nino
nino: Ring Ardex och fråga istället, Uponor har 60cc och dubbla skivor, ringer du då BKR och frågar vilka skivor du ska ha får du inget svar, annat än att du ska fråga Uponor vilka skivor du ska ha.
19 svar · 7,7k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Beroende på hur snabbt efter du flyter andra gången ja... Oftast behöver man inte om man flyter igen inom 24tim , men det står på flytspacklet vilka krav de har.
8 svar · 10,2k läst
B
bep: Jag vet inte. Jag har inte tagit upp golvet. Närmast brunnen (20 cm) lutar spånplattan ung. 10 mm. Sen är det inte många mm ut till hörnen. Det verkar som golvfirman bredspacklar upp golvet.
24 svar · 24,2k läst
·
Y
yuphin: Någon som vet dimensionen? Jag köpte en varmvattenberedare och där är det ju R15. IKEA's PEX är mindre så jag behöver en övergång mellan PEX'en och varmvattenberedaren. Gissar att IKEA's är R10?
0 svar · 2,3k läst
Krillew
Krillew: Nån kan ju ha kört med sikaflex eller liknande det behöver ju inte vara silikon det är därför det är svarta prickar.. Tänk på när du tar bort silikonet så måste ALLT bort, silikon fäster inte på silikon. Silikon borde bara vara tillåtet att limma akvarium med. Använd inte det om det går att undvika.
18 svar · 32,8k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Så sant så... Mycket enklare att förlänga badkarets avloppsrör så det når till brunnen som placeras lämpligt med tanke på ifall man vill ändra till dusch senare.
12 svar · 3,5k läst
slacker
slacker: Oj! Inspiration: http://www.finabadkar.se/ d^_^b
4 svar · 7,1k läst
·
V
Videoten: Vi har en befintlig bastu som aldrig används i vårat hus. Denna hade vi tänkt att bygga om till dusch-hörna. Bastun är ca 1200x2800 och har avloppet i mitten av rummet, lite snett till höger när man kommer in genom dörren. Huset är byggt på platta. Jag tänkte försöka göra så mycket som möjligt själv men överlåta alla kritiska moment till fackmänniskor. Tanken är att vi ska ha
0 svar · 2,2k läst
B
Bettyboop: Tack för bilden! Jag ser att det inte behövs några tjocka reglar, borde fungera. Inte helt lätt det här:S tur att detta forum finns!
8 svar · 2,4k läst
L
LUDDET: [citat] Självklart har du helt rätt. Småpojkar pinkar i alla väderstreck. Tillkommer stora pojkar som ibland är lite runda under fötterna och dessutom tror att den är mycket längre än den är. Om det är några meter till brunnen så är jag helt övertygad om att inte en droppe tar sig fram dit. Små mängder då och då. Det bygger på det.:O
13 svar · 2,2k läst
G
Globecruiser: Hej ! Håller på att bygga ett nytt badrum och funderar lite kring regler m.m. Har läst BKR regler 10:1 och förstår att det är indelat i Zon1 och Zon2. Vårat badrum är indelat i två delar: Den ena delen med toalett och tvättställ samt några skåp. Den andra delen som delas av med två väggar (går inte hela vägen upp till taket utan lämnar ca 50cm) kommer ha en dusch och ett badkar.
0 svar · 1,2k läst
Åskar
Åskar: Någon som har köpt badrumsmöbler och duschkabiner från http://www.pm-hem.se/shop/ ? Vad är det för kvalitet på grejorna?
0 svar · 1,9k läst
Consensus
Consensus: Och sen när det börjar duschas så kommer fuktmätaren att pipa överallt det spolats vatten. Vatten stängs in under klinker och kakel och tar månader att torka upp. Så fuktmätaren tillför inte så mycket om det är fuktskador du letar efter.
2 svar · 4,4k läst
P
peppe: väggarna blir bra som du beskriver. På golvet kan du antingen lägga ytterligare en 22 mm spån och avsluta med den där du vill ha ditt lokala fall i duschen och sedan spackla fall utifrån skivan mot brunnen där, alternativt flytspackla samma yta som du skulle lagt spånet och avgränsa vid dushen och fallspackla där. Det finns inga krav på att förstärka bjälklaget när du lägger
3 svar · 7,7k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Ok... sorry Förstod nu att du svarade på det... :blushing: Golvspån med golvgips på fungerar till klinker i en hall eller liknande men inte i ett våtrum.
15 svar · 11,9k läst
Raceman
Raceman: Om man plaskar som jag gör när jag duschar, skulle de varma goa handdukarna vara blöta innan användning om torken skulle sitta vid badkarsändan. :) Vi har torken ovanför toaletten av den anledningen, alltid varma handdukar.
4 svar · 6,3k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Sorry, men nog tolkade jag ditt första inlägg som att inte tätskiktet var lagt... :S [citat]
8 svar · 1,9k läst
G
gustavk: Satte in INR Line (http://www.inr.se/sv/produkter/handdukstorkar/el-handdukstork-line/) när vi nyligen renoverade badrummet. Är nöjd med den.
2 svar · 1,1k läst
nino
nino: Nej just det... Frågan är bara varför inte tex Tarkett lämnat in sin tarkodry + en massa olika fix från olika fabrikat....
21 svar · 13,9k läst
R
RobZombie: [citat] Nej det är ju inte alls säkert att det behöver flytspacklas. Finns det redan ett korrekt fall finns det ju ingen anledning.
14 svar · 1,3k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Man lägger mattn först och viker upp den ca: 10-15cm. Sen spacklas övergången upp med våtrumsspackel och när tätskiktet läggs på väggarna så överlappar det mattan och sen kaklar man precis över mattans kant bara. Här är det ju tydligt att de kaklat över en hel del av mattan vilket inte är ok !
7 svar · 4,0k läst
Stew
Stew: Hejsan, Vi har ett början på 70-talet hus, lite skillnad i stil kanske. Men glöm de stora byggvaruhusen. Åk till typ kakelpalazet, svensk kakel, stigskakel. Finns ett ställe i alingsås också, kanske lite mindre än ovannämda, men har ett lite annorlunda utbud. Ligger i slutet av stan, från götet sätt. På högersidan. Lycka till!
1 svar · 1,5k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Förstår inte alls ditt tillvägagångssätt då det är absolut underkänt med gips i badrummet enligt branschreglerna... ...och det får man fram genom att googla... ;)
7 svar · 3,3k läst
MathiasS
MathiasS: Jag skulle nog använda pem för det känns rejälare och det är lättare att få tag på en stump till rimligt pris (antar att den bara ska genom bjälklaget). Jag har dock inga goda skäl till att avstå pexen. Behöver du ta dig fram i väggar och svänga inomhus så är nog pexen att föredra.
3 svar · 10,9k läst
Rottan
Rottan: Hej Det är så att jag ska sätt fast en ducshblandare med fäste. Nu har jag ett lite spel på röret så den går att trycka in ca 2-4 mm. När jag tittar ligger det ett litet hålrum 0,5mm mellan röret och mattövervikningen. Jag ser att de har tätat med Casco Aqua -Tät runt den övervikta mattan på röret. Just på grund av spelet så har Casco Aqua -Tät släppt lite och bidat detta
0 svar · 2,1k läst
M
magnu: Alla ojämnheter syns rakt igenom mattan. Dvs det behöver vara superslätt. Men hur slätt superslätt är, vet jag inte.
1 svar · 1,3k läst
v-g
v-g: Enligt uponors kurs så ska rör+skyddsrör ut minst 1 dm. Därefter kapas ytterröret jämns med KAKLET. Därefter sätter man en liten bussning för att stabilisera röret se bild: [bild] Anslutningen till tätskikt sker enligt denne leverantörs bruksanvisning. Ibland används tätskiktsleverantörens grejjer ibland uponors tätmembran. OBS bussningen vet jag att den följer med uponors
11 svar · 20,0k läst
·
HW
HW: Alla vattendroppar som lufttorkar kommer lämna fläckar. Har du mycket kalk i vattnet är det en riktigt dålig idé men har du normalt vatten kan man kanske leva med det. Skaffa en blanksvart skiva av något slag och ställ på golvet i duschen ett par veckor så får du en uppfattning om vad det handlar om. När det är nypolerat är det supersnyggt, när det är prickigt av kalk, fett,
1 svar · 2,6k läst
Lolle
Lolle: Njae där måste jag säga att du har fått ett tveksamt svar eller har du i din vilja att få rätt tolkat det lite tveksamt. Jag kan säga från min sida att en skada i ett badrum gällande bostadsrätt alltid blir en omdiskuterad fråga för oss försäkringsbolag då det ofta kan innebära en tolkning mellan var bostadsrättstillägget skall och var föreningens fastighetsförsäkring skall
6 svar · 5,0k läst
S
byggare henke: riv ur badrummet. kolla sedan om det är fuktigt i stommen.
5 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.