Till vårt nybygge valde vi helt vanliga toaletter för att jag inte tyckte att vi behövde vägghängda. Och då menar jag inte sådana som har spolknappen i väggen.
Hur resonerar ni kring detta? Var jag dum som inte tog tillfället i akt och valde vägghängd?

Vi har en vägghängd i badrummet i källaren, ser bara fördelar med det ffa hygieniskt då man städar lättare men också för att man kan välja själv hur högt den ska sitta.
Håller på att renovera gamla badrummet på bostadsvåningen nu men där gick det inte att montera en vägghängd stol med rimlig arbetsinsats så där blir det en som står på golvet men det var inte vad vi ville ha.

vi valde också en golvmodell :).
Har resonerat som så - det fanns vägghängda modeller en gång förr (70-talet?) och försvann och kanske inte utan anledning. Nu har dom kommit igen men jag kände inte till anledningen varför dom försvann föra gången så jag fegade och valde den traditionella som överlevt i alla år.
Den vägghängda har kanske större betydelse på ett hotell där man ska städa 100 badrum i en fart men här hemma blir det ingen större tidsskillnad. Vi valde en som inte skruvas i golv men bara limmas fast med silikon - smidigare vid byte och man behöver inte kakla om/renovera hela badrumet om man bara vill byta en sunkig toastol om ca 10 år :). Jag har också valt bort en kommod som blir skabbig först av allt i ett badrum och drar ner helhetsintrycket på bara några år om man har otur. Om man vill byta kommod så åker också handfatet ut för det oftast finns inget som passar. Mitt handfat står på en keramisk pelare som täcker alla rör och jag tror att den klarar sej bättre än målade spånskivor :). Förvaring kan man ju alltid fixa på annat sätt typ väggskåp och hyllor om badrummet är inte pytteliten.
gaia

Redigerat av moderator:
Fast jag tycker inte att det går väldigt fort att städa en toalett som står på golvet, så av den anledningen behövs ej en vägghängd hos oss. Vet inte vad som är snyggast egentligen. Funderade lite på om det var på väg bort med traditionalla men så många som det finns så blir dom väl kvar i evighet., kan man tycka :)
Visste faktiskt inte att det fanns vägghängda toaletter förr, intressant det du skriver Gaia. Kollade runt lite här på forumet och det verkar som flera har haft problem med otillräcklig spolning eftersom en vägghängd inte har samma fallhöjd. Kanske det även var så på 70-talet?

Redigerat:
men neta inte ska du väl ångra dig gjort är gjort och golvmodellerna funkar ju alldeles utmärkt.
dom enda som inte jag skulle sätta in i mitt hus är sådana med dold cistern
förövrigt har jag både golv och vägghängda hemma
med fördel åt vägghängd pga utseende och städning.

Nä ångrar gör jag väl inte, ville bara mest veta om jag var den enda som inte hade valt vägghängd i ett nybygge. Den toalett som jag har valt tycker jag är snygg. :) Det finns ju vägghängda som har en jättestor platta mot väggen, det är inte så snyggt.

P
Vi valde en vägghängd. En som har en slät utsida och inte med en himla massa veck och kanter där damm och annat fastnar på. Även tvättfatet/komoden är vägghängd.
Det är hur enkelt som helst att städa golv men även torka av toastolen. Det tycker jag alltid ha varit ett himla krångel. Skulle också kunna valt en golvstående om inte hela vattenlåset hade varit synligt och dragit till sig smuts i alla vrår. Förstår inte varför det inte är någon utveckling där. Bland vägghängda så fanns släta varianter

Nu är ju valet gjort men jag tycker de flesta fördelarna pekar mot vägghängt:

1. Man kan hänga den högre, bra när man blir äldre och skönt när man är yngre ;)
2. Städningen! även om nya limmas med silikon är EN kant svårare att städa än INGEN kant ;)
3. Estetiken, en vägghängd tycker jag är snyggare än en golvstående av samma modell.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.