P
Har idag rivit bort våtrumstapet och plastmatta och justerat underlaget.
Sedan har jag rollat och penslat Primer på väggar och golv.
Nu undrar jag vad nästa etapp bör vara? Bör jag flytspackla golvet redan ikväll?? Står torktid 1 timme, eller kan jag vänta 24h och flytspackla imorgon, vilket innebär 48h innan jag kan börja kakla väggarna.
Är det för lång tid och förlorar primern på väggarna vidhäftningsförmågan??:confused:

Redigerat av moderator:
Paul-Staffanstorp
Nyfikna Sanna skrev:
Har idag rivit bort våtrumstapet och plastmatta och justerat underlaget.
Sedan har jag rollat och penslat Primer på väggar och golv.
Nu undrar jag vad nästa etapp bör vara? Bör jag flytspackla golvet redan ikväll?? Står torktid 1 timme, eller kan jag vänta 24h och flytspackla imorgon, vilket innebär 48h innan jag kan börja kakla väggarna.
Är det för lång tid och förlorar primern på väggarna vidhäftningsförmågan??:confused:
Vad menar du nu med att du "justerat underlaget"...

Har du lagt på ett lager gips till eller har du tagit bort det gamla, reglat upp med cc300 och gipsat på ett nytt lager gips ?

Tänk på att det är cc300 som gäller vid ett lager gips och vid cc600 krävs två lager gips för att man ska kunna kakelsätta väggarna och få det tillräckligt hållbart för att slippa att det spricker upp.

Tiden till att spackling ska påbörjas beror på fabrikat på den vidhäftare (primer) du användt. Många tillverkar har som krav att spackling ska påböjas inom ett dygn men det beror som sagt på.
Gips ska INTE användas på golv i våtrum. C/C hit och dit, det som gäller är att ditt golv uppfyller den böjstyvhet som krävs för det golv ni ska använda enligt BBR.

Paul-Staffanstorp
Entreprenör skrev:
Tiden till att spackling ska påbörjas beror på fabrikat på den vidhäftare (primer) du användt. Många tillverkar har som krav att spackling ska påböjas inom ett dygn men det beror som sagt på.
Gips ska INTE användas på golv i våtrum. C/C hit och dit, det som gäller är att ditt golv uppfyller den böjstyvhet som krävs för det golv ni ska använda enligt BBR.
Nu pratar vi ju inte om golven...

Jag vet också om att man inte ska använda vanlig pappersbeklädd gips på golv i våtrum,
men...det finns faktiskt gips som är avsedd för golv i våtrum också om man nu vill använda sig av gips i konstruktionen trots allt.

Dock pratar vi här om gips på väggarna och då är det befogat att prata c/c... ;)

P
Paul-Staffanstorp skrev:
Nu pratar vi ju inte om golven...

Jag vet också om att man inte ska använda vanlig pappersbeklädd gips på golv i våtrum,
men...det finns faktiskt gips som är avsedd för golv i våtrum också om man nu vill använda sig av gips i konstruktionen trots allt.

Dock pratar vi här om gips på väggarna och då är det befogat att prata c/c... ;)
Det är nu max cc300 på väggarna.
På Primer flaskan stod det torktid 1h bara. Är det försent att kakla på onsdag?? Har Primern förlorat sin vidhäftningsförmåga då??
Är det ok att flytspackla imorgon??:p

Paul-Staffanstorp
Det har ju lite att göra med vilket fabrikat du använder, men jag hade nog flytspacklat imorgon och sen hade jag primat om väggarna när flytspacklet torkat innan jag kakelsatt väggarna.

Paul-Staffanstorp skrev:
Får man lov att använda gips på väggarna? Trodde annat gäller fom 1 juni 2009! Eller?

Paul-Staffanstorp
kamilenski skrev:
Får man lov att använda gips på väggarna? Trodde annat gäller fom 1 juni 2009! Eller?
I detta fallet är det bara en vanlig toalett som inte ens ska tätskiktas på väggarna och då kan man använda den gamla vanliga katongbeklädda gipsen.

Är det våtutrymme som ska tätskiktas finns det en speciell våtrumsgips eller andra våtrumsskivor att använda.

Dessa regler gäller från 1 juli 2008 !!

P
Beslutade mig för att flytspackla iallafall ikväll, med det jädra armeringsnätet putar upp lite varstans genom spacklet.
Någon som har en lösning?

Paul-Staffanstorp
Nu är vi i två trådar samtidigt och häftapparaten är då lösningen... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.