4 799 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Flytspackel mot syllen
Hej.
Visst måste man skydda syllen med något fuktsäkert innan man häller på flytspacklet?
Jag tänker alltså på ett fallbyggande flytspackel, i mitt fall på betongplatta.
Men i framtiden kommer jag ha exakt samma fundering fast på träbjälklag.
Visst måste man skydda syllen med något fuktsäkert innan man häller på flytspacklet?
Jag tänker alltså på ett fallbyggande flytspackel, i mitt fall på betongplatta.
Men i framtiden kommer jag ha exakt samma fundering fast på träbjälklag.
Jag kom på att det är ett ickeproblem på övervåningen med träbjälklaget. :blushing:
Men min tanke var att all träsyll som jag lägger mot betongplattan fuktisolerar jag ju givetvis mot betongen.
Men när jag sen flytspacklar så bygger jag ju en fuktbrygga mellan betongen och sidan på syllen, så det var här jag tänkte att man borde fuktisolera.
Men min tanke var att all träsyll som jag lägger mot betongplattan fuktisolerar jag ju givetvis mot betongen.
Men när jag sen flytspacklar så bygger jag ju en fuktbrygga mellan betongen och sidan på syllen, så det var här jag tänkte att man borde fuktisolera.
har du plast under syllen kan du dra upp den och fästa den mot syllen... pensla gucka på kanten om du orkar
tror det är ett ickeproblem här med, är betongen så fuktig att den blöter flytspacklet så mycket att syllen tar skada har du förmodligen mycket andra problem...
tror det är ett ickeproblem här med, är betongen så fuktig att den blöter flytspacklet så mycket att syllen tar skada har du förmodligen mycket andra problem...
Du har nog rätt där. Sen med dagens isolerade och uppvärmda betongplattor borde man faktiskt ha såpass låg fuktnivå att det inte skulle behövas syllpapp under syllen.nino skrev:
Men jag drar nog upp lite ÅB-plast under syllen och upp till träsyllens överkant, men avslutar där så syllen fortfarande kan torka ut fritt uppåt.
Det bör väl knappast kunna skada i alla fall.
Men på övervåningens träbjälklag behövs det ju knappast något dylikt fuktskydd, då det inte alls ligger mot någon ev fuktig betongplatta.
Klicka här för att svara