K
kalubah: Fast trycket var dåligt redan innan jag satte dit munstycket. Tror inte jag har reducerat flödet nämnvärt. Vattnet är kommunalt.
9 svar · 8,1k läst
G
Gryck: I tidigare trådar verkar det vara en hel del som kört med 22mm spårad spånskiva + spackel. Precis som nino undrat i den här tråden undrar jag om det verkligen är godkänt av någon leverantör? Är i samma situation som trådstartaren, vill ha så låg bygghöjd som möjligt. Mitt bjälklag är cc600, dock med kortlingar på cc300 utan plats att fälla ner golvvärmerören i bjälklaget.
17 svar · 4,8k läst
nino
nino: sponken: ja
6 svar · 4,0k läst
nino
6 svar · 4,0k läst
BiFuel
BiFuel: Prata med ditt försäkringsbolag och hör vad de säger. Jag påtalade för en av våra badrumshantverkare att det spelar ingen roll vad han anser om att en viss sak funkar eller inte när vårt försäkringsbolag säger att de inte godtar en sådan lösning! Sedan får han kalla försäkringsbolaget (och besiktningsman och nästan också BKR) inkompetenta - det är JAG som betalar badrummet och
18 svar · 2,5k läst
·
jarlen84
jarlen84: Jag har ett fönster som är ca 70cm över golvet och är i "fotändan" av badkaret. Detta badrum ska nu renoveras och med tanke på formuleringen "bör" och att reglerna kan frångås vid renovering om det är svårt att göra "rätt" (vilket det är) så tänkte jag köra på. I botten på smygen tänkte jag göra ett fall, 10-20°(?) och kaklar invändigt i hela smygen (ganska djup smyg,
19 svar · 15,8k läst
S
sankaboy: Huvudreglarna är nog typ 6x30 cm och så kraftiga reglar känns onödigt att sätta upp bara runt brunnen. På cc60 så borde det inte krävas så mycket för uppnå hållfasthet. Frågan är bara om 45x95 räcker som jag ändå hade tänkt att sätta längs sidorna på orginalreglarna för att raka upp golvet.
2 svar · 3,9k läst
X
xl15: [citat] Hur vet man när det är tid för tätskikt om man använder vanlig puts?
4 svar · 8,5k läst
·
Y
yamahafj: Gjorde det, men hittade inget. Ska testa ett par andra sökord.
2 svar · 4,6k läst
H
hempularen: Vad det skall vara för spackel under plastmatta har jag inte full koll på. Men våtrumsspackel skall man inte använda under kakel. Det som oftast kallas våtrumsspackel är en produkt med organiskt bindmedel som i princip är identisk med vanligt spackel som används före målning och tapetsering i vanliga rum. Skillnaden är att den innehåller antimögelmedel, den skall med andra ord inte
1 svar · 3,1k läst
haavard
haavard: Kommer säkert att funka utmärkt för er, men besökande kommer tycka det är lite konstigt. (Har ingen erfarenhet av det i eget hus, men vet att de som har det själv är nöjda och att vi som besöker tycker det är lite konstigt ;) )
1 svar · 1,3k läst
nino
nino: rätskiva med ett bra långpass tex hultafors 1800 eller laser
22 svar · 8,6k läst
·
Tyresö
Tyresö: Ja självklart klarar du av det - förutsatt att du inte har 8 tummar i varje hand. Det är definitivt inte NASA-forskning men det är lite pyssel och tankearbete för dej som inte är van med v v s. Du hittar all information på internet eller här på forumet. Du kan även få information i v v s-butiken där du handlar delarna. Om priset är inkl. moms, så tycker jag att det är ganska
1 svar · 7,5k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Googla du båda orden så hittar du lika många träffar på båda varianterna... Det finns ingenting som säger att det heter det ena eller andra... Det enda det handlar om är att det ska uppfylla en funktion och det är att vattnet ska ta sig ut om det blir ett eventuellt läckage från premonten... Läser du texten i t.ex Ifös monteringsanvisningar på sidan två så kallar de det för
5 svar · 11,0k läst
Tippen
Tippen: Vi har ett stengolv i badrummet som är matt svart. Inga problem alls att hålla rent.
3 svar · 3,2k läst
X
xl15: Man får sluta med tätskiktet 10 mm under tak/väggvinkeln, Från BKR: Tätskiktets avslutning mot tak För att undvika nedsmutsning av tak kan väggens tätskiktsbehandling normalt avslutas max 10 mm under tak/väggvinkeln. Mjukfogning bör bland annat normalt utföras: - I tak/väggvinklar
1 svar · 1,8k läst
T
tummenHanden: Jag är sugen på att sätta in ett bubbelbadkar på den högra sidan och därmed förvandla utrymmet till ett litet hemmaspa. Som ni ser är det kaklat golv men inte väggar. Det finns en dusch som ni ser ena väggen av till höger. En golvbrunn finns för att spola ut vatten från tvättmaskinen (eller nåt). En bastu ser ni till vänster. Hur bra är förutsättningarna för att sätta in
0 svar · 1,3k läst
P
PCLarsson: Silicon är alltid snyggt ;-)
19 svar · 7,6k läst
·
Z
Zune: Elvärme klar fördel på sommaren men en extra kostnad på vintern. Brukar dock vara ganska begränsad kostnad när det bara gäller ett badrum. Kan vara smidigare med el då man kan styra termostaten i badrummet och kan då ställa in veckovis och stänga ner värmen när du är på jobbet eller på natten när du ligger och sover. det ena förtar ju inte det andra, man kan ju ha handduks tork
7 svar · 2,5k läst
P
pillan71: [citat] Det var ju en poäng förstås
3 svar · 3,3k läst
S
SamirB: fabrikat som downlight astro, hide-a-lite är bra, se över på bygghemma, där finns en del att välja mellan. de tål stänk de flesta. . led eller halogen beror på hur mycket du är beredd att lägga ner på dem, led är rätt rejält dyrare än halogen men du behöver heller inte byta lampor så ofta.
9 svar · 2,3k läst
·
B
John J: [citat] Mäklare har oftast den mest lustiga idéer. Verkar som just mäklarbranschen dragit till sig samma typ av personer som man förr lite elakt kallade för bilhandlare
19 svar · 2,2k läst
N
Nilsson2: Hmmm, jo, då får det nog bli så.
3 svar · 1,9k läst
T
tobbe_o: Kan nog andas ut: jag hade fått för mig att firman jag anlitade skulle utföra allt arbete själva, pratade idag igen med förmannen som sa att de samarbetade med en firma som sysslar med badrum och kakel på heltid samt att VVS-firman hade Säker vatten "certifikat" eller vad det heter. Jaja det är mycket att lära, tack för era svar. har haft stor nytta av detta forum under planeringstiden.
5 svar · 1,2k läst
A
andymannen: Så här hanterar man manschetten, det är viktigt att denna kniven används så att manschetten inte sticker fram under klämringen. Om manschetten sticker fram under klämringen hamnar klämringen inte i sitt rätta läge, kolla extra på bilden längst ner till vänster. Har man dessutom skurit den så finns risken att man har skurit den för långt. Hoppas du förstår vad jag menar.
6 svar · 6,5k läst
·
P
PCLarsson: Inte direkt imponerad av den flytningen...
9 svar · 2,1k läst
S
SamirB: Måtten brukar inte vara problemet utan det kan bero på avloppets placering. Tyska stolar (äldre) brukar ha avloppet längre bak än nyare stolar och då får man flytta avloppsröret för att det ska passa.
1 svar · 3,9k läst
jarlen84
jarlen84: Lägg därtill: MVK Måleribranschens standard för våtrum (målade väggar med glasfiberväv). www4.maleri.se/maleri/pdf/Branschstandarden%20våtrum.pdf
2 svar · 3,3k läst
M
Marx: Jag kan tänka mig plywood som inredning, men kanske inte just i våtrum. Om du ska sätta det på en vägg som inte utsätts för vatten funkar ju ply lika bra som panel, men det blir svårt att hålla en obehandlad skiva snygg i längden.
2 svar · 2,4k läst
B
Bobbu: Funderar på att totalrenovera 2 badrum på 5 kvm vardera. Har tänkt att lägga golv och väggar på egen hand och anlita hantverkare för vvs och el. Vad är rimligt att nydragning av avlopp och vattenledningar kan kosta. Har tagit in offertar mellan 20000-60000 för arbete samt material.
0 svar · 1,1k läst
E
Epiktetos: Tack, då är det inte mina begrepp om vad saker kostar som är uppåt väggarna. Jag ska hårdförhandla och annars gå till någon annan. Grejen är att samma hantverkare ska göra en del andra saker hos oss (till rimligare kostnad) och att det skulle vara praktiskt (för oss, men rimligen också för honom) att lägga med denna grej i paketet. Jag undrar lite om han har missat att det inte är
8 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.