2 317 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Klinker på plastmatta
"Reglerna" för badrumsrenovering tycks ändras konstant. Enl vad jag hört ska det finnas en plastmatta under kakel/klinker då membran etc inte håller tätt. Mitt duschrum (träkåk från 79) har redan plastmatta på golv och väggar. Så vad hindrar att man helt enkelt lägger klinker ovanpå? Är det för att "branschen" vill tjäna pengar, plast som plast?
Fredrik
Fredrik
Nej det är inte plast som plast. Dagens nya tätskikt är folie som är utprovade för att vara under keramisk beklädnad medan den du har där idag troligen inte är utprovad som underliggande material.
Kolla GVK om den plastmatta du har hemma är med på deras lista så är den godkänd, annars inte.
Då är alternativet att chansa men om du får en skada kommer inte din försäkring att gälla. Eller så åker du på att göra om hela
Kolla GVK om den plastmatta du har hemma är med på deras lista så är den godkänd, annars inte.
Då är alternativet att chansa men om du får en skada kommer inte din försäkring att gälla. Eller så åker du på att göra om hela
Varför skulle inte försäkringen gälla om man ändrar på ytskiktet, grundkonstruktionen från förra årtusendet är ju fortfarande det som är gällande tätskikt.
Att det sedan kanske inte blir så fint, kaklet släpper pga rörelser osv är en annan sak.
Eller menar du att kakelfixet kan bränna hål på nuvarande tätskikt?
Att det sedan kanske inte blir så fint, kaklet släpper pga rörelser osv är en annan sak.
Eller menar du att kakelfixet kan bränna hål på nuvarande tätskikt?
Jag tror egentligen inte det är några problem rent praktiskt även om det teoretiskt kan påverkas.
Men kraven hos försäkringsbolag är att badrumsutförandet är utfört enligt de branschregler som gällde vid utförandet. Genom att sätta keramiskt ytskikt på en matta som inte är utprovad som underliggande tätskikt så följer man inte branschregler oavsett om man hänvisar till året för kakelsättningen eller året då mattan lades.
De skador jag sett har direkt reglerats nekande förutom ev saneringskostnader. Sedan är det upp till kunden att överklaga och bevisa att skada ej uppkommit pga felaktigt utförande
En risk är helt enkelt att en gammal matta har eller får små sprickor eller tappar följsamhet med åldern. Genom att då ha täckt med nytt ytskikt blir ev skada svårare att upptäcka
Men kraven hos försäkringsbolag är att badrumsutförandet är utfört enligt de branschregler som gällde vid utförandet. Genom att sätta keramiskt ytskikt på en matta som inte är utprovad som underliggande tätskikt så följer man inte branschregler oavsett om man hänvisar till året för kakelsättningen eller året då mattan lades.
De skador jag sett har direkt reglerats nekande förutom ev saneringskostnader. Sedan är det upp till kunden att överklaga och bevisa att skada ej uppkommit pga felaktigt utförande
En risk är helt enkelt att en gammal matta har eller får små sprickor eller tappar följsamhet med åldern. Genom att då ha täckt med nytt ytskikt blir ev skada svårare att upptäcka
På 1970-talet gjorde man så. Lade vanlig våtrumsmatta som svetsades i skarvarna och sen kaklades det ovanpå. Sen kom det nya bestämmelser, för det började bli läckage i tätskiktet.
Troligen skulle det fungera att lägga kakel direkt på den gamla våtrumsmattan, men det är ett risktagande och svårt att fort upptäcka ev läckage..
Troligen skulle det fungera att lägga kakel direkt på den gamla våtrumsmattan, men det är ett risktagande och svårt att fort upptäcka ev läckage..
Jag hade så i mitt badrum innan jag renoverade och jag kan säga att det inte luktade hallongodis när jag bröt dän klinkersplattorna då det fanns ett litet utrymme mellan plastmattan och plattorna där vattnet låg och surnade turligt nog var mattan hel och inga fuktskador fanns.
I mitt fall var det nog så att underarbetet var undermålig så att klinkersen låg i löst på plastmattan då primern släppt från mattan så vatten hade lagt sig mellan mattan och plattorna och det torkade aldrig pga primern.
Jag lade klinker på en golvpastmatta för 20 år sedan och det har hållit bra, men mattan var relativt nylagd och var ordentligt limmad på ett betongunderlag utan några bubblor eller släpp. Jag slipade ordentligt med 40-papper innan jag satte klinkern.
När jag i våras gjorde ett nytt badrum som hade plastmatta på spontat träunderlag, vågade jag dock inte låta den ligga kvar (den hade några släpp och bubblor) utan rev bort den och följde GVKs regler.
När jag i våras gjorde ett nytt badrum som hade plastmatta på spontat träunderlag, vågade jag dock inte låta den ligga kvar (den hade några släpp och bubblor) utan rev bort den och följde GVKs regler.
Klicka här för att svara