nino
nino: BKR tjänar inget på att det ska vara våtrumsskivor, dom säljer inget material bara utbildningar och medlemsskap. (som kinglolle skrev i en annan tråd så är det Försäkringsbolagen som kräver att det ska vara våtrumsskivor så) Vid renovering kan bef. plast sitta kvar, när det gäller nybyggen så vet jag inte men eftersom det är ok i renovering bör den kunna sitta kvar även i
8 svar · 4,1k läst
nino
nino: har för mig, men kan lika gärna vara ute och cykla, att man får lägga 100w / m2 på brännbart
14 svar · 6,1k läst
·
nino
nino: 22mm spån på 600cc reglar räcker ( iaf sist jag byggde ett men det var ett tag sen) sen en finspackling på det om fallet är ok och byggspackel tex A45 i duschgropen En mattläggare vill ha det tätt i golv väggvinkeln, i alla fall i hörnen där det ska svetsas lägg golvet först, ställ gips på golvet och spackla i ev glipa
3 svar · 2,1k läst
M
Mullbär: Min dremmel är superb på att skära i plattor! Kan varmt rekommenderas, inget blir svårt. Plattorna blir "figur sågade" med en dremmel.
12 svar · 2,1k läst
H
hempularen: Vad gäller armering så skall du strikt följa spackeltillverkarens instruktioner, har inte full koll själv, men om man skall armera, och med vad beror på saker som tjocklek, hur stor yta, och om det skall vara golvvärme. Såvitt jag vet så är det aldrig fel att armera, kolla med din elektriker innan, armeringen skall i många fall anslutas till skyddsutjämmning (jordning). Armeringen
3 svar · 4,2k läst
Z
zsimpey: företaget får göra om, och göra rätt. inte godkänt att riva upp och "lappa i" runt brunnen.
4 svar · 4,2k läst
M
Mig2006: Håller på att fundera på renovering av ett litet badrum i ett hus jag ska flytta in i. Rummet är 3m *1.3 m. Längs tre metersväggen ska först en toalettstol vara, sedan en kommod och därefter ett mindre badkar. Om jag räknar på ett badkar som är 150 cm långt har jag 150 cm kvar. Hur stor kommod får jag plats med om det ska finnas tillräcklig med plats runt toalettenstolen?
0 svar · 4,0k läst
F
Fliken: Tja Ja jag tror det är rent tekniskt möjligt. Gjorde en variant förr några veckor sedan i ett badrum. Fast jag bytte då plastmatta mot plastmatta. Plattsättaren knackade bort nedersta lagret plattor, visserligen fick han laga som fan med tätmembran och remsa för han var ju inte direkt oaktsam. Sedan la jag mattan och plattsättaren kom dit igen och satte remsa och överlappade mattans
1 svar · 2,5k läst
H
Hvdv: Hej Har själv ett badrum snäppet större (2,75*1,95) som vi skall lägga in matta i och offerten vi fick låg på strax över 7000:- efter ROT. Vi har dock valt att flytspackla större delen av golvet med fall som om det hade varit klinkers för att slippa vattenpölarna när småbarnen leker i badkaret. Jobbet är nog kanske inte detsamma, men det kan ju ge en fingervisning. plus att vi har
8 svar · 5,3k läst
Alpha
Alpha: Tror nog det bästa är om du själv skissar upp allt som du tänkt ha skalenligt på ex.vis rutigt blockpapper + en linjal + byertspenna förstås, då ser du även hur mycket fri yta som finns kvar överallt om du nu har någorlunda fria mått på andra väggsidan så är det väl bara och köra på, du lär ju behöva ett suddgummi men till slut hittar du nog en bra lösning själv ska du se
3 svar · 6,0k läst
nino
nino: eller bara en fast vägg
1 svar · 1,3k läst
G
gnilrub: Är det någon som har någon ny info om det här? Jag letar också efter en handdusch som ska sitta på väggen bredvid toalettstolen.
4 svar · 8,1k läst
gadu^
gadu^: Bumpar tråden lite... Nån som har goda råd om placering? zick-zack? Rakt? två & två? random? Vad tror ni blir snyggast?
10 svar · 3,2k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: I vinkeln mellan golv och vägg... Ingen silicon !! I väggvinklarna där det kan uppstå rörelser kan du ha silicon men undvik detta helvetesskit så mycket du bara kan...
6 svar · 1,5k läst
F
Fliken: Gör om mitt själv just nu och jag är golvläggare så jag slipper den pengen. Har dock haft en elektriker och vvsare (host) svart som hjälpt till. Svartjobb inredning, värmeslinga, spottar,reglar, gips, isolering, golvgips, golvflyt. ny rörstam, ny toalett, golv-väggmatta så landar jag på ca 30 - 40000. Har ingen exakt summa ännu då jag inte är klar. En vild gissning på att du hamlar
1 svar · 877 läst
Husplaner
Husplaner: Jag har letat som en tok efter denna Katinka Vodka Collins glas mosaik! Vodka Collins irislila glas mosaik. Du behöver inte skaka eller rör dessa läckra färger, och lägga på is, mosaikerna intervallet är tillräckligt svala som de är. Uppkallade efter kända drinkar, var och en garanterad att fräsa och gnistra i lika hög grad. Storlek: 15 x 15 mm [bild] Det var svårare än jag trodde,
0 svar · 948 läst
gadu^
gadu^: Såg nån artikel på GDS och vill minnas att de använde nån läkt eller alu-skena, alltså inte direkt på väggen. Men är dessa skivor godkända nu för badrum? /Janne (Skickat från min mobil)
6 svar · 1,1k läst
L
läppglans: hej igen har fått lite problem, vet inte hur jag ska lösa det kanske ni har tips? vita kaklet är 30cm med 2mm fog sen så har jag köpt svart kakel 30cm men i själva verket är den endast 29.8mm ska man öka fogbredd till 4mm eller kommer det se skumt ut??
5 svar · 4,5k läst
·
nino
nino: armstrong håller, vad jag har förstått, på att lägga ner i sverige... y98 följer ma gvks regelverk så är det ok med kartonggips rottan 1 nej 2 nej 3 nej värt att tänka på är att det inte finns nått SPgodkännande på plastmattor som tätskikt och ingen? fix leverantör som har fix för plastmatta men det finns fix som mattleverantören godkänt för deras matta plastmatta som
5 svar · 5,7k läst
E
elinasmamma: Jag tycker också att bild nr 1 är helt klart snyggast :)
16 svar · 3,6k läst
G
gaia: Nej, bara en primer som man använder vid kakling på sugande underlag. Du får säkert råd i butiken där du köper fix och kakel. Du ska inte använda någon fuktspärrande primer eller väggfärg eftersom det är källarväggar som ska helst kunna släppa lite fukt ut ifall det finns fuktvandring genom din källarvägg och golv. På det sätt förlänger du tiden till nästa renovering :) gaia
11 svar · 9,3k läst
Lolle
Lolle: Lolle sitter och har haft ledig dag med barnen så jag har missat detta ;) Vissa bolag nekar i förhand så fort man "kan" och låter kunden överklaga. Sanningen är dock att skadan skall alltid bero på det felaktiga eller ha påverkats utav det. Däremot blir det bökigare för kunden om försäkringsbolaget vill tjura pga nån felaktighet o då är det upp till försäkringstagaren att visa
2 svar · 2,0k läst
G
gaia: Jag skulle kolla om det verkligen finns mineralull under betonggolvet och om den är torrt. Är den torrt så kan man fuktspärra golvet för det finns ju ingen fukt att stänga inne. Är ullen blött så har du ingen nytta av en sån isolering för den har knappast någon isoleringsförmåga kvar. Man använder ingen fuktspärr i golv och vägg som har direkt kontakt med mark men i duschen ska
3 svar · 3,3k läst
G
gaia: torkar för snabbt? Eftervattnade du efter fogningen ?
9 svar · 1,6k läst
B
BigGitt: Samma dag är det inga problem att plocka bort. Dock ska man rensa dessa från fixmassan direkt! Är det verkligen fel? Har ni avtalat hur kaklet ska monteras? Finns en ritning? P.s. jag ser ingen bild.
2 svar · 2,1k läst
B
BigGitt: Har fått svar från BKR. Man får ha rören från golv, dock endast vid renoveringar. Aldrig vid nybygge.
14 svar · 3,8k läst
mångstekta
mångstekta: till sånt där finns ju inget bättre än fiberspackel! märkligt, men ni gjorde iaf rätt!
10 svar · 6,7k läst
Lolle
Lolle: Helt korrekt beskrivning som så med tillägget att du först förmodligen får ta en fogskrapa eller ännu hellre ett multiverktyg med fogskrapa/kniv så ni skär bort befintlig fog. Detta för att ge utrymme så att ni får dit ny fog och får det att fästa riktigt
2 svar · 3,3k läst
C
Carl: 170 cm från golvet säger Svensk Standard om spegelbelysning på vardera sidan om spegeln.
1 svar · 9,6k läst
mångstekta
mångstekta: ett bra knep när du ska gjuta fall är att väga av det med en laser funkar med vanlig linjelaser bara du får den horisontal... du skruvar (som höjd markeringar) i skruvar runt väggen på den höjd du ska ha det (utgå från golvbrunnen) ex.1,5m till golvbrunnen så behöver du ju ha skruven vid väggen ca 2cm högre... sen efter du fått ut det "varvet" med skruv flyttar du in en bit och
1 svar · 24,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.