit.

Prima och gör det en gång till. Då blir du nöjd!

"Idag ser det plant och fint ut men kanske får ta bort några droppar spackel som la sig lite ojämnt. Kan man slipa?"

Är det bara några droppar kan du skrapa bort dem med en spackelspade eller dylikt.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.