Hej,
har ett inkaklat badkar som samlar vatten i ett hörne (se bild), avsatsen runt är av klinker. Inkaklingen har en stomme av kraftiga våtrumsskivor. Min tanke är att borra hål där vattnet samlas för att dränera bort det och ner mot golvbrunnen som finns under. Finns det något som talar emot det här? Tips och ideer tas emot med tacksamhet. hade tänkte mig att lösa bortforslingen av vattnet enkelt med nåt plaströr och silikon, men vad vet jag
har ett inkaklat badkar som samlar vatten i ett hörne (se bild), avsatsen runt är av klinker. Inkaklingen har en stomme av kraftiga våtrumsskivor. Min tanke är att borra hål där vattnet samlas för att dränera bort det och ner mot golvbrunnen som finns under. Finns det något som talar emot det här? Tips och ideer tas emot med tacksamhet. hade tänkte mig att lösa bortforslingen av vattnet enkelt med nåt plaströr och silikon, men vad vet jag
Tror inte att det är en bra ide av två skäl, dels kommer du att borra dig igenom ett eventuellt tätskikt kring badkaret och dels så finns det inget fall mot hålet så du får ändå skrapa ner vattnet. Får du sedan inte slangen helt tät mot hålet så kommer vatten rinna bakom väggen/tätskiktet och kanske med åren ge en vattenskada. Kanske smidigare att "offra" en handduk som man lägger i hörnet innan man badar som får ta plaskvattnet.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Testa först om du kan sänka badkaret. De har ofta justerbara fötter.
Annars kan du kakla ett lager till ovanpå det befintliga, och få detta i bättre höjd.
Denna kaklade kant har ingenting med våtrummets fuktspärr att göra, utan är mer att betrakta som fast monterad "möbel".
Din dräneringsidé tror jag inte blir snygg.
Annars kan du kakla ett lager till ovanpå det befintliga, och få detta i bättre höjd.
Denna kaklade kant har ingenting med våtrummets fuktspärr att göra, utan är mer att betrakta som fast monterad "möbel".
Din dräneringsidé tror jag inte blir snygg.
När det gäller tätskikt så brukar man väl hålla tätskiktet till väggarna och sedan bygga upp det man vill ha (inkaklat badkar, duschväggar) utan tätskikt, genom att använda icke-organiska skivor samt kakel/klinkers/mosaik.Helioz skrev:Tror inte att det är en bra ide av två skäl, dels kommer du att borra dig igenom ett eventuellt tätskikt kring badkaret och dels så finns det inget fall mot hålet så du får ändå skrapa ner vattnet. Får du sedan inte slangen helt tät mot hålet så kommer vatten rinna bakom väggen/tätskiktet och kanske med åren ge en vattenskada. Kanske smidigare att "offra" en handduk som man lägger i hörnet innan man badar som får ta plaskvattnet.
Om du kan acceptera ett hål där så ser jag inga hinder till att inte göra det.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Man brukar inte ha tätskikt på den kanten utan bara på väggarna och sedan bygga inbyggnaden av karet upp precis som någon nämner, så risken att förstöra tätskikt föreligger inte...
Badkaret går förmodligen inte att sänka då det "vilar" på inbyggnaden i normala fall... vilket det även ser ut som här...
Badkaret går förmodligen inte att sänka då det "vilar" på inbyggnaden i normala fall... vilket det även ser ut som här...
Badrummet är mycket riktigt helt färdigställt och helkaklat innnan badkaret, och inkaklingen av detta, kom på plats. Sänka badkaret går inte, det är fallet på klinkerhyllan det är fel på. Vattnet står som djupast mitt i bilden, och där är hålet tänkta att borras. Inga problem med avrinningen alltså (tror jag). Ville mest kolla att jag inte gör nåt idiotiskt 
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Även om det visar sig fungera dåligt kan du väl efter provat hålet kakla över ett nytt lager som nämns ovan. Med andra ord, du har inte så mycket att förlora.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Vatten kryper ju ändå genom fogarna och ner under plattorna så kan du inte göra ett hål rakt genom allting i en av fogarna för att se om det hjälper dig...
I annat fall är det ju enkelt att laga i med lite fogbruk om inte det skulle fungera.
I annat fall är det ju enkelt att laga i med lite fogbruk om inte det skulle fungera.
det är enkelt att bli av med vatten från hyllan med ett håll men om det i stället blir en stående pöl under badkaret så är det inte så bra. Är man osäker att vatten hittar till brunnen så kan det börja lukta ...? Då är det enklare att torka av vatten från hyllan än från golvet under badkaret, gissar jag.
gaia
gaia
Klicka här för att svara
