O
Jag har några funderingar över blandade tätskiktslösningar. Jag vet att man inte kan blanda komponenter från olika system utan måste använda alla från ett och samma för att det skall fungera. Det är inte det jag menar så låt mig försöka förklara.

I en nyproducerad hyresrätt jag bodde i för några år sen fanns plastmatta på golvet, kakel upp till tre fjärdedelar av väggen och sedan målade väggar ovanför. I en del äldre fastigheter har jag sett kakel bara bakom badkar och då i kombination med både våtrumsfärg och plasttapeter.

Vad jag funderar över hur reglerna för sådana blandningar ser ut. Skulle det t.ex. vara tillåtet att ha 3 målade väggar och en fondvägg i kakel eller mosaik? Eller istället för fondväg bara sätta det i en dushhörna?

det är väl just det att det är äldre lösningar..
matta på golv med kakel på vägg där finns anvisning hur tätskiktet ska anslutas
finns säkert anvisningar hur man ansluter ett målat badrum till plastmatta

har inte sett övergångar från tätskikt till målat, annat än från folie till rollat

vill du ha blandat så bestäm vilka fabrikat du vill använda dig av, kontakta respektive fabrikats tekniskaupport så får du säkert bra svar.
Kan kanske vara svårt att få ut full ersättning vid ev. skada pga blandkonstruktionen, men det bör inte vara omöjligt att få ett tätt och säkert badrum.

Ångpojken: Du kan blanda olika system som du beskriver. För kakel följer du BKR´s branschregler. För plastmatta följer du GVK´s branschregler och för målarfärgen följer du MVK´s branschregler. Det går, enligt branschreglerna, bra att ansluta olika typer av tätskikt med varandra. Bara man följer anvisningarna med överlapp.

Ska själv blanda plastmatta och målat tätskikt i mitt badrum "to be".

O
cederbusch skrev:
Ska själv blanda plastmatta och målat tätskikt i mitt badrum "to be".
Hittade din badrumstråd nu. Följer med stor spänning. Världen är bra liten. Jag har nämligen siktat in mig på svart Tarkett Pastille Black på golvet och funderar på Kiruma Grey i duschen som någon föreslog till dig! =)

Vi har alltså god smak! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.