G
Badrummet är ca 3 år gammalt på ca 10 kvm som nu fått en vattenskada.Tydligen har något plaströr glidit isär hur nu det kan göra det eller så är en packning trasig.
Märkte att innertaket på undervåningen är blöta och det jäkliga är att det är spån i golvet.
Måste ta bort bubbelbad toa mm och bryta bort klinkers flytspackel,gipsskivor och golvspånet innan man kommer åt rören och samtidigt så kommer en bit av väggarna att förstöras.
Sedan skall allt dit igen och ett nytt innertak på nedervåningen ca 15 kvm.

Ungefärlig kostnad om en firma gör allt eftersom luften gått ur mig.Tippar på en 100000- 125000:- om det räcker.
Någon som vet på ett ungefär.
Kollar man på tv på typ lyxfällan,tv4 när dom haft fuktskada så brakar det iväg på ett par hundra tusen.

Låter ju inget kul. Men vad är det som har gått sönder? Normalt så får du ju inte ha några dolda skarvar på rören? Måste ju vara något annat som läcker om du har vatten i taket under badrummet.
Skulle det dock vara ett rör som gått sönder i golvet/taket så är det väl enklare att öppna underifrån och fixa problemet? Har du vatten i taket där behöver du ju ändå fixa det. Så länge det inte är ditt tätskikt som gått sönder under klinkern skulle jag försökt laga från "andra" hållet för river du golvet "måste" du göra om väggarna med för att det ska bli okej.

T
Har du inte försäkring?

Att göra om ett HELT badrum kostar 100-200 tusen.

Kan du inte riva innertaket på undervåningen och laga underifrån?

G
Det är avloppet som det har hänt något med.Tappar man ur vattnet i toa stolen och badkaret så kommer det droppar ur skarvarna i innertaket som börjar att svälla och missfärgas.Det jäkligaste är att jag inte kan komma åt det underifrån då det är ett riktigt stockhus och badrummet är gjort i en delning där två rum möts.
Jo jag har försäkring så jag får ringa dom (Länsförsäkringar)i morgon.
Vad brukar en självrisk ligga på.

Vatten ledningarna är en hel slinga som skarven är synlig i källartrappen.I badrummet så går ledningarna på väggen.

Har hört med några rörisar och dom trodde att det var någon gummiring som har gått sönder,eller mindre troligt glidit isär.
All avlopsrör inkl avluftningen är nytt och i plast.

Måste ju gå att komma åt avloppsröret tillräckligt för att fixa skadan underifrån. Verkar heltokigt att bryta upp ett i övrigt fungerande badrum för att fixa det. Bättre då att dra fram motorsågen och ta bort en stock nere om det behövs. Är ju bara att sätta tillbaka den efteråt. Du bör ju kunna se ungefär var problemet med avloppsröret ligger om du tex för ner en filmkamera som spolbilar har tex. Så vet du ju var du ska göra hål underifrån.

G
Jag undrar det Hela undervåningen är totalrenoverad och så är det svårt att förklara hur det är byggt dvs golvet i badrummet.Är som om golvet är nedsänkt med grova stockar brevid varandra.Hur laga ett plaströr om en packning gått sönder det är nog omöjligt utan att byta ut den trasiga delen.

GR_B skrev:
Jag undrar det Hela undervåningen är totalrenoverad och så är det svårt att förklara hur det är byggt dvs golvet i badrummet.Är som om golvet är nedsänkt med grova stockar brevid varandra.Hur laga ett plaströr om en packning gått sönder det är nog omöjligt utan att byta ut den trasiga delen.
Är bara att kapa röret och trä på en skarv på det. Om det inte går att krångla bort böjen/skarven som det är. Bara du kommer åt på ett par ställen att se röret så är det inga problem. Förstår inte konstruktionen som skulle omöjliggöra en reparation underifrån om det nu inte är ett massivt timmergolv som badrummet står på? Bild?

G
Det är just det som är problemet.Är ett gediget timmerhus med stockar (grova) på vardera sida med korset mitt i där bärande väggen är i stockar så det är inte bara att såga och jag vet inte var jag skall såga bland elkablar elementrör för jag jag riktig otur så måste jag såga i båda taken eftersom det är två rum som badrummet ligger ovanpå.Blir nog mkt dyrare att sabba två rum en ett badrum.Och när man sågat ned halva taket så ser man att man inte kommer åt avlopps röret och då min vän blir det dyrt.

Men du måste ju ändå riva innertaket under badrummet eftersom det börjat svälla och missfärgas. Ligger ju avloppsvatten där ju som måste bort. Så rummen där är ju redan sabbade i taken?

G
Jo visst sedan är det ett innertak till som tak skivorna är spikade i,men jag får av vakta och se vad försäkringsbolaget säger.Skall fundera på ditt förslag är mkt nu.
Håller samtidigt att färdigställa garaget och gamla delen som vart ett stort projekt samt panela om hela gamla delen och bygga ett nytt pannrum utanför den delen så nog är det mkt nu.Sedan skall allt målas inuti och utanpå dock nya garaget modell större en gång till och skall panela på gaveln som jag inte hunnit ännu.Måste ha en byggställning så jag når upp samt lägga ut en stege så jag inte glider på taket på den gamla delen som har en brant lutningsvinkel och så regnar det var och varannan dag men tur man kan dra lite utsugs rör med allt vad det innebär .Skulle kunna hålla på en halvtimme att skriva vad jag har att göra men det får räcka annars deppar man ihop totalt.Men en glad nyhet är att det är uppehåll nu och man tittar på lite fri idrott.

Enligt min kakelfirma som precis hjälpt oss så går ett normalstort badrum ungefär på 180 000 att fixa till inklusive allt. Dom gör ganska många försäkringsjobb och har hållit på länge så den siffran tror jag på även om den egentligen känns ruskigt hög.

G
Herrejävlar 180000:x:x

Det finns ju företag som gör "re-lining" av gamla avlopp istf stambyten, dvs de plastar om rören från insidan. Kanske något sånt skulle kunna lösa avloppsproblemet lite billigare? Du måste förstås fortfarande bryta upp och torka ut fukten.

Jag tror att "re-lining" möjligen kanske kan täta, MEN endast skjuta fram problemet några dar... Såga underifrån. Trots allt.

G
Kom en bygg kille och kollade in vattenskadan och troligtvis är det avloppet från toa stolen som det är någon läcka.Han skulle prova och riva underifrån och går inte det så är det bara att riva bort allt.
Skulle få en summa på hela två tusen för arbetet vilket jag inte ens funderade på utan dom får göra jobbet,betalar hellre 3000 än håller på att riva något.
kan väl ta en kall pilsner och titta på när dom river.Återkommer om några veckor när dom börjat riva.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.