Vi ska begöra in en offert från rörmokare till vårt hus. Vi gör mycket själva så nu håller jag på att funder på vad rörmokaren bör göra. Det är ett enplanshus så mycket är ju redan draget i plattan.

Det jag kommit på hittills är i alla fall följande:
* Samtliga genomföringar i väggar i våtutrymmen
* Koppla ihop värmepumpen med alla rör som hör därtill (golvvärme, inkommande vatten och vad mer det kan vara)
* Sätta in vattenmätare
* Avluftning

Hur är det med avloppen? Vi tänker oss att vi själva ska sätta dit toalettstol och göra kopplingen från vasken. Bör han göra någon förberedelse den nedersta biten från det som kommer upp ur plattan?

Diskmaskin och tvättmaskin tänkte vi koppla in själva. Eller är det helt förbjudet ur försäkringssynpunkt? Tvättmaskinen ska ju stå precis bredvid en golvbrunn så det känns ju rätt ofarligt om den skulle läcka, men diskmaskinen är ju inte i något våtutrymme.

Är det något mer jag glömt som vi absolut borde ta genom rörmokaren?

byggankan skrev:
Diskmaskin och tvättmaskin tänkte vi koppla in själva. Eller är det helt förbjudet ur försäkringssynpunkt? Tvättmaskinen ska ju stå precis bredvid en golvbrunn så det känns ju rätt ofarligt om den skulle läcka, men diskmaskinen är ju inte i något våtutrymme.

Är det något mer jag glömt som vi absolut borde ta genom rörmokaren?

Förbjudet och förbjudet... det kommer ingen polis och ringer på dörren om man så säger. Gör ni det själva tar ni ju själva ansvar för att det blir fackmannamässigt utfört. Anlitar ni en hantverkare så ska ni förutsätta att det blir hantverksmässigt utfört, samt att ni får garanti på jobbet. Samt att ni slipper lägga tid på att utföra själva jobbet.

Har ni inte gedigna kunskaper om el-installationer med trefas så skulle jag absolut avråda för att ge sig på installationen av tvättmaskin och diskmaskin, då någon av dem förmodligen skall installeras på en separat trefasgrupp, varierar ju från olika maskiner.

LIkadant med VVS, vet ni till 110% hur man gör och kan undvara tiden så varför inte? OM det skulle skita sig och någon får ström i sig eller en brand startar eller hela köket blir vattenskadat, räkna inte med någon ersättning om ni har gjort fel. Gör ni rätt så är det förmodligen materialfel och detta har ju inte försäkringsbolaget något att säga om, det ligger utanför erat ansvarsområde.

Som ni kanske har sett på ex "Arga Snickaren" finns det många människor som tror sig kunna saker som de i själva verket inte har någon aning om, och då blir det därefter... och just el och VVS finns det många skräckexempel med...

Att bara laborera sig fram till något som verkar funka är inget att rekommendera, i bästa fall förstör ni bara utrustningen, i värsta fall avlider någon.

MVH
H

Jag har ingen koll alls på hur man gör. Min sambo är däremot duktig, han gick eltele på gymnasiet och jobbade lite som elektriker innan han skolade om sig till jurist. Vi andra brukar säga att han är en snickare i själen.

Vi skulle ju såklart gärna låte vvsaren göra allt men det är helt enkelt en kostnadsfråga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.