2 678 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Laga hål i väggen.
Hej!
Min sambo och jag har precis köpt radhus. Jättekul! Mindre kul när vi upptäcker alla fina lösningar som den tidigare ägaren gjort...I badrummet har han gjort flera små hål i kaklet (ca 2,5 cm i diameter) där han dragit ut sladdar som "bara hänger". Någon som vet hur man ska åtgärda detta? Han har satt kaklet utanpå den tidigare våtrumstapeten så vi är inte oroliga för att hålen gett upphov till vattenskador (men det kanske inte är så bra att det kommit in fukt bakom kaklet ändå?), men vi vill inte sladdar hängades ut från väggen i ett våtrumsutrymme.
Någon som har ett bra tips? På Hornbach tyckte de att vi skulle peta in sladdarna bakom kaklet och sedan täcka för med en plastbit och täta med silikon, låter väl sådär bra?
Tacksam för tips!
Min sambo och jag har precis köpt radhus. Jättekul! Mindre kul när vi upptäcker alla fina lösningar som den tidigare ägaren gjort...I badrummet har han gjort flera små hål i kaklet (ca 2,5 cm i diameter) där han dragit ut sladdar som "bara hänger". Någon som vet hur man ska åtgärda detta? Han har satt kaklet utanpå den tidigare våtrumstapeten så vi är inte oroliga för att hålen gett upphov till vattenskador (men det kanske inte är så bra att det kommit in fukt bakom kaklet ändå?), men vi vill inte sladdar hängades ut från väggen i ett våtrumsutrymme.
Någon som har ett bra tips? På Hornbach tyckte de att vi skulle peta in sladdarna bakom kaklet och sedan täcka för med en plastbit och täta med silikon, låter väl sådär bra?
Tacksam för tips!
Nu är jag ingen expert
rolleyes
men om inte hålen sitter i närheten av dusch/bad eller handfat e.dyl. så är det väl inte sannolikt att det blivit någon större skada. Själv skulle jag spruta in silikon om allt ser torrt och schysst ut, om ni inte kan återanvända hålen själva? Belysning?
Är hålen alltså bara genom kaklet och inte genom våtrumstapeten bakom? Hur är i så fall sladdarna dragna, bara intryckt i fixet mellan kaklet och tapeten eller? Vart kommer sladdarna ifrån, är de fortfarande inkopplade så att ni har ström i änden som sticker ut eller är det bortkopplat i andra änden?
Sladdarna är nog dragna genom både kakel och våtrumstapeten, det ena hålet verkar vara för att man ska sätta upp ett element och det andra hålet verkar vara till belysning vid ett badrumsskåp. Och det är ström i sladdarna.
Klicka här för att svara