9 286 läst ·
15 svar
9k läst
15 svar
Byggplast innanför gipset eller inte?
Sida 1 av 2
Har ett dilemma som jag inte hittar något entydigt svar på..
Jag håller på att bygga ett badrum på andra våningen i mitt hus.
Det är placerat i en takkupa vilket innebär att övre delen av sidoväggarna är ytterväggar.. Dessa samt taket är isolerade med Vital eko isolering. Jag har sedan dragit på byggplast över isoleringen på dessa delar..
Nu skall jag börja klä in med gips men då hopar sig frågorna...
Jag tänkte fylla resten av inner väggarna med isolering, för ljudets skull.
Skall jag ha byggplast utanpå isoleringen i innerväggarna dvs under gipsskivorna eller räcker tätskiktet som ju hamnar utanpå gipset???
Tacksam för svar.
Jag håller på att bygga ett badrum på andra våningen i mitt hus.
Det är placerat i en takkupa vilket innebär att övre delen av sidoväggarna är ytterväggar.. Dessa samt taket är isolerade med Vital eko isolering. Jag har sedan dragit på byggplast över isoleringen på dessa delar..
Nu skall jag börja klä in med gips men då hopar sig frågorna...
Jag tänkte fylla resten av inner väggarna med isolering, för ljudets skull.
Skall jag ha byggplast utanpå isoleringen i innerväggarna dvs under gipsskivorna eller räcker tätskiktet som ju hamnar utanpå gipset???
Tacksam för svar.
Aha.. pratade precis med en byggnadsingenjör.. Han sa att ytterväggarna o taket skulle ha diffspärr men inte resten.. Han har mao fel!?
Rätt intressant är att om man frågar fem killar så får man sannolikt fem olika svar..
Tex ang mitt golv i badrummet; killen som är kvalitetsansvarig tyckte att jag skulle limma golvgips ovanpå golvspånet och sen flytspackla på det..
Här på forumet verkare det vara flyspackel direkt på det primade golvspånet som gäller.
Försökte hitta fukt tröga golvspånskivor ( P5) idag men det verkar inte vara nån stor produkt.. Det visste inte ens vad det var!!
På Bauhaus tyckte de att det räckte med en 13mm våtrumsskiva som jag sedan flyspacklade...
Inte konstigt att det lätt blir fel när fackhandeln vägleder folk åt alla möjliga håll.
Rätt intressant är att om man frågar fem killar så får man sannolikt fem olika svar..
Tex ang mitt golv i badrummet; killen som är kvalitetsansvarig tyckte att jag skulle limma golvgips ovanpå golvspånet och sen flytspackla på det..
Här på forumet verkare det vara flyspackel direkt på det primade golvspånet som gäller.
Försökte hitta fukt tröga golvspånskivor ( P5) idag men det verkar inte vara nån stor produkt.. Det visste inte ens vad det var!!
På Bauhaus tyckte de att det räckte med en 13mm våtrumsskiva som jag sedan flyspacklade...
Inte konstigt att det lätt blir fel när fackhandeln vägleder folk åt alla möjliga håll.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det är ju ganska logiskt om man har plast i ytterväggen och sen lägger ett tätskikt på andra sidan, att det bildas ett tätt utrymme innanför detta vilket inte är bra.
Dock är det väl inga gigantiska risker för mögel där idag då man inte använder kartongbeklädd gips, men personligen skulle jag absolut undvikit att bädda in något mellan två täta skikt.
Vanlig golvgips är förbjudet i våtutrymme och det finns bara någon enstaka leverantör som säljer godkänd gips för golv i våtutrymme.
Dock är det totalt meningslöst eftersom man måste flytspackla golvet ändå.
13mm vanlig våtrumsskiva på golvet är totalt fel men det är så typiskt Bauhaus och liknande ställen.
Merparten av personalen på dessa ställen är totalt okunniga... tyvärr !
Dock är det väl inga gigantiska risker för mögel där idag då man inte använder kartongbeklädd gips, men personligen skulle jag absolut undvikit att bädda in något mellan två täta skikt.
Vanlig golvgips är förbjudet i våtutrymme och det finns bara någon enstaka leverantör som säljer godkänd gips för golv i våtutrymme.
Dock är det totalt meningslöst eftersom man måste flytspackla golvet ändå.
13mm vanlig våtrumsskiva på golvet är totalt fel men det är så typiskt Bauhaus och liknande ställen.
Merparten av personalen på dessa ställen är totalt okunniga... tyvärr !
TS, börja med att läsa branschreglerna för "säker vatten". Alla du pratar med till vardags är säkerligen inte "säker vatten" auktoriserade. 
http://www.sakervatten.se/index.php3?id=1254&use=publisher
http://www.sakervatten.se/index.php3?id=1254&use=publisher
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Så skrev jag inte...njitnjau skrev:
Jag skrev att merparten inte har någon koll.
Vad de gör där ?
Ja, de säljer saker precis som i vilken annan affär som helst.
Det är knappast som det var förr i tiden då de som arbetade på dessa ställena kunde sin sak.
Då får man söka sig till de mindre bygghandlarna och inte de tyska kedjorna som poppar upp som svampar överallt och anställer i princip folk från gatan...
Va? Det är ju ungefär som att sätta en strypventil för att det inte ska flöda så mycket, och sen för säkerhets skull sätta en stängd ventil efter... Blåst...njitnjau skrev:
@ Paul-Staffanstorp... Jag menade mer som en kommentar till hela grejjen inte specifikt till ditt inlägg. Jag blir bara så frustrerad när man inte kan få nåt vettigt svar från folk som utger sig för att vara sakkunniga... Hade varit bättre att de isåfall säger rakt ut att; Vi kan inte detta vi säljer bara grejjerna...
Och visst finns det undantag, det gör det ju alltid.
@Cheetah1 Jo, så tänker jag också... därför struntar jag i plasten ;-)
Och visst finns det undantag, det gör det ju alltid.
@Cheetah1 Jo, så tänker jag också... därför struntar jag i plasten ;-)
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Visst är det tråkigt att de som säljer inte kan sina saker och du kan tro att man blir tokig när man är i branschen och får höra kunder som påstår att man ska göra på ett annat vis än man gör när man gör ett jobb...
För det har de minsann hört på t.ex Bauhaus...
Man blir tokig och frustrerad...
Ungefär som att någon kund hade fått höra på Ikea att det kostade ca: 10% av kökets pris att få det monterat av hantverkare... TRÖTTA MIG !
Hur skulle ett Ikeakök med ca: 15st stommar och diverse detaljer för totalt sett ca: 40000:- kunna kosta 4000:- att få monterat upp av en hantverkare... (ca: 8 timmar)
Ett kök från annan leverantör med lika många stommar och detaljer för ca: 300000:- skulle då kosta 30000:- (ca: 60 timmar)
Det tar ju ungefär lika lång tid och till och med lite längre med ett Ikeakök då man ska skruva ihop alla detaljer själv då...
Ibland undrar man om det bara är lögnare som blir säljare....
För det har de minsann hört på t.ex Bauhaus...
Man blir tokig och frustrerad...
Ungefär som att någon kund hade fått höra på Ikea att det kostade ca: 10% av kökets pris att få det monterat av hantverkare... TRÖTTA MIG !
Hur skulle ett Ikeakök med ca: 15st stommar och diverse detaljer för totalt sett ca: 40000:- kunna kosta 4000:- att få monterat upp av en hantverkare... (ca: 8 timmar)
Ett kök från annan leverantör med lika många stommar och detaljer för ca: 300000:- skulle då kosta 30000:- (ca: 60 timmar)
Det tar ju ungefär lika lång tid och till och med lite längre med ett Ikeakök då man ska skruva ihop alla detaljer själv då...
Ibland undrar man om det bara är lögnare som blir säljare....
Paul, rejält OT men vad blir ungefär för antal timmar för en hantverkare då med 15 stommar?Paul-Staffanstorp skrev:Ungefär som att någon kund hade fått höra på Ikea att det kostade ca: 10% av kökets pris att få det monterat av hantverkare... TRÖTTA MIG !
Hur skulle ett Ikeakök med ca: 15st stommar och diverse detaljer för totalt sett ca: 40000:- kunna kosta 4000:- att få monterat upp av en hantverkare... (ca: 8 timmar)
Ett kök från annan leverantör med lika många stommar och detaljer för ca: 300000:- skulle då kosta 30000:- (ca: 60 timmar)
Dina andra kommentarer om tätskick osv i badrum suger jag åt mig av d^_^bd^_^b
Har själv ett snetak/vägg som ska få keramik och satt och funderade om byggplasten.
Däremot fattar jag det om att taket som inte ska fuktspärras ska ha plasten kvar?
/Peter