Efter att jag läst i diverse trådar om felaktigt utförda fallspacklingar samt de reklamationer som därmed kan tänkas bli. Jag delge er en sak jag fick veta när jag gick BKR:s 2:a kurs. Den handlar om en massa tekniska saker såsom vattenabsorbtion hos klinker etc, avtal men också en del juridik.

De informerade bl.a om ett rättsfall (dessvärre kommer jag inte ihåg från vilket år och hittar det inte på nätet men jag har för mig att det var någon gång på 90-talet) som behandlade just detta.

Kunden hade fått sitt badrum renoverat, ett relativt stort badrum på andra våning men dessvärre skulle det visa sig att själva fallet mot brunnen var felaktigt. Vattnet samlades i stort sett i en pöl mitt på golvet. Inga mängder så visst fall fanns där men ändå. Helt klart reklamationsvarning. Kunden reklamerade och entreprenören gick efter visst morrande med på att åtgärda felet genom att lägga ett nytt golv ovanpå det gamla. Dvs bygga nytt fall med fix. Kunden kände sig inte helt nöjd med detta utan gick vidare med ärendet till domstol.

Domstolen visade sig gå på byggarens linje. Förvisso tillkännagavs det att det inte var optimalt men i förhållande till den relativt låga olägenhet det eventuellt skulle kunna vålla badrumsägaren, kontra den kostnad en totalrenovering skulle kosta byggaren fann domstolen detta skäligt.

Själv anser jag precis som de flesta andra att det inte är svårare att göra rätt än fel och att ett felaktigt fall förstör badrummet men, det kan kanske vara bra att ha i åtanke om det är på väg att gå så långt som till en rättsprocess.

Ta dock detta med viss skepsis då det kan ha kommit nya rättsfall efter detta, vilket jag också innerligen hoppas.

Någon annan som är bättre på att optimera rättsfallssökandet?

Thomas59
Intressant!

En sak att betänka när det gäller civilrättsliga rättsfall är att domstolen endast dömer på det underlag som presenteras.

Om käranden inte kunnat presentera tillräckliga underlag måste domstolen ändå döma på det som presenterats.

Domen kunde, hypotetiskt förståss, ha blivit helt annorlunda om annan "bevisning" presenterats så den säger inte så mycket om man inte studerar hela domen/domskälen och inte alltid då heller.

En slutsats man kan dra är ju att i uppdragsavtalet tydligt specificera de krav man ställer och i tillämpliga fall hänvisa till specifika branschregler. Vidare att specificera hur avvikelser ska hanteras. Det borde ju inte behövas och kan vara svårt för en lekman att göra men står det i avtalet att fallet skall vara enligt specifik branschregel och att det vid felaktigt fall åligger uppdragstagaren att riva och göra om golvet bör man ha ett bra case i domstol om uppdragstagaren slingrar sig.

Då kommer en ev tvist att handla om avtalsbrott istället för subjektiv tolkning av ev olägenhet.

Jag är inte jurist, men som thomas säger, det är hur man presenterar sitt material inför rätten som avgör utfallet, men sedan har det gått ytterligare tid, och fokus på badrum och fall har ökat. Det borde gå ganska lätt att få hjälp av sakkunniga på försäkringsbolag numera.

Dessutom, tror jag att man ska komplettera avtalet med att när badrummet är klart ska det vara färdigställt enligt branschregler, och att avvikelser åtgärdas så att badrummet uppfyller branschregler, och lägger till ett specifikt exempel om att fel på fallet innebär att allt måste göras om. På så sätt täcker man in andra avvikelser som också innebär omfattande backjobb.

Låter ju lite skumt att de fick göra om det på detta sätt.
Jag har gått bkr:s kurser och vad jag kan minnas finns det väl även krav på att
tätskiktet ska ligga i fall. Och det mest troliga är att man har för dåligt fall även
under plattorna om vattnet ligger kvar ovanpå. Har man dessutom spacklat fall
enligt bkr:s rekomendation så är det ju minimum 1cm/m i fall och då är det helt
uteslutet att det bara är plattorna som lagts lite illa.

Utan att ha en aning, men spontant känns det som käranden inte haft en tillräckligt insatt och övertygande advokat utan juryn snarare har bedömt att dom haft en rättshaverist på halsen; "men han HAR ju fått sitt badrum fixat redan en gång, vad mer kan man begära?" ungefär...

Förvisso inte rätt om så vore fallet, men det känns som en inte helt orimlig teori (tycker naturligtvis jag, som framfört densamma... :-)

Min personliga åsikt är att om man justerar ett litet bakfall med fixet så ska det inte bli något större problem med tanke på att det mesta av vattnet rinner ner i brunnen när man justerat fallet samt att man har golv värme som torkar upp det övriga.(värre om man inte har golvvärme. Det är ju inte så att det blir stora pölar som ligger under plattorna. Men det här svaret betyder inte att jag godkänner bakfall bara så ni vet:D

Thomas59
kakelmannen skrev:
Min personliga åsikt är att om man justerar ett litet bakfall med fixet så ska det inte bli något större problem med tanke på att det mesta av vattnet rinner ner i brunnen när man justerat fallet samt att man har golv värme som torkar upp det övriga.(värre om man inte har golvvärme. Det är ju inte så att det blir stora pölar som ligger under plattorna. Men det här svaret betyder inte att jag godkänner bakfall bara så ni vet:D
Visst är det så och jag har också skrivt ett flertal gånger att man inte ska överdriva riskerna som ju är små om tätskiktet är ok.

Kärnan i problemet är vl snarare att bakfall inte borde existera. I alla fall inte då flytspackling är gjord av en proffsfirma.

Kan någon vänlig själ förklara varför firmorna inte ALLTID kollar och dokumenterar fallet INNAN tätskiktet appliceras? Är dom självplågare eller vad är det frågan om. Det borde ju vara lika naturligt som att torka sig då man varit på toaletten.

Tänk bara vilka oceaner av problem och missnöjda kunder man skullle slippa då. Kostnad, i stort sett ingen för firman.

Paul-Staffanstorp
Det är väl ingen solklar förklaring och jag vet inte då jag själv är väldigt noga med att kolla detta då jag hellre tar nya jobb som genererar pengar så jag har mat på bordet till familjen än att jag tvingas göra gratis backjobb...

Dock inbillar jag mig att alla kollar fallet till viss del, men inte tillräckligt noga över hela ytan.
Brist på olika längder av vattenpass kanske är en annan orsak...
Detta gör ju att fallet kan se bra ut med ett pass men om du haft ett längre eller kortare så kanske det hade upptäckts att det felar någonstans.

Själv har jag in både 400, 600, 1200 och 1800mm vattenpass vid kontrollen.
Kanske överdrivet enligt vissa men jag känner det bättre i alla fall.

Thomas59
Så måste det vara:D.

Hantverkarna saknar helt enkelt prylarna.Där har vi det.

Jämfört med oss prylnördiga hemmapulare som rycker ut med en mindre byggmarknad i verktygsväskan när frugan vill ha upp en tavla framstå ju hantverkana som fattigjon som knappt har råd med en det allra mest nödvändiga.

Undantag finns ju och dom verkar hänga här på bh.se.

Har en kollega som köper allt av det dyraste från bla Festool. Hans garage ser ut som en minikopia av en yrkesbutik. Samtidigt köper han in hantverkare så fort något ska göras och hantverkarna brukar bli mäkta imponerade av hans arsenal, och samtidigt en smula konfunderade av att han inte aanvänder prylarna. Händer tom att han tar med sina nyinköp till kontoret så vi ska kunna beundra hans proffsprylard^_^b.

Paul-Staffanstorp
Thomas59 skrev:
Så måste det vara:D.

Hantverkarna saknar helt enkelt prylarna.Där har vi det.

Jämfört med oss prylnördiga hemmapulare som rycker ut med en mindre byggmarknad i verktygsväskan när frugan vill ha upp en tavla framstå ju hantverkana som fattigjon som knappt har råd med en det allra mest nödvändiga.

Undantag finns ju och dom verkar hänga här på bh.se.

Har en kollega som köper allt av det dyraste från bla Festool. Hans garage ser ut som en minikopia av en yrkesbutik. Samtidigt köper han in hantverkare så fort något ska göras och hantverkarna brukar bli mäkta imponerade av hans arsenal, och samtidigt en smula konfunderade av att han inte aanvänder prylarna. Händer tom att han tar med sina nyinköp till kontoret så vi ska kunna beundra hans proffsprylard^_^b.
Tur du skrev det där sista så slipper jag skicka dig listan över min arsenal av Festool, Hilti, Makita m.m ;)
Sjukt mycket skaffar man på sig kan jag ju säga... prylbög som man är. :wow:

Dock använder jag mina saker och börjar få smärre problem att få plats i bilen och då är det ändå en förlängd Nissan Primastar... :D

TOKE 1
Thomas59 skrev:
Kan någon vänlig själ förklara varför firmorna inte ALLTID kollar och dokumenterar fallet INNAN tätskiktet appliceras?
Exakt den punkten finns med i BKR-s Kvalitetsdokument.
Så har man ett sådant dokument korrekt ifyllt så ska det vara kollat innan tätskiktet appliceras.

Gott Nytt Thomasd^_^b

Thomas59
TOKE 1 skrev:
Exakt den punkten finns med i BKR-s Kvalitetsdokument.
Så har man ett sådant dokument korrekt ifyllt så ska det vara kollat innan tätskiktet appliceras.

Gott Nytt Thomasd^_^b
För mycket ond saft igår TOKE 1? (För den oinvigdese: http://sv.wikipedia.org/wiki/Assar_(serie)

Precis och det är ju därför det är så märkligt att bakfall alls är ett problem då proffs gjort våtrum. Är dom inte läskunniga eller struntar dom i reglerna?

Gott nytt år själv!

Jag har själv funderat en hel del kring varför man väljer att lämna ett mindre bra spacklingsarbete för att försöka fixa till det senare. En av orsakerna tror jag kan vara att det är flera personer i arbete.

Sen tidigare erfarenheter vet jag (gäller iofs lite större firmor) att det i många fall är samma personer som åker runt och spacklar. Skulle de misslyckas tror jag att de renodlade plattissarna många gånger struntar i att kolla så länge det ser hyfsat ut. Det är absolut ingen ursäkt men jag tror att det kan vara EN förklaring, i kombination med stress är det sannolikt adekvat.

Vi som är enmans/fåmansföretagare har nog en annan ansvarskänsla och rädsla för att ett dåligt jobb ska spridas och vågar/vill därmed inte lämna ett halvdant jobb efter sig.

TOKE 1
Thomas59 skrev:
För mycket ond saft igår TOKE 1?
Svar ja:cool: Är nog inte lika uppfäftig i kväll då jag redan känner mig lite trött:wow:.

Men som man bäddar fär man väl ligga antar jag:blushing: men jag håller låda så länge tyglarna hållerd^_^b på festen jag ska på förstås. Här kommer det inte begås någon bärsärkagång i natt;)

ÅTER IGEN
GOTT NYTT PÅ ER ALLA d^_^b och sitt inte här och häcka nu utan ut och parta:cool:

Hej alla!

Jag är själv ingen expert på kakel/klinkning, fall m.m.
Men borde det inte vara ganska lätt innan man lägger på tätskiktet oavsett hur långt vattenpass man har att använda som en extra kontroll, en vanlig hederlig nickekula?
Denna kula visar ganska fort om fallet inte är bra.
Man hittar även ganska fort områden där fallet = noll (stående vatten) och framförallt bakfall.

Önskar er alla ett Gott Nytt År!

Hälsn

/Mikael//

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.