I mitt stilla sinne så funderar jag på ett framtida projekt och det är att kakla om mitt badrum här hemma i lägenheten. Problemet är att det renoverades 2005 och jag antar att golv och kakel sitter stenhårt fast. Kaklet som satt där innan var från -47 och trillade ner bara jag tittade argt på det. Det nya lär sitta hårdare

Får man ta ner det i små, små skärvor med borrhammare eller något annat? Någon som gjort det och överlevt? Jag förstår så klart att det är nytt tätskikt som gäller.

Hade varit så skönt att göra det. Badrummet är ok nu men jag vill sänka taket, sätta spottar, lägga golvvärme, ha mer fall på golvet, annat kakel etc etc.

/John

Paul-Staffanstorp
Är det stenväggar bakom är det ju bara att gå på med värsta bilmaskinen och hugga så flisorna yr... ;)

Putsa upp väggarna så de blir släta igen innan tätskiktning...

Har du en maskin med sds-fäste brukar det finnas breda mejslar just för att ta ner kakel. Risken är att se sitter så hårt ändå så du får gå på med smalare mejslar men får du grepp under och de sitter lagom hårt kan du ha tur att kunna "skala" av allt kakel på förvånansvärt kort tid

// Mats

Håller med Paul-Staffanstorp, finns inget roligare än att gå på en kakelvägg med alla tillgängliga verktyg. Borrhammare, moran, skruvmejsel, bräckjärn, bilmaskin, spackelspade, yxa, Kör hårt.
Ett tips är dock att ha skyddglasögon det kommer mycket småflis farandes.

på landet skrev:
finns inget roligare än att gå på en kakelvägg med alla tillgängliga verktyg.
:x

Jag kan utan vidare komma på mängder av andra aktiviteter som är extremt mycket roligare.

:)

Va, finns det något som är roligare än det? berätta!
(Har iofs en vän som är brandman och enligt honom finns det inget roligare än att gå in i X-antal hundra grader och kötta upp parkett....)

på landet skrev:
Ett tips är dock att ha skyddglasögon det kommer mycket småflis farandes.
Det tål att sägas många gånger. Lyckades få kakelsplitter i ögat för ett tag sedan och hade dålig syn på det ögat i över 2 veckor. Det va jobbigare än man tror att köra bil och bara se genom ett öga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.