Badrum
Lolle: Fast nu är det ju säljaren som är trådsäljaren :) Ja det är ju marknaden som styr, många intressenter så kvittar hur badrummet är utfört medan om du bara har enstaka intressenter är man mer utsatt för prutning Lycka till MVH Lorant
KungAnka: Oj, ja det kanske hade varit enklast. Nu gjöt jag en tröskel i betong, blev en skvätt över när jag gjöt i ny golvbrunn. Får se hur det blir.
hempularen: Manchetten ingår i tätskitssystemet. Du skall följa anvinsingarna för det system du väljer. Det är viktigt att du följer systemet slaviskt till punkt och pricka (ex. så skall manchetten vara exakt den som föreskrivs i instruktionerna, samma artikelnummer). I många system så skall den monteras innan man lägger den gummiartade fuktspärren, som då skall målas över manchetten. Här
byggare henke: okej då. men det är väl bara för att själv börjar man med andra grejer. och man sitter inte å väntar på att spacklet ska bli lagom torrt. som jag primar(hängslen å bälte). det är så dö tråkigt med att spacklet ska skifta sig eller att man får bom
bekvämmenproduktiv: du ska göra så som du skrivit. jag hade samma grejer, fast en jafo-brunn. instruktionerna var lite luddiga ibland, men jag hittade rätt till slut.
gaia: Oj! Mitt gamla tråd väcktes till liv..... Mitt gamla vita duschdraperiet syddes om och slutade som en gardin under ifö diskbänken i den nya tvättstugan - täcker allt det man inte vill se typ avloppsrör, skurhink. Köper en ny till min ny kaklat duschnisch utan silikon. Det går att leva med en duschdraperi av bra kvalitet :). Har fått nog av glasväggar som avslöjar varje intorkat
kejje: Nee är Round dusch set. Är inköpt förra året.I år har dom tydligen bytt modell till 2 rörs system som går att välja längden på genom att dom är skjutbara. På förra modellen var de ett helt rör bara.:@ Fråga rörmokarn men han sa de skulle bli svårt me. Fasen borde ju funka kapa röret o sen få ur gängan som sen ska sitta fast i blandaren
arena: På väg att köpa denna skivan men vill gärna höra lite för och nackdelar jämfört med andra skivor ex Humidboard. Känns som WAB skivan är billigast? Den är bara 12,5mm tjock jämför med andra som är 13 eller 15, spelar det nån roll? Enkel skiva ska räcka när man har reglarna 30CC va? När skivorna är satta är det spackling med cementbaserad spackel har jag förstått. Något
Hans_Nordstrand: Kolla tex: www.nglteknik.se/Duospol_passar.pdf
Paul-Staffanstorp: Så hade jag gjort i alla fall... Limtätmassan är ju flexibel så jag tror det hade varit en bra lösning.
akhagen: Nej Mycke nu. Hur det beter sig i rymden skiter jag faktiskt i. Nu är denna helgen lite fullbokad, men nästa vecka ska jag kunna klämma in ett handgripligt experiment. Bara inte röret behöver stå i badkaret i 6 månader...
magnu: Hej, Det har varit vanligt med läckage från vägghängda toaletter. Därför fäller det att följa monteringsanvisningarna noggrant och skruva fast toaletten i alla fästen enligt monteringsanvisningarna, oftast mot väggen. Men för den skull behöver det inte vara kört. Toaletten skruvas oftast i kortlingar. Men vad är det som säger att dessa kortlingar behöver vara i trä. När jag
Lolle: En sådan räknas som en vanlig duschkabin enligt mig av vad jag kan se alla vanliga försäkringsbolag. Pratar vi allmänt så är kraven i alla försäkringsvillkor på svenska marknaden att arbete skall vara fackmannamässigt utfört. Alltså kan du göra precis som Paul säger utan att blanda in ditt försäkringsbolag. Detta förfarande är idag enligt branschreglerna och därför finns
Lolle: Precis som Nino säger så betalar försäkringsbolaget ut ersättning till den enskilda privatpersonen sålänge det ligger tillbsom du berättar. Det vissa kunder ibland missar är att kolla vad hantverkaren har för verksamhet och därför vad hans ansvarsförsäkring anses täcka. Har ganska nyligen sett en reklamation på ett badrum där man vill använda hantverkarens ansvarsförsäkring.
nino: För att det ska vara fackmässigtutfört så ska underlagets buktighet vara max +/- 5mm / 2m
Paul-Staffanstorp: Personligen tycker jag dessutom att rör som är ingjutna i en betongplatta och kommer upp ur golvet är en mindre riskfaktor än rör som kommer ut ur en vägg bestående av skivmaterial eftersom det är svårare att få tätskiktet att bli 100% i de fallen än där rören sitter stenhårt fast i betongen. Men det är min högst personliga uppfattning ! ;)
jawen: Tråkigt.....när man själv under åren gett 250 expertisråd till människor på forumet som mycket seriös yrkesman, och inte kan få ett par råd vad gäller smak & råd allmänt om ett badrum. Varför ska jag sitta och ödsla tid på att bara ge.....när ingen vill ge till baks ?. Nä, någon gång säger man stopp, och för mig är det nu. Tråkigt för Marlene att alla som folk tar råd
Lymmeln: Den badrumsbyggare vi anlitade stängde av med självhäftande skumgummilist runt kanten på golvbrunnen (klistrade listen ovanpå ända ut mot kanten) Flytspacklade och väntade tills det just precis gick att gå på, gick försiktigt in och drog bort skumgummilisten och skrapade fram ett fall med en putsslev, typ http://www.jula.se/putsslev-280-mm-127027, ruggade upp spacklet med den tandade
pelle2004: Hej Jag söker någon sånt här http://gsab.handlaonline.se/images/handlaonline/produktbilder/2154/08cs1600nb.jpg http://gsab.handlaonline.se/index.php?option=com_handlaonline&view=articles&Itemid=2&var1=Beslag+och+Inf%C3%A4stningar&var2=D%C3%B6rrar&var3=Beslag+dusch d.v.s. gångjärn, vägg-beslag, mm. till hyggliga priser 100-500 SEK / st /Pelle
arandelo: Hej, står inför att renovera ett badrum i källare. Är det vettigt att bygga fallet med finbetong och få lutningen genom att lägga upp några järnrör, parallellt och med rätt lutning, att ha som referens (dragbanor..). Har tänkt mig att ha ett långsmalt avlopp typ Blücher Waterline och att hela golvet lutar mot en vägg. Orsaken till att jag vill göra enligt ovan är att jag inbillar
hanss0n: saken är den att avloppen är relinade så vi kan ej få ut stumpen ur förgreningen. Och därför tänkte vi sätte en ibeco muff till ett 75 rör. Problemet är att röret på ena sidan har en skada som ett öppet V. Dels undrar jag om det finnsnågot spackel eller liknande som fäster mot gjutjärn Samt hur är det med kanten som blir inne i ibeco muffen i vattnets riktning.
PeterJonsson: Hej Jag vill slänga ut en fråga om att gjuta inomhus. Klart är att vi använder betong från bil och pumpbil, ja det krävs. Min fråga är hur får man till en bra avjämning? Rummet är på 3x6 meter Jag är inne på att fästa lister på långväggarna på lämplig höjd och sedan använda en avdragsbräda, dvs avdragsbrädan har ursågade klackar som får vila på listen på väggen.
dagkob: Hej vad kan jag använda bakom våtrumskiva (badrum). Jag vill ha dubbla väggar vad säger reglerna? och vad är säkrare för mitt badrum?