Hej,

Jag köpte för mindre än ett år sedan en bostadsrätt.
Badrummet var renoverat 2006. Naturligtvis var detta inte gjort med kvitton. Dock lämnade säljaren ett intyg att allt var renoverat enligt svenska regler och krav.
Idag hade jag Ocab på besök för att mäta efter fukt i väggen. Ev var det bristfällig genomföring vid kranen. Detta är dock lätt åtgärdat enligt Ocab. Värre är det med golvbrunnen. Enligt Ocab så var min golvbrunn inte godkänd. Dock har inte detta orsakat någon skada ännu.

Jag undrar då följande.
Går det att riva upp ENBART golvet och montera golvbrunnen rätt eller måste man plocka ner resten av badrummet?

Vilka möjligheter skulle det finnas att jag kan kräva säljaren på ersättning?

Naturligtvis har jag kontaktat mäklarbyrån, dock har deras jurist semester och är åter efter nyår.

Någon som har erfarenhet av ovanstående?

Jodå, jag har erfarenhet av något liknande.

Man bör tyvärr göra om hela tätskiktet i badrummet för att åtgärda felet.

För att det ska betraktas som dolt fel krävs normalt att det är ett konstruktionsfel och att detta inte går att upptäcka utan förstörande åtgärder. Det sisnämnda lär inte vara fallet för ditt fel om jag förstår det hela rätt. Det kan dock finnas en möjlighet och det är att i o m att säljaren uppgivit att badrummet är korrekt utfört så minskar din undersökningsplikt.

Lite svårt när man köper in sig i en ekonomisk förening och inte köper en fastighet.
Finns det dolda fel i bostadsrättsaffärer?

Finns det dolda fel på bostadsrätter?

magnu skrev:
Finns det dolda fel på bostadsrätter?
Nej, inte som när man köper en fastighet. Det går under olika lagparagrafer.
En bostadsrätt är inget fysiskt man köper. Man köper bara rätten att bo där.

På vilket sätt är golvbrunnen inte godkänd? Är det så att de har låtit en gammal i gjutjärn sitta kvar eller är det en nyare i plast som inte monterats korrekt mot tätskikt?

I och med att det är så enkelt att upptäcka utan att riva någonting så hade det inte räknats som dolt fel om det nu hade varit en fastighet du hade köpt.

/John

Nu är caset "löst". Slutade med en förlikning som jag är mkt nöjd med. Förra ägaren betalade arbetskostnaden för att renovera HELA badrummet. Nu skall jag bara hitta bra hantverkare!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.