Hej,
jag har ett badrum med två problemområden som jag ska ta tag i under hösten, och skulle gärna få kloka synpunkter och råd om jag behöver renovera hela badrummet eller om det går att göra punktlösningar. Problemen är dessa:
1. Små fula svarta fläckar på listen, se bifogad fil.
2. En spricka i kakelplattor, som mest 1 mm bred i sex-sju plattor från taket och ner.
Alltså, går det bara att byta ut problemen (dvs endast byta de skadade kakelplattorna och de fläckiga listen) eller måste jag bita i det sura äpplet och lägga en massa pengar på en renovering av hela badrummet?
Tack för hjälp!
jag har ett badrum med två problemområden som jag ska ta tag i under hösten, och skulle gärna få kloka synpunkter och råd om jag behöver renovera hela badrummet eller om det går att göra punktlösningar. Problemen är dessa:
1. Små fula svarta fläckar på listen, se bifogad fil.
2. En spricka i kakelplattor, som mest 1 mm bred i sex-sju plattor från taket och ner.
Alltså, går det bara att byta ut problemen (dvs endast byta de skadade kakelplattorna och de fläckiga listen) eller måste jag bita i det sura äpplet och lägga en massa pengar på en renovering av hela badrummet?
Tack för hjälp!
Vilken list?
Du menar kanske silikonranden i hörnet? Dom små fula svarta prickarna är mögel, testa med något rengöringsmedel eller skär bort den helt och applicera dit en ny.
Dom vanliga fogarna kan du också försöka skrubba rent och sprickorna verkar bara ligga i glasyren så det är ingen fara med dom förutom det estetiska.
Du menar kanske silikonranden i hörnet? Dom små fula svarta prickarna är mögel, testa med något rengöringsmedel eller skär bort den helt och applicera dit en ny.
Dom vanliga fogarna kan du också försöka skrubba rent och sprickorna verkar bara ligga i glasyren så det är ingen fara med dom förutom det estetiska.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Går sprickan genom kaklet kan den lika gärna förstört tätskiktet och med den gamla sortens rollbara tätskikt är det ganska så osannolikt att du kan byta ut några plattor utan att förstöra tätskiktet ännu mer.
Rent "våtzonsmässigt"? Inte säker på vad du menar, men den sitter inte så att den utsätts för vatten när man duschar eller så, utan högt upp på motsatt vägg mot där duschen är.
Skickar med en bild också.
Tack för alla svar!
Skickar med en bild också.
Tack för alla svar!
Silkonen är bara att skära bort och byta. Angående dom spruckna plattorna så hade i alla fall jag testat att byta dom först innan jag gav mig på att renovera hela badrummet (om övriga badrummet är i ok skick alltså) OM dom sitter på en vägg som är av betong eller lättbetong. Är det en gipsvägg går det förmodligen åt h-lvete ganska omgående.Karl M skrev:
Är det inte bättre att först få dit en besiktningsman och undersöka om det finns fukt bakom plattorna? Om Karl M för övrigt inte avser att renovera badrummet tycker iaf jag att det känns lite risky att, åtminstone själv, ge sig på att byta plattorna. Det skulle ju kunna ge med sig en betydligt större renovering. Är det bara estetiskt (dvs besiktningsman hittade ingen fukt) kanske det är bättre att låta det varaRobZombie skrev:. Angående dom spruckna plattorna så hade i alla fall jag testat att byta dom först innan jag gav mig på att renovera hela badrummet (om övriga badrummet är i ok skick alltså) OM dom sitter på en vägg som är av betong eller lättbetong. Är det en gipsvägg går det förmodligen åt h-lvete ganska omgående.
Är väggen (underlaget) gammalt?
Kaklet ser nytt ut, och i mina ögon ser det ut som en plyfa har svullnat upp bakom och skjutit plattorna.
Väggen är inte nära (normalt) vattenstänk uppfattar jag det som.
Problemet här är att underlaget (väggen) till kaklet är felaktigt utfört.
Väggen verkar bukta och då blir det mycket jobb..
Att bara byta ut plattorna är inte så bra tänk.
Men som sagt, är det ett garantijobb eller försäkringsjobb som kanske inte belastar din börs så mycket så är det väl bara att köra.
Kaklet ser nytt ut, och i mina ögon ser det ut som en plyfa har svullnat upp bakom och skjutit plattorna.
Väggen är inte nära (normalt) vattenstänk uppfattar jag det som.
Problemet här är att underlaget (väggen) till kaklet är felaktigt utfört.
Väggen verkar bukta och då blir det mycket jobb..
Att bara byta ut plattorna är inte så bra tänk.
Men som sagt, är det ett garantijobb eller försäkringsjobb som kanske inte belastar din börs så mycket så är det väl bara att köra.
Redigerat:
Jag skulle helst av allt bara byta plattorna, vi planerar att flytta inom ett år och då har vi ingen lust att ge oss in i en omfattande renovering. Har nog med självinsikt för att inte ge mig på det på egen hand, tror ni att det bästa är att kontakta en vvs-entrepenör som kommer och kollar eller att gå via en besiktningsman? Det senare känns lite som en ganska onödig utgift med tanke på att väggen inte är utsatt för något vattenstänk?
Klicka här för att svara