Hej
Har nyligen satt in bergvärme med 2 st 210 hål och skall under nästa år totalrenovera vårt stora badrum, det jag nu undrar, skall man satsa på vattenburen golvvärme pga av bekvämlighet/mysfaktor och det faktum att man slipper radioatorer på väggen?
Vilka lösningar/märken är populärast?
Vad kostar en lösning till ca 12-15 kvadrat?
Vad händer på sommaren då värmen inte körs ut i systemet? Bör man då komplettera för att få ut fukten?

Mvh
Jan

Med vattenburet blir golvet " kallt " då värmen inte är på men det blir inte kallare en det brukar vara om du har radiator där nu.Fukt driver man inte bort med värme utan med ventilation.

Hej
Tack för svaret, jo ventilation är ju ett måste oavsett, sedan kanske man skall kunna "shunta" av så det inte blir för varmt därinne.
Katten kommer väl ganska snart mynta in mattan på det golvet =)

Tycker absolut att du skall köra med vattenburet, framförallt iom. att det är så stor yta som skall värmas.

Många menar ju att man av mysskäl skall ha el också för att få varma golv på sommaren.

Vi har vattenburet i bla. ett badrum på andra våningen, 12 kvm. Jag tycker inte att golvet blir obehagligt kallt på sommaren. Överhuvudtaget så blir inte golvet jättevarmt, om man vill ha rimligt svalt i badrummet. Vi körde på prov ett tag med golvet "uppställt" så att det kände ordentligt varmt, men då blev det uppåt 27 grader i luften i badrummet. I nuläget hålls en behaglig temp i badrummet, och golvet känns inte kallt, men heller inte påtagligt varmt.

Kostnadsmässigt vågar jag inte säga något, jag har gjort allt själv. men materialet kostar 3 - 400 per kvm för rör, plåtar spårade skivor etc.. Till det kommer fördelare, shuntgrupp med pump osv, men det ligger centralt och försörjer fler slingor.

Hej.
Du kan ha vattenburen värme och en extradrift med el som värmer samma system på sommaren då all annan värme är avstängd. Din rörmokare kan säkert det där, annars kan jag kolla vad mitt system heter. Har även vattenburet i samma system i handdukstorken.

Ja det är till 99.9% säkert att det blir vattenburet, ser inget som talar emot det, och som cecar33 sade så är det ju ändå ingen värme på golvet på sommaren, vi klarar oss bra nu och det kommer vi göra sedan också (med kanintofflor).
Det kommer även bli en handdukstork.
Flymax, ja du får gärna skriva det märke/produkt du har.

som flymax och Stickan säger kan man ha elvärme till badrumsgolvets vatten som komfort på sommaren!

Man kan också lägga in separat elslinga ovanpå...

Och man kan ha solfångare :-D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.