Mikael_L
Snart börjar det vara dags att börja med mitt livs första badrum ... :O

Frågorna är givetvis många, alla svar finner jag inte genom läsning av BKR's regler eller söka här.

Den första frågan rör en rörgenomföring.
Alla genomföringar måste väl ha manschett, finns det några andra regler jag måste ta hänsyn till?

Jag funderar på ifall jag kan använda detta anslutningsrör inne i väggen under tvättstället.
8080806.gif
(Faluplast RSK 808 0806)

Det ska sen mynna ut genom tätskikt och ansluta till vattenlåset på utsidan.

Går detta att använda tillsammans med tätskikt?

Jag dryftar detta även lite i den här tråden:
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/145500-hjaelp-med-va-fragor-roerande-hela-huset.html

Krilleman
Jag tycker personligen denna artikel är lite överflödig, själva utsticket från vägg är lite snålt tilltaget när man vill ha både något trämaterial + gips i väggen. Sen kommer ju tätskikt på det!

Jag skulle använt vanliga 50 rör och rördelar och dra ut avloppet rakt ut ur väggen med mer "utstick" än detta anslutningsrör. För att sen fixa med manskett och dylig fuktspärr, när tvättstället ska monteras är det bara kapa ner röret till lämplig längd och skicka i en gummubussning passandes 50-rörets godstjocklek!

Tänk bara på att denna lösning kräver att du fäster röret och böjen i väggen väl, så inget kan röra sig och glida isär!

Det finns ju speciella anslutningsstosar med rör som sticker ut en bit, man kapar dem sedan jäms med fädig vägg och sätter i en gummipackning som man sedan sticker in röret från vattenläset i.

Det skall som sagt vara mashett. Men en sak man bör tänka på innan man börjar montera ev. PEX ledningar är hur blandarfästen och väggenomföringa ser ut och var de har sina skruvhål. En del av dem är utformade så att skruvarna kommer väldigt nära bockfixturen för PEX röret. Dvs. man behöver välja blandarfästen innan man bestämmer hur det skall kottlas i väggen runt rörgenomföringen.

Mikael_L
krilleman_215 skrev:
Jag tycker personligen denna artikel är lite överflödig, själva utsticket från vägg är lite snålt tilltaget när man vill ha både något trämaterial + gips i väggen. Sen kommer ju tätskikt på det!
Det ligger säkert en del i det.
Jag tyckte dock den var lite fiffig, för såvitt jag förstår så får jag både packning och fastlåsning av avloppsröret från vattenlåset (meddelst den där förskruvningen, vilket känns lite tryggt) för inte speciellt mycket mer pengar än lite 50-rör, 50-rör-böj och en gummimuff.

Men har den svårt att räcka ut genom väggen är den ju inge vidare.
Jag såg att den fanns i två dimensioner, 75mm och 120mm utstick.

Om jag går på 50mm rördelar istället så antar jag att det är en slätände som ska sticka ut genom väggen?

Jag skulle använt vanliga 50 rör och rördelar och dra ut avloppet rakt ut ur väggen med mer "utstick" än detta anslutningsrör. För att sen fixa med manskett och dylig fuktspärr, när tvättstället ska monteras är det bara kapa ner röret till lämplig längd och skicka i en gummubussning passandes 50-rörets godstjocklek!
En sån här enkel gummimuff?
4908_1.jpg

Krilleman
Men det är ju precis samma sak som en rörsnutt 50mm avloppsrör! d^_^b

Japp en enkel gummimuff beroende på vilken tjocklek godset har på ditt 50mm avlopp!

Mikael_L
hempularen skrev:
Den jag tänkte på är det här röret:

[länk]

Den släta delen kapas mot färdig vägg och en gummipackning liknande den du har på bilden sätts i.

Både rördelen och gummipackningen finns för övrigt på Bauhaus och troligen på fler byggmarknader om du vill titta på det på riktigt.
Och jag som var på Bauhaus för några timmar sen... Kunde ju kikat på den då... :O

OK, nu har jag tre personer som entydigt rekommenderar mig att bara köra på med 50 mm HTC-delar, så det får bli så då. :)
Men det där vinkelröret du länkade till här får det nog bli, för det går ju tillräckligt långt ut, så man slipper kort rör eller skarv.

Mikael_L
Jag har två frågor ang tätskiktet och rörgenomföringar.

Jag har dragit wirsbo's combipex RiR, 15/25mm.
Om jag t.ex. sätter väggbockfixtur 25 så har jag fått för mig att jag måste låta skyddsröret sticka fram minst 10cm och sen manchett och tätskikt.
Men visst kortar man ner skyddsröret sedan, innan man monterar armaturer och sånt.

Jag har en RiR som ska till toalettstolen också.
Jag antar att jag antingen kör med väggbockfixtur 25 eller dosa M6 och sen någon snygg plåt ovanpå med en t.ex R15-koppling.
Vad är bäst, enklast och billigast här?
Tips på vbf25 eller M6 + vad för armaturfäste som blir bra. Kromat eller R/F kan ev kvitta.

krilleman_215 skrev:
Men det är ju precis samma sak som en rörsnutt 50mm avloppsrör! d^_^b

Japp en enkel gummimuff beroende på vilken tjocklek godset har på ditt 50mm avlopp!
Jag har fått för mig att den där biten som sticker ut genom väggen är lite tjockare än ett 50mm rör. Om du tittar på bilden så är det ett 500 mm rör nedåt som passar i en muff. Det vinklade röret som skall ut genom väggen ser tjockare ut.

Krilleman
Det är jag lite tveksam på, men varför skulle det vara en fördel?!

Skulle den sidan som passar i muffen vara av gjord av mindre gods?! Tveksamt... "Utsticket" är nog bara lite större i omkrets! Vilket medför en annan gummimuff än en standard 46/40 alt 43/40. Och borde inte gummimuffen medfölja då?! Hittar ingen info om det alls på Wavin eller på RSK-databasen!

Det är ju trots allt Wavin som tillverkar den! = Kvalite! d^_^bd^_^b

Redigerat:
Krilleman
Mikael_L skrev:
Jag har två frågor ang tätskiktet och rörgenomföringar.

Jag har dragit wirsbo's combipex RiR, 15/25mm.
Om jag t.ex. sätter väggbockfixtur 25 så har jag fått för mig att jag måste låta skyddsröret sticka fram minst 10cm och sen manchett och tätskikt.
Men visst kortar man ner skyddsröret sedan, innan man monterar armaturer och sånt.

Jag har en RiR som ska till toalettstolen också.
Jag antar att jag antingen kör med väggbockfixtur 25 eller dosa M6 och sen någon snygg plåt ovanpå med en t.ex R15-koppling.
Vad är bäst, enklast och billigast här?
Tips på vbf25 eller M6 + vad för armaturfäste som blir bra. Kromat eller R/F kan ev kvitta.
Använd vanliga väggbockfixturer 25 och släpp ut skyddsröret och slangen 10-15cm utanför vägg, kan vara bra att trycksätta rören i detta skede om möjlighet ges! Lättare att åtgärda ev problem nu! Fixa med fuktspärr kakel och dyligt!

Jag brukar kapa skyddsröret ca 3mm utanför kaklet och sätta på en rfr täckbricka med gummitätning, typ denna, för att sedan sätta dit en kromkoppling med lämplig plastövergång för vidare dragning med koppar till respektive enhet. På detta sättet ser du omgående om det läcker då själva PEX-röret blir synligt ca 4-5mm och kan åtgärda snarast! Sen finns det täckbrickor med "inbyggda" muttrar som är beroende av att "läckuten" sitter åt rätt håll i täckbrickan och att den inte är full med silicone vid montage... På duschen monterar du en vanlig 160cc bricka för dold rördragning 15 PEX...

Finns självklart fler sätt att göra detta... Men smaken är som baken! :rolleyes:

Redigerat:
tänk på att ev. kapa fixturen så den inte sticker utanför skivan, ett elände att kapa efteråt

Krilleman
Helt rätt nino, glömde. Har själv glömt kapa några gånger, enklare att fixa det först! Men den kan sticka ut så långt som kant i kant med kaklet utan problem...

Är det inte svårt att få tätskicktsmanchetten att sitta mot skyddsröret om man kör rör i rör, när fixturen sticker ut så långt som till kakelkanten?

Krilleman
Nej

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.