Badrum
Bobbu: Funderar på att totalrenovera 2 badrum på 5 kvm vardera. Har tänkt att lägga golv och väggar på egen hand och anlita hantverkare för vvs och el. Vad är rimligt att nydragning av avlopp och vattenledningar kan kosta. Har tagit in offertar mellan 20000-60000 för arbete samt material.
Epiktetos: Tack, då är det inte mina begrepp om vad saker kostar som är uppåt väggarna. Jag ska hårdförhandla och annars gå till någon annan. Grejen är att samma hantverkare ska göra en del andra saker hos oss (till rimligare kostnad) och att det skulle vara praktiskt (för oss, men rimligen också för honom) att lägga med denna grej i paketet. Jag undrar lite om han har missat att det inte är
Ardexsmitten: [citat] Handfatet har ett eget avlopp, i väggen eller i golvet. I offentliga toaletter och dylikt, så är ofta handfatet anslutet till en golvbrunn. Orsaken till detta har med städning att göra. Enkelt och snabbt att spola golvet, och då krävs en golvbrunn.
JOB The Builder: Tack för svar och input allihopa! Inser att jag nog borde läsa igenom kraven från BKR så jag vet mer själv vad som gäller. Låter ju lite suspekt om hantverkaren vill göra en snygg lösning med rören där det skarvas och dras hejvilt om det inte står något om det i BKR's anvisningar... Det blir spännande läsning! Kul också att många av er proppsar på att få ser cert och liknande.
Krilleman: Skvallerröret till en inbyggd WC är ju till för att visa att det läcker, då krävs ju att det byggts en låda endast runt själva WC-fixturen och det flytas någon form av fall i lådan som WC-fixuren står i med fuktspärr i hela "inbyggnadslådan"! Verkar inte som det gjorts i ditt fall?! Andra rör, typ tvättställ, dras ju skyddsrören ut i sin helhet och därav inte behöver någon
kysan: Helt rätt tänkt, så får det bli, tackar! Har iofs lagt silikonfog någon gång innan och fungerat. Men bättre med ingen. Hade några plattor över som jag lagt under nyinstallerad kamin men ingen fix/fog...
rayab: Tack för input, Skånska byggvaror hade tyvärr ingen modell som vi fastnade för. Köpte därimot garageporten därifrån för par år sedan och är nöjd med den. Beställde möblerna från trygghandel.se har fått hem dom. Packat upp spegeln och det såg okej ut. Väntar med att plocka upp resten tills det är dags att montera om jag nu klarar att hålla mig :-)
Dalbotant: Kanske TS är van vid plastsilar som fastnar i fötterna? Såna är jag uppväxt med, vet inte vad det var för golvbrunnar som fanns i mitt föräldrahem egentligen men så fort man satte ner foten ovanpå, vilket man var tvungen till, så följde silen med upp igen när man flyttade foten. Klart störande... Två av mina tidigare lägenheter hade samma problem, duschen i mitt nuvarande hus har
Sister: Ska se vad jag har för bilder på bygget, men var ej på plats just när slingorna lades. Jag hade inte igång golvvärmen den första månaden efteråt, utan för sta testen var en dryg månad efter att allt var klart. I vilket fall låter det som att det är något fel och får väl göra om arbetet.:( Återkommer med bilder + mer info. Tack allihopa.
Rrrrr: Säger en företagare "4000kronor" till en privatperson så betyder det automatiskt 4000kr inkl. moms.
Ardexsmitten: Oj!! Det där vart inge vidare! Kopierade direkt ur PDFen, och det vart ju helt oläsligt...
Jan-Å: Risk för att det lossnar från putsen när Du rollar å tätskiktet kanske. Jag tog bort det i vårt badrum vid renovering, bilmaskin men jag tog bort all gammal puts också. Limmade gips sen för att släta väggar.
Spax: Aha, det låter ju bra! Då kommer man rätt långt med 300 L :-)
magic_dust: Vi skall lägga nytt golvgips på badrumsgolvet nu vid renovering, detta rekommenderades av mattläggarna. Vi skall ha plastmatta på golv (och vägg). Nu är frågan hur vi skall göra vid golvbrunnen, då den i nuläget är i samma nivå som det spontade golvet. Skall vi göra ett hål i gipset (hur stort då) just över brunnen där sedan mattläggarna får spackla fall? Vi skall ha badkar
borsno: Äldre golvbrunn ( 1974 bygge) planeras bytas i samband med läggning av klinkers, golvvärme mm. Funderar om det finns någon anledning att samtidigt byta PVC-avloppsröret från brunnen ? Röret ser ok ut tycker jag . förläggningen är i bjälklaget mellan markplan och källarvåning och ansluter sedan mot avloppsledningen i källargolvet. Någon som har goda råd&tips kring detta ? Wiggen
cederbusch: Jag ska ju bygga våtrum. Vore dumt om väggen flyttar på sig med skivans expandering med tanke på tätskikt
injonil: Tror att det var halvårsskiftet 2010. Rätta mig om jag har fel! När det gäller just badrum bör du inte läsa alltför gamla trådar!
Kristina J: Tack tank77, jag ska jämföra föregående tips så ska det nog bli bra. Tur att vi byggde på 70-talet, för jag kan inte minnas att det var så krångligt att bygga, men jag antar att försäkringsbolagen kräver en hel del, och när man ska sälja så är det ju bra att ha gjort efter konstens alla regler.
bruce11: Hade tänkt att fästa en bänkskiva i laminat över ett tvättskåp med ett fristående handfat på, skulle det gå med tanke på fukt osv... Tack!
MattiasÖ: Hej! Är på gång att renovera badrummet och hade tänkt mig en steamer/ångdusch för att lyxa till det litegrann. Har tittat på två olika modeller: Noro Sand och Ido Showerama. Jag har svårt att bestämma mig och skulle gärna vilja ha lite synpunkter. Är det någon som har erfarenhet av dessa, deras för- och nackdelar, så tas råden tacksamt emot. /Mattias
Dr.SiC: Upplevde ikväll en otäck händelse... jag skruvade hål i golvvärmeslangen ner jag la golvspånet....:O inte kul alls. Plågad av ångest, ilska och oro så hann jag iaf till den lokala rörshoppen innan de stängde. De gav mig lite pryttlar att skarva röret med. Jag hade hoppats på någon sort lagningsmassa men det fanns inte. Men en skarv dolt i ett mellanbjälklag låter sådär lagom kul
Bex0: Formulerade mig konstigt, men menade att vi då inte har begärt en alldeles för stor summa att dra av, utan lagom. Ja, det är ett nyrenoverat badrum, tyvärr.
andcar: [citat] Är det 20 cm till centrum av brunnen eller till närmaste kant? Har letat och letat men hittar fortfarande inte den skrivelsen. [citat] Ska man tolka det som att man inte måste armera om det inte uttryckligen står i tillverkarens information? [citat] Mina skivor är träbaserade. Tycker inte det är tydligt i BRKs regler. Det står enligt nedan att man ska byta ut eller komplettera med
jarlen84: [citat] Jag ska hem och räkna om lite, det börjar närma sig att göra klart en budget känner jag för min del. Bra med tipset om Byggmax.
30talshus: Hej, Vi renoverar vårt badrum där vi kommer att ha en purus line som brunn. Vi vill ha en duchhörna bestående av en fast glasvägg samt en glasdörr. Brunnen kommer att vara vid ingången till duschörnan (dvs vid dörren). Den (i mitt tycke) snyggaste lösningen vore att använda sig av INR:s ARC produkter men jag är osäker på att dessa fungerar ihop med ett rakt fall, INR hänvisar till
hakaner: Styva isolerskivor av Glasull eller Stenull med fästbrickor borde funka, är du rädd för fuktriken med cellplastskivor som du beskrev så kan du ju sätta Isodrän / Pordrän undertill. Ingen risk att vatten blir stående ovanpå dom & isolerar lika bra som cellplast...
Holpers: Tjena Håller på att bygga upp en liten WC. Skall bygga in ett spegelskåp i väggen över den vägghängda wc-stolen. Funderar på IKEAs två skåp. 1. Lillången 60x21x64 345kr 2. Godmorgon 60x14x96 1495kr Måste bestämma mig vilket jag skall ha eftersom väggen som skall kaklas skall upp nu. Ett utrymme, en nisch lämnas för att senare skjuta in skåpet i. Problemet är att jag inte bor
tank77: Plastmatta sätter du inte själv som hemmafixare. Krävs en hel del erfarenhet och specialredskap. Folien däremot är som att tapetsera.......