Badrum
Vronkan: [citat] Hmm, ja det kanske det var? Den satt som gjuten med en gummitätning runt kanten, och det fanns inget handtag utan jag fick helt enkelt sticka ner handen och slita upp den....:P Passade på att köra med rensbandet när jag ändå var i farten - vad ska jag med rörmokare till, kan själv!:cool:
Consensus: Det ser ut som en spricka, men det är skarven mot passbiten som snickaren sågat ur för att lägga taket runt rören. Kratsa ur skarven och lägg i en flexibel övermålningsbar fog. Måla sedan om taket.
andersmc: Jag hade släplister från början, men precis som snickaren sa så blev det efterhand väldigt smutsigt. Det blev ju hela tiden vatten stående uppe på listen. Jag gjorde ett rejält försök att göra rent dem, med hjälp av nåt sånt där superengöringsmedel, typ Cilit Bang (eller vad det heter). Det fick till följd att listen "skrumpnade". Då plockade jag bort listerna och kan nog säga
Larsa: [citat] Ja det var ju så jag mindes att det var. Tror att anledningen är att man inte litar på att "amatörer" kan avgöra vilken typ av klassning av armaturer mm som behövs.
byggare henke: det finns ju blandare som är gjorda för utanpå liggande
tank77: [citat] Norgips hänvisar till gamla regler. Förra året (1 februari) kom senaste versionen och då är det borttaget att man inte får använda träbaserade träskivor. Nya reglerna heter BBV 10:1 http://www.bkr.se/fileArchive/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf
MaWa71: [citat] Ingen skarvlåda vad jag kan se. Börjar bli mer och mer övertygad om att det ska vara ok att köra på. Ska bara se om jag kan se inkommande kablar i själva elcentralen innan jag bestämmer mig helt och hållet. Tack alla!
Swedberg: Så länge det yttersta tätskiktet är intakt så undrar jag vad som kan hända! Vad händer med flytspacklet på ett källargolv? Sen så skarvas alltid tätskikt om inte nu någon har en färdigsvetsad måttanpassad konstruktion :)
nino: vad vill du se belägg för? Att det räcker med 22mm spånskiva som underlag för plastmatta? ring GVK och fråga Gvk rekommenderar att förstärka upp golvet för att senare kunna lägga keramik Ska du däremot använda plastmattan som tätskikt och keramik som ytskikt så är det en annan sak då måste golvet förstärkas
Hubbe2: jaha, så är det nog.... Barnen är ju snart tonåringar, så då kommer väl det där med duschandet igång. Kanske dumt att ändra... Vad kan det kosta att leja in ngn som byter ut brunnen, samt flyter in den nya med korrekt fall i ett så litet badrum? Det är ju idag redan rätt fall i rummet så i princip skall ju bara brunnen bilas bort, bytas ut och gjutas på plats. Sen fyller man på
petersson79: När jag pratade med min rörläggare så sa han att det inte alltid att lägga vattenburen värme i enstaka rum då det inte är säkert att den klarar av att värma upp rummet ifråga, utan man måste ändå ha nåt mer som värmer upp. Jag kommer att ta elgolvvärme till mitt badrum på 7,5 kvm, klinker blir ju kallt även på sommaren när värmepumpen inte går så då är det skönt att ha
ivanm: Luftrummet i pex rören (rör-i-rör) skall vara isolerande, så kondens slipper man även med dessa, ser inte en enda sak med prisolen som skulle vara bättre än pex.. mvh
Jan-Å: Vi har en bänkskiva 1200x600 monterad i vårt badrum, den sitter i 2 konsoler en i var ände den synliga är i form av en handdukshängare, den "osynliga" är en vinkel i trä, sammanlagt 4 skruv (2 st franska skruvar med 13-skalle, 2 st är typ träskruv 6x80, väggen är kakel, 13 mm gips, blåbetongsten skruven sitter i Fischerplugg. Runt handfat diameter ca 500 i glas + blandare sitter på
bruce11: Har några frågor angående inbyggt badkar... Där badkaret ska stå finns vattenledningar som går från ena kortsidan till halva långsidan av väggen där blandaren sitter. Min fråga är om man får bygga in dessa ledningar bakom badkaret? Jag kan tillägga att det finns kopplingar på ledningarna också. Diskuterade med en säljare på ett byggvaruhus om detta, som sa att det går att bygga
Crebel: Ifall någon annan har ett liknande problem så kan jag lägga till att min ursprungliga misstanke att det är ett väderfenomen verkar stämma. När temperaturen går upp så minskar/försvinner lukten. Eftersom varm luft stiger uppåt så antar jag att avluftningen sätts ur spel eftersom den a) ligger före badrummet på kretsen och b) ligger utomhus (eller i alla fall i den oisolerade
Anna-Carin Ö: I vårt badrum har vi en uponor elpush 12 och rören och shuntgruppen är placerade i ett hörn, som sedan kaklats in. På vintern när vi har värme i hela huset är elpushen avstängd, på sommaren stänger vi av radiotartermostaten och vrider på den elstyrda termostaten. Det skulle vara trevligt om allt skedde automatiskt, d.v.s. att elpushen automatiskt slog till när det kom för lite
KungAnka: Såhär KAN det vara (men det kan vara nåt annat också): Om avluftningen är tät så pyser luften ut i det vattenlås som har minst motstånd. Alltså, ditt stinkande avlopp kan fungera som avluftning. När du häller vatten i handfatet så ökar trycket i hela avloppsystemet. Normalt sett kan detta tryck pysa ut i avluftningen på taket, men om den är tät så pyser det ut i ett annat
lordmetroid: När jag var i Japan i somras hoss en vänn så hade de ett helt rum som dush kabin med badkar, mycket rymligt må jag allt säga. Är det någon som finns i Sverige också eller det kanske är smartare att kakla in hela rummet?
Henri: [citat] Om stången inte måste gå runt badkaret kan man sätta upp en rak stång som expanderar mellan de båda motsatta väggarna. I detta fall görs ingen åverkan på kaklet.
Dalbotant: [citat] Missade ditt inlägg Jan-Å, det låter ju kalas det du skriver! d^_^b
Fredrik Å: Hej igen Försöker skaka lite liv i tråden igen Nu har jag läst på lite till och Platon verkar ha ett system för detta.Man gjuter in en platonmatta i golvet som man sedan ventilerar mekaniskt. Till saken hör att min sambo väldigt gärna vill ha golvvärme och jag misstänker att plattan är armerad nått jävulskt iaf så var den det när vi bytte golvbrunn i pannrummet. 50 cm betong med
Larsa: Det går bra att koppla ventilation en bit efter första avloppet. Själv har jag ventilationen 3-4m efter en toa, och det har aldrig varit ngt problem.
jonpet1963: Jag har platta på mark med uppreglat golv som jag ska ersätta med ett ventilerat undergolv (Granab). Golvet och reglarna har jag tagit bort i alla rum förutom badrummet och tvättstugan. Tanken är att regla upp med stålreglarna även där (c/c 30) och 22mm golvspån. Jag har "knackat" i golvet och tänkte att det var spånskivor och flytspackel men det var det inte utan på plattan låg det
JoeCool: Ok, tack för svaren. Då skippar jag silikonet. Det är bättre att vattnet får chans att dunsta bort. //
bonkeman: [citat] Men det är ju mysigt :)... och mjukt och skönt om fötterna!
beckstern: hade samma problem med kallras i badrummet....köpte ett kallrasskydd på hornbach o vips....borta! 80 kr tror jag det kostade...bara ryckte ut fläkten o tryckte in kallrasskyddet som tejpades på fläktstosen
Looo: Hej phia Jag tror att du måste riva lite i golvet först och se hur det ser ut. Om det är isolerat med kutterspån, och det har sjunkit i hop. Då är det ett tomt (utan isolering) utrymme direkt under golvplankorna/skivan. Det tomma utrymmet kan gå ända ut mot ytterväggen. Då är det inte mycket som stoppar utomhustemperaturen. Detta gäller hela huset förstås. Om det är kutterspån.
tank77: [citat] Nej, du drar ju bara silikon i utkanten på toan. Bara att skära bort om man vill ta bort toan i framtiden!