3 820 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Lämpligt förseningsvite?
Hejsan,
Vi ska strax skriva kontrakt med de som ska bygga vårt badrum och jag funderar på att skriva in något om förseningsviten då vi verkligen vill ha klart badrummet när vi flyttar in.
Vad är lämpliga nivåer? Deras kostnad kommer ligga på ca 100-130'000.
Vi ska strax skriva kontrakt med de som ska bygga vårt badrum och jag funderar på att skriva in något om förseningsviten då vi verkligen vill ha klart badrummet när vi flyttar in.
Vad är lämpliga nivåer? Deras kostnad kommer ligga på ca 100-130'000.
tycker att viten är både bra och dåligt...
Bra för att det får hantverkaren att skynda på lite
Dåligt för att det kan leda till fusk, tex om flytspacklingen inte blir bra så kanske dom hoppar över att flyta igen pga att tiden inte räcker till
Bra för att det får hantverkaren att skynda på lite
Dåligt för att det kan leda till fusk, tex om flytspacklingen inte blir bra så kanske dom hoppar över att flyta igen pga att tiden inte räcker till
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Tror också att det kan vara en dålig ide. Nog bättre att sätta sig ner och ta en ordentlig diskussion med dem att ni är i behov av ett fullt fungerande badrum den dagen ni flyttar in. Att hota med böter blir nog ingen av er glada av...
I teorin håller jag med, men hur många trådar finns det inte med försenade entreprenader/jobb där kunden inte har något vite och bara kan sitta och hoppas på att entreprenören får lust att färdigställa.
En seriös entreprenör som har koll på sin versamhet har troligen inga problem med att också utlova ett färdiställandedatum som är kopplat till ett vite. Lite knepig inställning att se det som att hota med böter, förseningsvite är vanligt förekommande och ofta accepterat av entreprenörer så man behöver knappast känna att man som kund är otrevlig eller hotar om man också vill koppla entreprenörens färdigställandedatum mot ett vite.
En seriös entreprenör som har koll på sin versamhet har troligen inga problem med att också utlova ett färdiställandedatum som är kopplat till ett vite. Lite knepig inställning att se det som att hota med böter, förseningsvite är vanligt förekommande och ofta accepterat av entreprenörer så man behöver knappast känna att man som kund är otrevlig eller hotar om man också vill koppla entreprenörens färdigställandedatum mot ett vite.
Tror jag skriver i något sorts vite. Behöver ju inte vara hela summan om en dag försenat, men en ökande skala på något sätt så man som sagt inte sitter tre månader senare och entreprenören inte känner för att göra klart det. Självklart är det viktigaste att man har en ordentlig och vettig diskussion innan så att entreprenören förstår vad man är ute efter och tycker att nivåerna känns ok.
Frågan är vilka nivåer som kan verka ok?
Frågan är vilka nivåer som kan verka ok?
Klicka här för att svara