1 867 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Tappvattenskarv i väggen
I väggen behöver jag göra en skarv på tappvattnet. Jag kan göra en inspektionslucka inne i kommoden. Jag har fått för mig att det ska vara tätskikt även i väggen där kopplingarna finns. Precis som i en inbyggd wc-fixtur. Med skvallerrör? Är det så?
Själva inspektionsluckan blir ju dessutom en mycket stor läcka i tätskiktet!?
Själva inspektionsluckan blir ju dessutom en mycket stor läcka i tätskiktet!?
Du verkar ha förstått det hela rätt. Skarvar inne i oskyddade luckor var ok på 80-talet, men inte längre. Vad hjälper det att man kan inspektera vattenskadan genom en lucka?
Rör-i-rör med godkänd kopplingsbox, eller flytta ut skarven in i ett våtrum - allt annat är inte ok. Enklast brukar vara att dra om hela röret och därmed få skarven där man själv tycker att den stör minst.
Rör-i-rör med godkänd kopplingsbox, eller flytta ut skarven in i ett våtrum - allt annat är inte ok. Enklast brukar vara att dra om hela röret och därmed få skarven där man själv tycker att den stör minst.
Godkänd kopplingsbox? Kan du ge förslag på sådan? Jag har dragit fram 20mm PEX-slang som matning till badrummet.Consensus skrev:Du verkar ha förstått det hela rätt. Skarvar inne i oskyddade luckor var ok på 80-talet, men inte längre. Vad hjälper det att man kan inspektera vattenskadan genom en lucka?
Precis vad jag tänkt. Kommer göra skarvningarna inne i kommoden. Det jag undrar nu är exakt hur jag ska göra själva kopplingarna?nino skrev:
Kopplingen ut ur väggen inne i kommoden ser ut så här:
Matning 20mm PEX
1 st tvättställsblandare
1 st duschblandare
1 st vägghängd WC med inbyggd cistern.
Tvättställsblandaren sitter ju ovanför kommoden så den behöver ju inte gå ut ur tätskiktet igen.
T-kopplingar låter klumpigt. Det borde finnas bättre och snyggare skarvmöjligheter? Hittar inte...
Tolkar jag dig rätt som att du kommer komma ut i kommoden med 2x20mm pex för varm och kallvatten och ska vidare till din lista nedan? Ska du gå med synliga delar från kommoden? Om så är fallet kolla Rinkaby Rörs katalog (sidan 54) för väggbrickor och hur då går över till synlig rördragning. Detta förutsätter dock att din sitter inne i rummet och det finns tätskikt mot väggen bakom. Är det frågan om att du ska ha något i väggen gäller ett fördelarskåp där du då kommer in med RiR samt har läckageindikering via ett rör i nederkanten av fördelarskåpet ut genom tätskicket i rummet där du har en golvbrunn.
Ingen synlig dragning. Skåpet verkar bra men är det verkligen enda lösningen? Jag skulle kunna tänka mig att ha skarvarna helt synliga inne i kommoden. Endast tappvattenfördelare? Jag har sådana: http://www.vvs-klimat.se/product.html/uponor-wtr-3/4-fordelare-med-kopplingsset?category_id=272myrstack skrev:Tolkar jag dig rätt som att du kommer komma ut i kommoden med 2x20mm pex för varm och kallvatten och ska vidare till din lista nedan? Ska du gå med synliga delar från kommoden? Om så är fallet kolla Rinkaby Rörs katalog (sidan 54) för väggbrickor och hur då går över till synlig rördragning. Detta förutsätter dock att din sitter inne i rummet och det finns tätskikt mot väggen bakom. Är det frågan om att du ska ha något i väggen gäller ett fördelarskåp där du då kommer in med RiR samt har läckageindikering via ett rör i nederkanten av fördelarskåpet ut genom tätskicket i rummet där du har en golvbrunn.
Då behövs inget "skvallerrör", bara att öppna luckan och kolla kopplingarna. Kommoden blir fördelarskåp? Efter skarvarna kan 15mm pex gå tillbaka genom tätskiktet ut i väggen till dusch och wc?
Redigerat:
Gör det nått hur det ser ut inne i skåpet?
T kopplingarna bygger max 5cm utåt och 7-8cm i "höjd" dörrarna är väl stängda 99procent av tiden och oftast ör det massa saker inne där... sätt en lös bakvägg över kopplingarna annars...
eller dra RiR från är du börjat med 20mm rören istället och dra till varje tappställe då slipper du alla skarvar
T kopplingarna bygger max 5cm utåt och 7-8cm i "höjd" dörrarna är väl stängda 99procent av tiden och oftast ör det massa saker inne där... sätt en lös bakvägg över kopplingarna annars...
eller dra RiR från är du börjat med 20mm rören istället och dra till varje tappställe då slipper du alla skarvar
Nej, det spelar väl ingen roll hur det ser ut, men jag tänkte att det ev skulle bli snyggare med de fördelare jag redan har. Frågan är bara om det är OK enligt konstens alla regler?nino skrev:Gör det nått hur det ser ut inne i skåpet?
Det är långt till matningen. 2 trappor ner, genom golvet, utomhus, in genom källarväggen och vidare in ett par meter. Därför valde jag att endast mata med 2*20mm PEX
Klicka här för att svara