7 599 läst ·
43 svar
8k läst
43 svar
Tätskikt mot genomföringar ?
Jarlen: gör inte det, använd distanserna istället det är rekomendationen jag fått av Purus
Multiplattan har "inbyggt" fall mot klämringssätet och på såvis så är en 13mm förh.ring endast ca 8mm över golvspånkanten.
Använd hellre Jafo med platta och använd den blå "lyftupp12" tror den heter nått åt det hållet....
Multiplattan har "inbyggt" fall mot klämringssätet och på såvis så är en 13mm förh.ring endast ca 8mm över golvspånkanten.
Använd hellre Jafo med platta och använd den blå "lyftupp12" tror den heter nått åt det hållet....
Aha ok, men är det tänkt att man ska flyta upp t.om. kanten på plattan då och inte en mm till (så att det täcker plattan)? Jag läste monteringsanvisningen och jag får inget bra svar där.nino skrev:Jarlen: gör inte det, använd distanserna istället det är rekomendationen jag fått av Purus
Jag vill gärna ha täckt platta.
Samtidigt kan jag tycka att det måste vara rätt klurigt att lyckas få till fallet perfekt direkt vid gjutningen av plattan, och därför bör det bli rätt mycket lättare att sätta brunnen lite för lågt i första läget och sen flyta in en förhöjningsring till rätt höjd och fall.
Nåja ...
Men vad det gäller prylarna som ska gå genom väggen till duschblandaren verkar jag alltså fått med allt.
Det som nu kvarstår för mig är rören till toan och tvättstället.
Även här är det RiR som kommer upp i väggen och sen ska ut på lämplig höjd.
Jag antar att väggbockfixtur 25 passar bra även här.
Ska jag använda samma väggskena som den jag satt i väggen bakom duschblandaren?
Men till sist blir jag inte riktigt på det klara med vilken bricka allt ska täckas med efteråt.
Antingen någon liknande detta?

Men då är ju själva kopplingen liksom helt lös utanför?
Eller ska det vara något som liknar detta (Detta råkar nu vara en LK-koppling).

Någon som förstår vad jag är ute efter?
Nåja ...
Men vad det gäller prylarna som ska gå genom väggen till duschblandaren verkar jag alltså fått med allt.
Det som nu kvarstår för mig är rören till toan och tvättstället.
Även här är det RiR som kommer upp i väggen och sen ska ut på lämplig höjd.
Jag antar att väggbockfixtur 25 passar bra även här.
Ska jag använda samma väggskena som den jag satt i väggen bakom duschblandaren?
Men till sist blir jag inte riktigt på det klara med vilken bricka allt ska täckas med efteråt.
Antingen någon liknande detta?

Men då är ju själva kopplingen liksom helt lös utanför?
Eller ska det vara något som liknar detta (Detta råkar nu vara en LK-koppling).

Någon som förstår vad jag är ute efter?
jag brukar skruva väggbockfixturerna i en osbskiva som jag sätter mellan reglarna om det inte ska vara osb bakom våtrumsskivorna
tycker inte riktigt om plåtskenorna... sen får man ju lite bättre att skruva i också
Den sista är nog snyggast men dyrast
tycker inte riktigt om plåtskenorna... sen får man ju lite bättre att skruva i också
Den sista är nog snyggast men dyrast
Jag passar på att låna tråden då jag snart är i samma skede som TS. Vad ser ni för skillnad i att använda väggbockfixtur jämfört med väggdosa typ uponor M6? Vet inte vem av dem jag skall använda till tvättställ och dusch? Väggarna blir av 12 mm playwood, våtrumsgips och sist kakel. Rent spontant känns ju väggboxfixtur 25 från Uponor enklare att använda?nino skrev:
Väggdosa M6 är till Q&E (quick n easy) systemet vilket är till för vvs-installatörer och kräver speciella verktyga osv.Jannez69 skrev:Jag passar på att låna tråden då jag snart är i samma skede som TS. Vad ser ni för skillnad i att använda väggbockfixtur jämfört med väggdosa typ uponor M6? Vet inte vem av dem jag skall använda till tvättställ och dusch? Väggarna blir av 12 mm playwood, våtrumsgips och sist kakel. Rent spontant känns ju väggboxfixtur 25 från Uponor enklare att använda?
Det är väggbockfixtur 25 du ska ha som "lekman".
Är det någon av er som använt sig av Vatette´s väggbockfixtur? Verkar vara riktigt bra!
http://www.youtube.com/watch?v=LuC5tE6EFH8&feature=player_embedded
http://www.vatette.se/econtent/files/151/instr%20genomf%20Rev%20H2.pdf
Blandarfästen och passande väggbrickor och inte en endaste skruv genom tätskiktet! Dock kostar kapverktyget för renkapning av fixturen ca tusenlappen!!
http://www.youtube.com/watch?v=LuC5tE6EFH8&feature=player_embedded
http://www.vatette.se/econtent/files/151/instr%20genomf%20Rev%20H2.pdf
Blandarfästen och passande väggbrickor och inte en endaste skruv genom tätskiktet! Dock kostar kapverktyget för renkapning av fixturen ca tusenlappen!!
Redigerat:
japp verkar riktigt bra, har använt dom på något bygge
Dock så är dom inte godkända av SäkerVatten (är iof 1årsen jag frågade så det kan ha ändrat sig) eftersom dom är tillverkade av vatette och rör i rör är LK eller wirsbo
Dock så är dom inte godkända av SäkerVatten (är iof 1årsen jag frågade så det kan ha ändrat sig) eftersom dom är tillverkade av vatette och rör i rör är LK eller wirsbo
Jag vet inte om du har rätt där ...jarlen84 skrev:
M6-dosan med RSK 187 6848 verkar ha FPL-PX kopplingar.
Se även sid 6 i denna PDF.
http://www.uponor.se/~/media/Files/...older/BLD_TW_PEX_6009_032010_Vaggdosa_M6.ashx
Ja konstigt nog står inget på hemsidan heller att deras väggenomföringssystem är godkänt av säkert vatten?? :@ Märkligt? Törs man inte använda sig av deras fixtur då?:xnino skrev:
Klicka här för att svara