Garantin ersätter väl bara kabel. Jag skall lägga 400W Ebeco som kostade mig 2041:-
Tre elektriker har backat ur....en ska på semester kom han på, en fick ett jobb han inte kunde nobba och en sket i att komma och titta som han hade lovat.
Tur man har egen megger. Nu orkar jag inte jaga en till elektriker. Jag mäter och lägger själv när snickarn har lagt golvet klart.
Borde fixa det känns det som.

Göran
(Ingenjör, Elkraft)

Sharky58 skrev:
Garantin ersätter väl bara kabel. Jag skall lägga 400W Ebeco som kostade mig 2041:-
Tre elektriker har backat ur....en ska på semester kom han på, en fick ett jobb han inte kunde nobba och en sket i att komma och titta som han hade lovat.
Tur man har egen megger. Nu orkar jag inte jaga en till elektriker. Jag mäter och lägger själv när snickarn har lagt golvet klart.
Borde fixa det känns det som.

Göran
(Ingenjör, Elkraft)
Har läst lite om det där med garantin.. Det gäller visst hela golvet "dom tar sig av och fixa till det" men t.ex vissa har ett krav att man ska ha 1kvm golv liggandes till detta.

Men det är tråkigt och höra det där med elektrikerna som inte kommer.

Paul-Staffanstorp
Som sagt inte många elektriker som lägger en slinga som kunden köpt själv...

Paul-Staffanstorp skrev:
Jag förstår inte varför?.. dom får väl krydda på lite mer arbetstimmarna om dom är så missnöjda att de går miste om vinst på värmekablarna också...

Om du kommenterade pga mitt inlägg så köpte jag slingan efter att alla tre hade backat ur.

/Göran

Paul-Staffanstorp skrev:

Paul-Staffanstorp
kimmo_thn skrev:
Jag förstår inte varför?.. dom får väl krydda på lite mer arbetstimmarna om dom är så missnöjda att de går miste om vinst på värmekablarna också...
Det ska tydligen handla någonting om garantier eller liknande som jag förstod det och inte materialvinsten som alla på detta forumet gnäller över stup i kvarten. q(;^;)p

Fick bara höra av min elektriker att de inte förlägger kabel som kunder köpt själv p.g.a en incident för flera år sedan då man tydligen hade lagt en slinga som en kund köpt själv och sen fungerade det inte mer än en kort tid och elfirman fick stå för hela kalaset att plocka upp och göra om hela badrummet...
Sen dess så gör i alla fall inte de sådana arbeten.

Ungefär samma sak som att målaren sällan målar om ditt hus om du köpt din färg själv då han inte kan garantera resultat med annat än det han är van att arbeta med...

Jag gör inga badrum med tätskikt från Biltema eller annan leverantör heller för den delen utan bara med material från den leverantör jag samarbetar med och var jag fått utbildning på hur det ska användas.

Jag lägger inte tätskikt där kunden eller någon annan ska sätta plattor heller då jag inte kan lämna garanti på arbetet eftersom jag inte vet hur plattsättaren kanske skadar tätskiktet i samband med plattsättningen...

Själv tycker jag det mesta av detta är ganska logiskt... :rolleyes:

Paul-Staffanstorp skrev:
Det ska tydligen handla någonting om garantier eller liknande som jag förstod det och inte materialvinsten som alla på detta forumet gnäller över stup i kvarten. q(;^;)p

Fick bara höra av min elektriker att de inte förlägger kabel som kunder köpt själv p.g.a en incident för flera år sedan då man tydligen hade lagt en slinga som en kund köpt själv och sen fungerade det inte mer än en kort tid och elfirman fick stå för hela kalaset att plocka upp och göra om hela badrummet...
Sen dess så gör i alla fall inte de sådana arbeten.

Ungefär samma sak som att målaren sällan målar om ditt hus om du köpt din färg själv då han inte kan garantera resultat med annat än det han är van att arbeta med...

Jag gör inga badrum med tätskikt från Biltema eller annan leverantör heller för den delen utan bara med material från den leverantör jag samarbetar med och var jag fått utbildning på hur det ska användas.

Jag lägger inte tätskikt där kunden eller någon annan ska sätta plattor heller då jag inte kan lämna garanti på arbetet eftersom jag inte vet hur plattsättaren kanske skadar tätskiktet i samband med plattsättningen...

Själv tycker jag det mesta av detta är ganska logiskt... :rolleyes:
Jo jag kan ju hålla med dig.. Men alla människor är ju inte ute efter att finna en skyldig så fort nått går snett..

Vissa saker får man bara ta när man ska handla allt själv

Paul-Staffanstorp
kimmo_thn skrev:
Jo jag kan ju hålla med dig.. Men alla människor är ju inte ute efter att finna en skyldig så fort nått går snett..

Vissa saker får man bara ta när man ska handla allt själv
Nä visst... men det är ju alltid lätt och säga...
Men sen när det väl har hänt så blir det ofta annat ljud i skällan...

För många många år sedan så körde min mor på en mopedist som förvisso kom från höger och hon skulle lämnat företräde men problemet var att mopedisten inte höll höger körfält på den gatan han färdades på utan vänster, vilket gjorde att han var totalt omöjlig för min mor att upptäcka.
Efter kraschen så var han ju klart medveten om att det var han som kört fel och hela det här var ju hans fel så mor blandade aldrig in polis och annat i detta utan flyttade undan mopeden och körde hem grabben som bodde nära oss på den tiden.
SEN ändrades alltihopa så föräldrarna fick grabben att ljuga om att han minsann hållt högra körfältet och ingenting gick att bevisa då det hade gått en tid och allting var ändrat vid korsningen där det hände.
Mor fick ta hela smällen då det ju var högerregeln som gällde i korsningen trots att det var grabben som kört felaktigt.

Så jag ställer aldrig upp på saker än om kunden säger "ja men kom igen nu, jag ska aldrig klaga" typ... :blushing:

Paul-Staffanstorp skrev:
Nä visst... men det är ju alltid lätt och säga...
Men sen när det väl har hänt så blir det ofta annat ljud i skällan...

För många många år sedan så körde min mor på en mopedist som förvisso kom från höger och hon skulle lämnat företräde men problemet var att mopedisten inte höll höger körfält på den gatan han färdades på utan vänster, vilket gjorde att han var totalt omöjlig för min mor att upptäcka.
Efter kraschen så var han ju klart medveten om att det var han som kört fel och hela det här var ju hans fel så mor blandade aldrig in polis och annat i detta utan flyttade undan mopeden och körde hem grabben som bodde nära oss på den tiden.
SEN ändrades alltihopa så föräldrarna fick grabben att ljuga om att han minsann hållt högra körfältet och ingenting gick att bevisa då det hade gått en tid och allting var ändrat vid korsningen där det hände.
Mor fick ta hela smällen då det ju var högerregeln som gällde i korsningen trots att det var grabben som kört felaktigt.

Så jag ställer aldrig upp på saker än om kunden säger "ja men kom igen nu, jag ska aldrig klaga" typ... :blushing:
Ja visst är det så.. Många som räddar sig själv i situationer som det finns pengar och hämta ur försäkringsbolag o.s.v...

Men t.ex om en elektriker tar sig ett jobb hos en kund "kunden har köpt värmekabel" av jalla jalla märke. Detta måste ju folk förstå. Elektrikern ser på värmekabelns monterings anvisning. Lägger ut kabeln och alla värden stämmer.. inga problem.

Sedan efter flytspackling så gör elektrikern sitt jobb igen.. Kommer och kontrolerar kabeln och sedan ansluter detta till Termostat och JFB. Han har igen utfört sitt jobb som han skall.

Vad mer än detta är han ansvarig för? Kabel tillverkaren borde ju stå till svars för sin kabel kvalite istället för att ta dessa hantverkare ekonomiskt. Hur kommer hantverkar priset och utvecklas om alla hantverkare ska vara livrädda för att åka på "stora" ekonomiska utgifter på grund av material svikt?

Till slut måste dom ju nästan lägga till en avgift för säkra sig mot framtida fel som rättas upp..

Paul-Staffanstorp
Ja du... inte vet jag...

Detta är ett svar jag fått av min elektriker då jag hade en kund som själv köpt värmeslinga i alla fall...

...och de andra punkterna är jag själv på det klara med att jag aldrig skulle utföra just p.g.a liknande problem som kan uppstå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.