6 835 läst ·
43 svar
7k läst
43 svar
Är det krav eller rekommendationer?
RobZombie skrev:Ett bra svar är det kanske inte men detta får man i alla fall lära sig när man blir certfierad:
Klinker på betongbjälklag med vätskebaserade tätskikt och golvbrunn,före 1990, med ställbar klämring:
Golvbrunn med ställbar klämring skall bytas ut mot golvbrunn som uppfyller kraven enligt SSEN
1253. Anledningen till detta är att PER:s branschregler, numera BBV, saknat provningsmetod
för att testa tätskiktets täthet i golvbrunn med ställbar klämring. Tätskiktsleverantörerna rekommenderar
därför att golvbrunn med ställbar klämring alltid skall bytas ut.
Har för mig att det är något i plasten på brunnar före 1990 som gör att brunnsmanschetten har svårt för att fästa ordentlig ("vulka").
EDIT: hade jag gjort badrum hemma hos mig själv hade jag nog inte heller bytt brunnen från -85 om den såg hel ut och det hade gått att trycka i en ny förhöjningsring i den. En certifierad firma med självbevarelse drift och som ska lämna garanti 10år på jobbet hade dock bytt brunnen.
Kan vara så att gamla brunnen har en plast som brunnsmanschetten inte fäster på. Men nu sitter det en helt ny förhöjningsring och det är denna som brunnsmanschetten är klistrad mot och även i denna som den nya klämringen sitter. Även använt Purus gula klämring som det ska vara till denna brunnsmanschett.
Så här ser en sådan förhöjningsring ut, 13 mm förhöjning valde jag

Alltså sitter brunnsmanshetten enligt alla konstens regler.
mvh Roland
På tappvatten sidan är det väl upp till 8 bars tryck, men avloppssystemen saknar tryck över huvud taget.
Här är det mer av typen kapillär. Där vattnet kryper mellan närstående ytor.
Men det är knappast så att vattnet i vattenlåset står över förhöjningsringen.
Här är det mer av typen kapillär. Där vattnet kryper mellan närstående ytor.
Men det är knappast så att vattnet i vattenlåset står över förhöjningsringen.
Diskussionen om 0,2 bar eller några bar hit och dit är ju bara ett sidospår och en petitess.
rolri ville väl bara påpeka att det inte är någon sån där sak som skulle få Nasa-gubbarna att klia sig i huv'et direkt.
Och förövrigt tycker jag inte rolri behöver försvara sitt badrum här.
Han får ta det med blivande köpare vid sin framtida husförsäljning, det är endast där han behöver försvara sitt handlande (ja ev gentemot sig själv och ev sitt f-bolag kanske).
rolri hade ju också kunnat strunta i renovera badrummet, och då hade den där brunnen från 1985 kunnat sitta i hundra år till och det skulle hela tiden anses som fackmannamässigt så länge badrummet inte totalrenoveras.
rolri ville väl bara påpeka att det inte är någon sån där sak som skulle få Nasa-gubbarna att klia sig i huv'et direkt.
Och förövrigt tycker jag inte rolri behöver försvara sitt badrum här.
Han får ta det med blivande köpare vid sin framtida husförsäljning, det är endast där han behöver försvara sitt handlande (ja ev gentemot sig själv och ev sitt f-bolag kanske).
rolri hade ju också kunnat strunta i renovera badrummet, och då hade den där brunnen från 1985 kunnat sitta i hundra år till och det skulle hela tiden anses som fackmannamässigt så länge badrummet inte totalrenoveras.
Jag vet mycket väl hur en förhöjningsring ser ut och personligen tror jag inte du kommer få några problem med din brunn. Men jag är lite nyfiken på om du förhörde dig med purus så att förhöjningsringarna är testade och godkända på brunnar äldre än 1990?rolri skrev:Kan vara så att gamla brunnen har en plast som brunnsmanschetten inte fäster på. Men nu sitter det en helt ny förhöjningsring och det är denna som brunnsmanschetten är klistrad mot och även i denna som den nya klämringen sitter. Även använt Purus gula klämring som det ska vara till denna brunnsmanschett.
Så här ser en sådan förhöjningsring ut, 13 mm förhöjning valde jag
[bild]
Alltså sitter brunnsmanshetten enligt alla konstens regler.
mvh Roland
Nej jag har inte pratat med Purus.RobZombie skrev:
Jag testade och den funkar.
Resten är eget omdöme och kunskap.
Ger den funktion jag var ute efter. Förhöjning samt bra anslutning till brunnsmaschett.
Nej jag tror inte heller att det blir något problem.
Just nu bryr jag mig inte om hur diskussioner kommer bli om 20 år då ev. försäljning kan bli aktuell eller vilka branschregler som gäller då. Torligen går det då knappt ha rinnade vatten innomhus
Däremot finns hemma en större potentiell risk för vattenskador och den kommer jag ta hand om till våren.
Ett 10 år gammalt akvarium på 540 liter. Men detta är inget försäkringsbolag oroliga för. Skulle gissa att risken är säkert 10.000 gånger större med akvariummet än med min fina golvbrunn.
mvh Roland
Då mitt akvarium på 45l gått sönder har FB erbjudit priset för laminatet. Att jag skulle göra jobbet! Tack Anticimex bes.man. fick FB bekosta hella jobbet! Kostade dem 8 ggr det dem erbjudit mig. Plus att jag slapp ansvaret. Gå inte med på det!rolri skrev:Nej jag har inte pratat med Purus.
Jag testade och den funkar.
Resten är eget omdöme och kunskap.
Ger den funktion jag var ute efter. Förhöjning samt bra anslutning till brunnsmaschett.
Nej jag tror inte heller att det blir något problem.
Just nu bryr jag mig inte om hur diskussioner kommer bli om 20 år då ev. försäljning kan bli aktuell eller vilka branschregler som gäller då. Torligen går det då knappt ha rinnade vatten innomhus
Däremot finns hemma en större potentiell risk för vattenskador och den kommer jag ta hand om till våren.
Ett 10 år gammalt akvarium på 540 liter. Men detta är inget försäkringsbolag oroliga för. Skulle gissa att risken är säkert 10.000 gånger större med akvariummet än med min fina golvbrunn.
mvh Roland
Det är faktiskt helt okej att inte följa alla krav om det är en renovering och kraven kan vara väldigt svåra att genomföra.
Särskilt vid renovering kan situationer uppstå då generella regler inte alltid kan tillämpas i
sin helhet utan speciella lösningar skapas med hänsyn till omständigheterna på platsen. Sådana
lösningar bör endast göras efter överenskommelse mellan entreprenör och beställare samt
efter samråd med tätskiktstillverkaren. Dokumenteras i Bilaga A.
Nja, en liten läcka som står och droppar i några år på ett dolt ställe är mångfaldigt värre än att ditt akvarium skulle gå isönder!rolri skrev:
Men detta är minimal risk med mitt badrum. Däremot så skulle jag få bryta upp golv i större delen av undervåningen om jag får ur 540 liter vatten över golven. Ska plockas bort.tank77 skrev:
Golv av spånskiva på frigolit, så kallat "flytande golv" (oops kan bli riktigt flytande)
"Det är faktiskt helt okej att inte följa alla krav om det är en renovering och kraven kan vara väldigt svåra att genomföra"
Det är så jag tänkt med mina avsteg som är
-Behållit väl fungerande golvbrunn som kompletterats med anslutning så anslutande tätskickt blir enligt rekomendationer
-Rör för radiatorer som kommer direkt upp ur golvet istället för att dragit om alla rör till 4 rum på undervåningen
-Rör för inkommande vatten som ligger på badrummets högsta punkt (golvnivå räknat) givetvis avtättade med rörmasnchetter och tätskikt.
För övrigt är nog samtliga delar i branschreglerna uppfyllda enligt BKR, GVK och Säkervatten
Förutom att jag själv gjort jobbet och inte fyllt i några kvalitetsdokument.
Säg mig vilket renoverat badrum som utförts av hantverkare som uppfyller alla krav?
I nuläget tror jag att jag kan mer om samtliga dessa regler än vad genomsnittlig hantverkare inom området kan.
(för de delar som är tillämpbara i mitt fall)
Jag tror inte ens genomsnittlig hantverkare hittar alla dess tre regelverk, än mindre ha läst dem.
Däremot av uppfattningen att många hantverkare gör mycket bra renoveringar ändå. Sunt förnuft och en rejäl portion med yrkesstollhet att göra bra jobb.
Däremot ett antal som fullkomligt skiter i konsekvenserna för vad de åstadkommer.
Så till trådskaparen. försök följa regelverket och endast avsteg där de är befogade och du väl kan motivera varför du gör avsteg och att riskerna med avsteget är minimala.
mvh Roland
Redigerat:
Klicka här för att svara