Loner
Loner: Jag kan inte alls reglerna, men jag har vatten i 2 ytterväggar och det var tydligt redovisat i bygghandlingarna som kommunen godkänt. Som lordi skriver så ligger dock rören så nära "varma" sidan som möjligt. /L
11 svar · 9,7k läst
T
TuliasPappa: Hej och tack norrbottenstorpet! Vad tror du kostnaden blir för rören och övrigt material till dessa utrymmen? Har du nån koll? Var köper man rör?
2 svar · 2,7k läst
J
Jan-Å: Vi har samma shunt till alla våra golvvärmeslingor (kök, hall, 2 badrum, 2 bostadsrum) sammanlagt 7 slingor som regleras separat med en strypventil (lr vad det kan heta?) på varje slinga. Det tar lite tid att justera in men fungerar, jag vet inte vad vi har för shunt men konstruktionen som sådan är ok. Vi har hela anläggningen inkl shunten i källaren och 3 slingor i källarvåningen, 4
1 svar · 4,8k läst
Y
Yrrol: jafos brunn klarar 3liter sekunden medans purus 0.8... vilken skillnad.. hur kommer det sig, hur mycket skit flyter då inte med i jafos utan att fastna i låset.. iofs så slipper man ju rensa då men..
6 svar · 7,8k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Ska du ha ut avloppet ur väggen är ju det viktigaste att du kollar så det inte kommer i höjd med fästpunkter/fästribba för kommoden för då får du grava problem när den ska monteras...
2 svar · 4,2k läst
S
sled: Hej ! Håller med "torpet" angående genomföring i golvet. När jag gjorde badrummet breddade jag väggen och drog rör-i-rör. System jag använde: http://www.vatette.se/econtent/154
2 svar · 1,9k läst
L
Looo: Tack för svar! Nåt i den stilen handlade min oro om. Fast kanske mer om det som fastnar mellan handfat och skåp upptill. Men man får väl ha skötselvanor som till en träbåt. Skrapa, slipa, olja och förnissa på våren. :D Gärna fler synpunkter!
2 svar · 3,5k läst
M
makro: Du behöver väl bara ha väv 1 meter ut till alla håll från duschblandaren. Resten kan spacklas som vanligt med våtrumsspackel och sen målas med våtrumsfärg. Färgen och tätskiktet ska överlappa med minst 3 cm har jag för mig.
1 svar · 1,5k läst
L
Looo: Hej! Hur går det med att hitta hålkäl? Letade själv för kanske 10 år sedan och hittade då röd oglaserad klinker från Höganäs, med hålkäl både för ytterhörn, innerhörn, trappnos och "vanliga" hörn (90°). Att den skulle säljas till offentliga platser gör ju inte saken sämre. Inte speciellt dyr har jag för mig. Den plattan skulle jag vilja ha nu, i mitt badrum. Jag hittade då
5 svar · 4,4k läst
J
Jan-Å: [citat] Ha ha nej det ska vi väl inte tro :D Nej jag menade tål rent estetiskt, att ta bort fönster kan göra att huset ser konstigt ut från utsidan, det liksom syns att det fattas ett fönster vilket jag inte tycker blir snyggt alls. Kanske ser mycket bättre ut med 2 likadana fönster tänkte jag. Centreringen får Du fixa med nån inredning då, det går alltid att lura ögat.
3 svar · 1,3k läst
B
Bambi: Hej! Jag är inte helt övertygad om att det går, kontrollmät gärna överkant vänstersida ner mot underkant högersida så diagonalen inte överstiger 150cm. Jag försökte räkna lite på den bilden på badkaret du länkat till och då fick jag i min huvuräkning diagonalen till ca 1,47, så borde gå, men min uträkning är inte hundra. Mvh
9 svar · 2,7k läst
·
v-g
v-g: Ska man köra LIP:s rollade system får man rolla VS20 flera gånger. Det står att VS30 ska på inom en viss tid i bruksen vill jag minnas.
2 svar · 805 läst
settler
settler: Hej igen! Mer badrumsfunderingar! Om man vill ta bort badkaret och istället stoppa in en duschhörna för att spara lite yta, hur svårt är det? Gör man det själv eller måste man ha hantverkare? Tänker på ev duschkran osv som kanske måste sättas upp lite på väggen. Avloppen finns under badkaret och tror det hamnar i duschhörnan, annars blir det väl bökigt?
0 svar · 4,9k läst
A
andersmc: Jag har en Hoover, frontmatad, kombinerad tvätt och tork. Den är 45 cm djup.
4 svar · 9,9k läst
M
Marive: Ställa dit en beggad duschkabin? Det är nog svårt att få det helt tätt och duschas det en eller ett par gånger om dagen så kan det bli blött bakom även om det bara läcker lite...
2 svar · 1,3k läst
B
BigGitt: [citat] Flesta. Men inte alla. Men det kan vara en.
4 svar · 1,3k läst
·
J
julbingo: Jag håller som bäst på att planera mitt nya badrum och behöver tips. Just nu letar jag snygga blandare till tvättstället, som kan sitta i väggen. Jag gillar Svedbergs Love me-modell, men den är ju gjord att sitta i ett tvättställ, inte på väggen. Någon som vet något liknande, eller bara väldigt snygga väggmonterade blandare?
0 svar · 935 läst
stiga
stiga: Hur gick det?
3 svar · 2,8k läst
nino
nino: Vad gäller golvet så beror det på... du skriver isolerat? Vet du exakt hur det är uppbyggt? Är det kapilärbrytande så ska golvet fuktisoleras, antigen med folie eller rollat. Finns inget kapilärbrytande skikt så ska du inte använda inomhusprodukter och antingen använda ett diffusionsöppet tätskikt alt. tätskikta endast dushplatsen +¨en bit utanför Väggar: finns ¨det risk för
3 svar · 1,5k läst
Misse
Misse: Här finns en del i tyg: http://www.drytrend.com/sv/artiklar/badrumstextil/duschdraperier/duschdraperier-tyg/index.html Ett annat alternativ är förstås att göra ett själv i ett snyggt tyg. Här är en beskrivning: http://www.viivilla.se/badrum/designa-ditt-eget-duschdraperi.aspx
1 svar · 6,2k läst
Misse
Misse: [citat] Jag funderar på svart marmom (golv samt dusch och sedan vitt kakel på väggarna) och det känns inget vidare om den skulle bli helt matt.
4 svar · 9,9k läst
jarlen84
jarlen84: [citat] Jo, det har du rätt i.
13 svar · 3,5k läst
T
tank77: Tycker det ser för jäkligt ut när man fogar ihopa hörn med fogbruk likaså gerning utav plattor. Raka aluminiumlister är snyggast imho!! Smaken är som baken, delad.
10 svar · 5,2k läst
·
Freddan101
Freddan101: [citat] Tack för varningen! Tror dock i detta fall att det är rätt lugnt. Det blir ett enkelt byte där både det gamla och nya handfatet sitter på konsoller. I badrummet finns en golvbrunn så skulle det bli ev. läckage så är det ingen större fara. Huset ägs privat och sköts av en förvaltare som i sin tur hyr in fastighetskötartjänsten så deras intesse och engagemang i huset i
7 svar · 2,3k läst
v-g
v-g: Jag slipa mitt med vinkelslip och stenskiva sen finputs med vanlig planslip.
10 svar · 5,7k läst
H
hempularen: Kravet är att det skall vara 20mm från översida brunn till överkant tröskel. Det är tänkbart (men osannlikt) att du kan klara kravet, om det är rejält fall mot brunnen.
5 svar · 2,0k läst
·
Nusnäs
Nusnäs: Jag har en LVI MILO med dubbla hängare för handdukar, mycket nöjd med den.
3 svar · 1,1k läst
M
Mats72: @Glufsglufs: Enligt uppgift har elektrikern mätt kabeln så som du säger. Och det är inte kakelkillen som lagt slingan ... Tack för dina kloka synpunkter!
3 svar · 1,5k läst
v-g
v-g: Minimum fall är 1:200 i större delen och minsta fall där vattenbegjutning regelmässigt sker är 1:150 dvs strax under 7 mm på 1 meter, det är inte mycket fall och jag rekommenderar att ha lite mer pga att golvet oftast inte blir superjämnt så man bör ha lite att "ta av" så att säga. Jag _tror_ inte det är något större problem i större delen av rummet där du har tänkt ha de
6 svar · 5,1k läst
·
Y
Yrrol: Nja, min fråga var allmänt hur ni hade reagerat eller hur ni tänker. I mitt fall ska jag bygga ett nytt badrum, väggar tak el avlopp osv, lyckas pilla in så mycket lyx som möjligt, någon radiator kommer inte få plats längre i framtidens planlösning. Börjar överväga golvvärme, men även två handdukstorkar. En vid badkaret, en vid duschkabinen och sistnämnda innebär dock att den
15 svar · 7,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.