1 810 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Svårt ta ner relativt nysatt kakel?
I mitt stilla sinne så funderar jag på ett framtida projekt och det är att kakla om mitt badrum här hemma i lägenheten. Problemet är att det renoverades 2005 och jag antar att golv och kakel sitter stenhårt fast. Kaklet som satt där innan var från -47 och trillade ner bara jag tittade argt på det. Det nya lär sitta hårdare
Får man ta ner det i små, små skärvor med borrhammare eller något annat? Någon som gjort det och överlevt? Jag förstår så klart att det är nytt tätskikt som gäller.
Hade varit så skönt att göra det. Badrummet är ok nu men jag vill sänka taket, sätta spottar, lägga golvvärme, ha mer fall på golvet, annat kakel etc etc.
/John
Får man ta ner det i små, små skärvor med borrhammare eller något annat? Någon som gjort det och överlevt? Jag förstår så klart att det är nytt tätskikt som gäller.
Hade varit så skönt att göra det. Badrummet är ok nu men jag vill sänka taket, sätta spottar, lägga golvvärme, ha mer fall på golvet, annat kakel etc etc.
/John
Har du en maskin med sds-fäste brukar det finnas breda mejslar just för att ta ner kakel. Risken är att se sitter så hårt ändå så du får gå på med smalare mejslar men får du grepp under och de sitter lagom hårt kan du ha tur att kunna "skala" av allt kakel på förvånansvärt kort tid
// Mats
// Mats
Håller med Paul-Staffanstorp, finns inget roligare än att gå på en kakelvägg med alla tillgängliga verktyg. Borrhammare, moran, skruvmejsel, bräckjärn, bilmaskin, spackelspade, yxa, Kör hårt.
Ett tips är dock att ha skyddglasögon det kommer mycket småflis farandes.
Ett tips är dock att ha skyddglasögon det kommer mycket småflis farandes.
Klicka här för att svara