Har ett dilemma som jag inte hittar något entydigt svar på..
Jag håller på att bygga ett badrum på andra våningen i mitt hus.
Det är placerat i en takkupa vilket innebär att övre delen av sidoväggarna är ytterväggar.. Dessa samt taket är isolerade med Vital eko isolering. Jag har sedan dragit på byggplast över isoleringen på dessa delar..

Nu skall jag börja klä in med gips men då hopar sig frågorna...
Jag tänkte fylla resten av inner väggarna med isolering, för ljudets skull.

Skall jag ha byggplast utanpå isoleringen i innerväggarna dvs under gipsskivorna eller räcker tätskiktet som ju hamnar utanpå gipset???

Tacksam för svar.
 
Om du tänkt sätta tätskikt inne i badrummet så ska du väl inte ha nån plast alls i väggarna, inte ens ytterväggarna. Du stänger då in material mellan två täta skikt.
 
Paul-Staffanstorp
Precis...

Plast har man aldrig i innerväggar och aldrig i ytterväggar då man ska fuktspärra dem för ett våtutrymme.
 
Aha.. pratade precis med en byggnadsingenjör.. Han sa att ytterväggarna o taket skulle ha diffspärr men inte resten.. Han har mao fel!?

Rätt intressant är att om man frågar fem killar så får man sannolikt fem olika svar..
Tex ang mitt golv i badrummet; killen som är kvalitetsansvarig tyckte att jag skulle limma golvgips ovanpå golvspånet och sen flytspackla på det..
Här på forumet verkare det vara flyspackel direkt på det primade golvspånet som gäller.

Försökte hitta fukt tröga golvspånskivor ( P5) idag men det verkar inte vara nån stor produkt.. Det visste inte ens vad det var!!
På Bauhaus tyckte de att det räckte med en 13mm våtrumsskiva som jag sedan flyspacklade...

Inte konstigt att det lätt blir fel när fackhandeln vägleder folk åt alla möjliga håll.
 
Paul-Staffanstorp
Det är ju ganska logiskt om man har plast i ytterväggen och sen lägger ett tätskikt på andra sidan, att det bildas ett tätt utrymme innanför detta vilket inte är bra.
Dock är det väl inga gigantiska risker för mögel där idag då man inte använder kartongbeklädd gips, men personligen skulle jag absolut undvikit att bädda in något mellan två täta skikt.

Vanlig golvgips är förbjudet i våtutrymme och det finns bara någon enstaka leverantör som säljer godkänd gips för golv i våtutrymme.
Dock är det totalt meningslöst eftersom man måste flytspackla golvet ändå.

13mm vanlig våtrumsskiva på golvet är totalt fel men det är så typiskt Bauhaus och liknande ställen.
Merparten av personalen på dessa ställen är totalt okunniga... tyvärr !
 
Tack Raceman, Skall ta och läsa igenom detta.
Man skall mao inte fråga folk som jobbar på byggmarknader för de har absolut ingen koll!!
Man kan ju iofs undra vad de gör där då???
 
Taket då? Håller på med badrummet i källaren och rent instinktivt vill jag sätta plast över isoleringen, sen läkt och sen gips. Här är det ju ingen fuktspärr och vanlig pappgips.
 
C
Taket tätskiktar man ju inte, så där skadar det säkert inte med plast.

Det finns annars fuktbroms, dvs en duk som är nästan tät, som funkar bra tillsammans med organisk isolering, denna kan vara lämplig kanske.
 
Så är det hos mig Ekoisolering och fuktbromsande duk "Bison"
Min byggare tyckte att jag skulle dra på byggplast dessutom...tror dock jag nöjer mig med fuktbroms
 
Paul-Staffanstorp
njitnjau skrev:
Tack Raceman, Skall ta och läsa igenom detta.
Man skall mao inte fråga folk som jobbar på byggmarknader för de har absolut ingen koll!!
Man kan ju iofs undra vad de gör där då???
Så skrev jag inte... ;)

Jag skrev att merparten inte har någon koll.

Vad de gör där ?
Ja, de säljer saker precis som i vilken annan affär som helst.

Det är knappast som det var förr i tiden då de som arbetade på dessa ställena kunde sin sak.
Då får man söka sig till de mindre bygghandlarna och inte de tyska kedjorna som poppar upp som svampar överallt och anställer i princip folk från gatan... :rolleyes:
 
C
njitnjau skrev:
Så är det hos mig Ekoisolering och fuktbromsande duk "Bison"
Min byggare tyckte att jag skulle dra på byggplast dessutom...tror dock jag nöjer mig med fuktbroms
Va? Det är ju ungefär som att sätta en strypventil för att det inte ska flöda så mycket, och sen för säkerhets skull sätta en stängd ventil efter... Blåst...
 
@ Paul-Staffanstorp... Jag menade mer som en kommentar till hela grejjen inte specifikt till ditt inlägg. Jag blir bara så frustrerad när man inte kan få nåt vettigt svar från folk som utger sig för att vara sakkunniga... Hade varit bättre att de isåfall säger rakt ut att; Vi kan inte detta vi säljer bara grejjerna...
Och visst finns det undantag, det gör det ju alltid.

@Cheetah1 Jo, så tänker jag också... därför struntar jag i plasten ;-)
 
Paul-Staffanstorp
Visst är det tråkigt att de som säljer inte kan sina saker och du kan tro att man blir tokig när man är i branschen och får höra kunder som påstår att man ska göra på ett annat vis än man gör när man gör ett jobb...
För det har de minsann hört på t.ex Bauhaus...

Man blir tokig och frustrerad...

Ungefär som att någon kund hade fått höra på Ikea att det kostade ca: 10% av kökets pris att få det monterat av hantverkare... TRÖTTA MIG !

Hur skulle ett Ikeakök med ca: 15st stommar och diverse detaljer för totalt sett ca: 40000:- kunna kosta 4000:- att få monterat upp av en hantverkare... (ca: 8 timmar)

Ett kök från annan leverantör med lika många stommar och detaljer för ca: 300000:- skulle då kosta 30000:- (ca: 60 timmar)

Det tar ju ungefär lika lång tid och till och med lite längre med ett Ikeakök då man ska skruva ihop alla detaljer själv då...

Ibland undrar man om det bara är lögnare som blir säljare.... ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ungefär som att någon kund hade fått höra på Ikea att det kostade ca: 10% av kökets pris att få det monterat av hantverkare... TRÖTTA MIG !

Hur skulle ett Ikeakök med ca: 15st stommar och diverse detaljer för totalt sett ca: 40000:- kunna kosta 4000:- att få monterat upp av en hantverkare... (ca: 8 timmar)

Ett kök från annan leverantör med lika många stommar och detaljer för ca: 300000:- skulle då kosta 30000:- (ca: 60 timmar)
Paul, rejält OT men vad blir ungefär för antal timmar för en hantverkare då med 15 stommar?

Dina andra kommentarer om tätskick osv i badrum suger jag åt mig av d^_^bd^_^b
Har själv ett snetak/vägg som ska få keramik och satt och funderade om byggplasten.

Däremot fattar jag det om att taket som inte ska fuktspärras ska ha plasten kvar?

/Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.