Använder mig av vattenburen golvvärme i 12mm pex rör.
Är rätt säker på nu när jag kontrollmäter att jag inte har det rekomenderade minsta avstånd ner till rören på 10mm från ytan, frågan är vad detta kan påverka?
Det är då ner mot det lokala fallet i dushen det handlar om, på vissa ställen kan der röra sig om bara 2-3mm flytspackel över rören.
Kommer använda casco wetstop matta och 20x20 klinkers över.

Ojämt varmt golv gissar jag. Då det är vattenburet bör det inte vara någon fara med att något blir för varmt heller.

Det borde ju även skapa en försvagning i spacklet.
Spacklet skall ju styva upp bjälklaget och förhindra svikt, det blir då tryckkrafter i ytan (och drag i botten där man ofta har armeringsnät) och är det då bara 2-3mm ovan slangen så kanske spacklet riskerar att tryckas sönder där vid belastning.

Att det blir ojämnt varmt kan jag leva med:D, så länge det inte finns några andra risker. Oandra sidan så finns det inte mkt att göra åt det nu tyvär...

Så där blev det hos oss också, slang-jävulen vrider sej ju hur som helst :) Har inte märkt nåt speciellt pga det. Klinkers sprider värmen så bra så jag har aldrig märkt nån större skillnad. Såna tryck-drag-krafter är det knappast frågan om för att nån tassar fram till duschen ibland att det skulle påverkas av det här.

Gabbe1 skrev:
Det borde ju även skapa en försvagning i spacklet.
Spacklet skall ju styva upp bjälklaget och förhindra svikt, det blir då tryckkrafter i ytan (och drag i botten där man ofta har armeringsnät) och är det då bara 2-3mm ovan slangen så kanske spacklet riskerar att tryckas sönder där vid belastning.
Jag har inga vetenkskapliga belägg för det men är det bara på en mindre ytan som slingorna blivit lite dåligt täckta har jag svårt att tro att det skulle hända något allvarligt. På ytorna mellan slingorna lär det vara 14-15mm tjockt så golvet bör vara styvt nog (om nu inte slingorna ligger väldigt tätt).

Jan-Å skrev:
Så där blev det hos oss också, slang-jävulen vrider sej ju hur som helst :) Har inte märkt nåt speciellt pga det. Klinkers sprider värmen så bra så jag har aldrig märkt nån större skillnad. Såna tryck-drag-krafter är det knappast frågan om för att nån tassar fram till duschen ibland att det skulle påverkas av det här.
Jag brukar sätta fast slangen med kabelklammer. Det brukar gå åt en del i varje kurva. Vanlig kabelklammer av plast som jag skruvar fast i underlaget.

Jag satte fast den med kabelklammer och den låg fint på plats, men jag var tvungen att justera fallet en smula in mot duchen med vinkelslipen så där blev det lite tunt med spackel. Mao på en mkt liten yta och på övriga golvet fins det gott om det över slingorna.
La på tätskiktet nu och bestämde mig för att sluta oroa mig:D.

Är det grava fel så spricker nog fogen och du har då där en varningsklocka att något inte står rätt till.

Slangen är svår att få ner min tjurades som fasen, fick sätta klämlisten (såna av plast) ute i böjen på en del trilskböjar.

v-g skrev:
Slangen är svår att få ner min tjurades som fasen, fick sätta klämlisten (såna av plast) ute i böjen på en del trilskböjar.
Så har det alltid gjort när jag pulat me sån slang, brukar också lösa det med klämlisten i böjen. Men precis om TS så vart det för mej svårare i fallet i duschen, men det har hållit för mina stadiga 94 panner i 3 år nu :D

RobZombie skrev:
Jag har inga vetenkskapliga belägg för det men är det bara på en mindre ytan som slingorna blivit lite dåligt täckta har jag svårt att tro att det skulle hända något allvarligt. På ytorna mellan slingorna lär det vara 14-15mm tjockt så golvet bör vara styvt nog (om nu inte slingorna ligger väldigt tätt).
Nej jag tror inte det händer något allvarligt i de flesta fall, jag försökte mig bara på en gissning om varför leverantörerna av flytspackel har satt upp ett krav på att slangen ska täckas med en viss tjocklek spackel.

PEX rören utvidgar så därför bör det vara rätt mängd spackel över rören så att spacklet orkar hålla ihop

nino skrev:
PEX rören utvidgar så därför bör det vara rätt mängd spackel över rören så att spacklet orkar hålla ihop
Öhhh detta var ju direkt obra.
Men som sagt inte mkt att göra åt nu tyvär.....:blushing:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.