Måste bara fråga...
Jag har förstått att det bör vara 50 avloppsrör till tvättställ. Men helst skulle jag vilja dra rör mindre än 45 mm för att få plats i en utregling.
Vad tror ni om det?
Jag har förstått att det bör vara 50 avloppsrör till tvättställ. Men helst skulle jag vilja dra rör mindre än 45 mm för att få plats i en utregling.
Vad tror ni om det?
Visst är det vita rör som gäller då? Kan man lita på att de muffarna håller tätt?
Vad är en taskig böj?
Vad är en taskig böj?
De nya delarna från Faluplast med orange gummitätning är godkända för inbyggnad. Kör hellre på 40 mm rör än 32. Helst vill man ha 50 mm men går det inte så går det inte.
En "taskig böj" skulle kunna vara en stående 90 graders böj t ex. Det är då bättre att använda två 45 graders böjar, för en snällare böj
En "taskig böj" skulle kunna vara en stående 90 graders böj t ex. Det är då bättre att använda två 45 graders böjar, för en snällare böj
Redigerat:
Jag ska ärligt säga att jag inte kollat så noga på gråa rör, visste inte att det fanns 40 mm. Kan ju hända att bygghandeln där jag handlar inte har dem. Ska kika lite.
Hur stor är risken att avloppet sätter igen med 32 mm avlopp? Blir en sträcka på max 2,5 meter.
Hur stor är risken att avloppet sätter igen med 32 mm avlopp? Blir en sträcka på max 2,5 meter.
Var på Bauhaus idag och de hade ett bra utbud med 40mm gråa rör, så de fick det bli.
Moderator
· Stockholm
· 57 870 inlägg
Innan vi rev vårt gamla badrum så hade vi ett utanpåliggande vitt klent plaströr. Sträckan var ca 2 m, med totalt 3 st 90 graders krökar. Det rann alltid lite halvdåligt, och blev väldigt ofta stopp uppe i tvättstället. Jag tror att det berodde på att det var dåligt flöde, så att skräp aldrig riktigt spolades ur.
När vi nu byggde nya badrum i huset så strävade jag efter att låta avloppet övergå till grövre rör så snabbt som möjligt. Vi har ca 70cm 50mm rör i väggen som övergår till 75 så snart det kommer ned i golvet.
När vi nu byggde nya badrum i huset så strävade jag efter att låta avloppet övergå till grövre rör så snabbt som möjligt. Vi har ca 70cm 50mm rör i väggen som övergår till 75 så snart det kommer ned i golvet.
Klicka här för att svara