Badrum
Smålands: Hej Står just nu mitt uppe i en totalhus renovering min tanke var från början att hnna med det mesta själv men måste nog lägga ut vissa dela någon som har tips på ca kostnader för ett badrum på 8m2 här nere i småland?? klakel och klinker..
jarlen84: Fackmannamässigt sätt brukar av t.ex. försäkringsbolag tolkas olika. Men i vissa tolkningar så får du själv göra det om du visar, dokumenterar och följer alla monteringsanvisningar och rekommendationer som finns enligt BBV10:1, tätskiktstillverkaren, datablad tillhörande kemikalier och dess instruktioner. Sen finns föreskriften Säker Vatten, den lär vara bra om den följs vid
mlitsgard: Jag tänkte dela av tvättstugan i källaren med murblock, leca, och göra ett badrum. På den nya väggen ska det vara kakel, men frågan är vad som ska vara mellan murblocken och tätskiktet. Det vanligaste svaret verkar vara puts. Vad för sort? Hur tjockt? En annan möjlighet verkar vara att bredspackla med fix. Finns andra alternativ? Jag vill ha det tunt (och billigt, och lätt...)
Carl_Elvis: HAHA! Tänkte först att frågan gällde lutning av toastolen och det är kanske inte så praktiskt. Särskilt inte om man har blöta firmafester så folk somnar på muggen (iofs vaknar man väl när man slår i golvet då;)).
Range: Klockan är mycket jag kan inte sova.... Då tänker man för mycket på orealistiska planer, jag vet. Men iaf: Vi har en "gästtoa" i källaren, med dusch och bastu. Använder den endel själva och är sugna på att renovera den i höst. Rummet är på ca 120 * 220 cm + bastu 120 * 70 cm. Måtten är endast uppskattade, men iaf så känns duschen och bastun lite liten. Så jag har funderat på
cederbusch: [citat] Har funderat på detta. Det står att blandaren ska anslutas 150 cc. Jag chansar nog och köper montageskena för 150 cc. De är ju inte apdyra om det skulle vara fel.
cederbusch: [citat] Jaha, så tänkte du. Isf är enda alt att gå med avloppet in i sovrummet, sen över upplaget mot hjärtväggen våningen under ta hål och sen tillbaka. Badkaret kommer ju stå emot ytterväggen som består av stående plank. Finns liksom inget upplag att prata om på den sidan.
TotaltOvetande: Hejsan, jag själv är precis som mitt namn antyder - totalt ovetande. Min man däremot har renoverat hus tidigare och har okej med kunskap. Dock har han renoverat i sitt hemland - USA. Då regler och förhållningssätt skiljer sig rätt rejält mellan de två länderna i övrigt så tänkte jag fråga ett par frågor. Det hus vi funderar på att köpa har två toaletter bredvid varandra men
sirbo: Antar att provtryckning ingår vilket kan vara riktigt jobbigt att få till som glad amatör. Många slangar och alla rören behöver pluggas. Köpte jag tjänsten skulle detta vara ett av de viktigaste kraven.
Tant Blå: Innan jag begär offerter...kan någon ``i runda slängar´´ beräkna rörmokarkostnader på: Byte av toastol. Installera handfat på kommod. Installera blandare. Byte till ny handdukstork och flyttas en bit. Kök: Installera blandare och diskmaskin (+ balofix...kanske heter så?) Tacksam för svar Mia
magnu: För att få fall måste du spackla upp golvet på något sätt. En länk jag hittade: http://www.byggahus.se/forum/badrum/158561-raspont-under-flytspackel.html Framgår det att det inte rekommenderas att flytspackla på råspont. Om du inte får höra något som säger emot mig, är det nog så illa att du får riva bort råsponten för att sedan limma och skruva golvspån. Dvs, jag är inte
Paul-Staffanstorp: Man våtrumssäkrar först badrummet och sedan sätter man konsolen på plats och bygger in denna så man har tätskikt bakom och under konsolen...
andreasaronsson: I skållningsskyddet ska det tydligen ligga en bromsring. Denna hade tydligen fallit bort eller aldrig existerat. Fanns inte att få tag på affären utan fick ringa och fråga om Mora snällt kunde tänka sig att skicka ner en på posten.
Isabel76: [citat] Tror att denna tråd sammanfattar allt. http://www.byggahus.se/forum/referenser-hantverkare-entreprenoerer/155690-varning-end-bygg-kimstad-och-borohus-orebro.html
loffes: Själv tvättade jag badrumets klinkersgolv i helgen med lyckat resultat. Vi lånade en ångtvättmopp(?), TV reklam "ång-mopp". Vi hade problem att få bort smutsen på fogen. Dammsög först, ångmoppade, skrubbade med en borste, ångmoppa = som nytt. Vi är väldigt nöjda med resultatet, använde inga rengöringsmedel utan endast vatten (även vid skrubbningen).
ronolo: Vi har putsat och rätat alla väggar i källaren, och firman som gjorde jobbet använde Finja putsbruk B. Rå Leka behöver inte primas, men på betongväggar behöves det. Dom använde en speciell typ av primerbruk som dom slammade på först. Altså inte vanlig vätskeprimer som man använder ex. när man lägger kakel på betongplatta. Lutar det väldigt mycket, eller som i vårt fall där
Krilleman: Kan bli problem med terrmostaten, skållningsskydd osv i nyare blandare fungerar inte då!
Bezt: Ja spackel som är sandbaserat blir för dålig vidhäftning mot tätskiktet, glömde gipsbaserade som inte är lämpligt heller då de är organsikt innehåll så cementspackel är det lämpligast om man måste spackla i badrum. Eller vad var det du menade byggare henke?
Alle: Tack för svaret! Gällande fråga 2 så gick jag in på BBV och GVK. Ska printa ut och plugga in! Hälsningar från Alle
Jan-Å: Det finns redan en lång tråd om Hafa, den här gamla tråden handlade från början om nåt helt annat och eftersom den nya frågeställningen förefaller besvarad stänger jag tråden.
Tyresö: Blir det aldrig några minusgrader på golvet, så ser jag inga problem med att använda vilket klinker som helst.
bruce11: [citat] Jättebra! Känns som den bästa lösningen.
Blindnit: Såg nu att jag hade 36°C på elementet i badrummet. Värmde fint på ryggen :) Man får värma på bra när väggarna består av tegel och siporex....
Jan-Å: Jag har knackat bort det lösa med vanlig hammare och huggmejsel, det som sitter fast ska man ju inte göra nåt med så nån större kraft behövs inte.
Vronkan: [citat] Hmm, ja det kanske det var? Den satt som gjuten med en gummitätning runt kanten, och det fanns inget handtag utan jag fick helt enkelt sticka ner handen och slita upp den....:P Passade på att köra med rensbandet när jag ändå var i farten - vad ska jag med rörmokare till, kan själv!:cool:
Consensus: Det ser ut som en spricka, men det är skarven mot passbiten som snickaren sågat ur för att lägga taket runt rören. Kratsa ur skarven och lägg i en flexibel övermålningsbar fog. Måla sedan om taket.