Badrum
QJossan: [citat] Hahahahaha typ så känner jag också :P
Fluxor: [citat] Det ska enligt vad jag erfarit inte behövas. Exempelvis om brunnen ligger 20mm under färdigt golv vid tröskeln eller något liknande... Tror det avhandlats tidigare i tråden alternativt min andra tråd om att hantverkaren ska göra om fallet.
nino: Men om dom jobbar 1vecka och sen fakturerar det jobbet med 10dagar så har dom ju gjort 1vecka till innan det är dax att betala första fakturan. Har dom inte gjort nått vecka 2 så bestrider du fakturan skriftligt, då kan dom inte skicka den på inkasso (eller dom kan göra det men du får ingen betalningsanmärkning) Prova att se det från deras sida också, dom vet ju inte om du tänker
SvenD: När jag gjorde iordning badrummet för några år sedan enligt alla konstens regler, men begick jag ett misstag som jag tänkte försöka rätta till. Problemet är att golvet i badrummet göts i ett stycke med rummet utanför och i och med golvärmen blir rörelserna i betongen så stora att klingerfogen spricker i de inre delarna av badrummet. Den totala sträckan är ca 8 m. Jag har tänkta
Krilleman: Det viktiga är att kolla vilket cc mått din blandare har och köpa en med samma mått! 160 eller 150 med M26x1,5 gänga är vanligast.
aöaöa: hej! har själv limmat upp 13 st våtrumskivor på lättbetongsvägg. jag använde byggmax kontruktionslim 300 ml (28,95/st) funkar klockrent. har suttit uppe nu i ca 1 år med 25x40 kakel. så det lär sitta kvar 20 år till :) lycka till f.ö mvh ronny
laad: Jag hade en vvs firma över som löste det väldigt smidigt. På en timme fick han loss brunnen och satte dit en ny en bit bort. Dessutom pluggade han handdukstorken... Men som du säger använde han en enkel gumminippel som övergång till plast.
kimpo: Kör Sikasil Silikonet till allting! Lycka till!
Paul-Staffanstorp: [citat] Påminner om den jag tänker på som jag har fast jag har bara ett skaft på 1dm i järn som man kan slå på med hammaren... också utbytbara kraftiga blad...
nino: det borde väl gå att använda limsatsen. antar att översidan på hörnblocken ser lika ut som dom vanliga blocket förutom att dom är i vinkel
FreGro: Ah, ok lysande, precis det svar jag hoppades på=) Det är ett hus med betonggolv som nu har våtrumstapet och matta som vi vill byta för att det är så fult och fullt i hål. Kakel och klinker vore fint men det har jag inte råd med helt enkelt och det finns så snygga mattor och tapeter nu så... =) Tack
storkarp: Finns inget att förlora med billigt kakel om man tycker det är tillräckligt snyggt. Jag har dock aldrig sett kakel för 49 kr som jag tyckt var snyggt men för en dryg hundring blev jag helnöjd och hittade inget snyggare under 500 kr. Köp billigt och lägg pengarna på annat där de ger mervärde.
Krilleman: Jag har också serie godmorgon hemma, men dock har jag lagt en ekskiva (38mm) på med ett IFÖ tvättställ för bänkmontage. Och såhär blev det... Tycker kvaliten var OK med tanke på priset! IKEA västerås flyttade för ett tag sedan så jag kände mig tvungen att köa för 80% på priset sista dagen, köpte samma modell fast i 120cm utförande till entrevåningen (80cm på bilden) för
Petronille: [citat] Ja då kan man ju tänka på att materialet ofta är en liten del av totalkostnaden, så det är ofta värt att satsa på bra material.
gstv: Testa 'Fix universal'. Det använde vi på vår bänkskiva. Blev som ny! Abnet fungerar också bra. Alternativt något med oxalsyra. Finns i många båtprodukter som Helioz nämner. Finns även i rabarber, pröva gnugga lite med rabarber på skivan och se om den blir ren.
mulpac: [citat] T.ex. Mora Ess är konstruerad på det sättet och ger bara kallvatten så länge handtaget är till höger (alltså från mitten och så långt den går att vrida åt höger). Det är rätt smart eftersom väldigt många låter handtaget vara rakt fram när de bara ska ha en liten slatt vatten och då är det oftast helt onödigt att ta varmvatten.
Anhyan: Kanske ska nämna att badrummet är ca 4,5-5 kvm. Normal takhöjd.
gaia: raka väggar alla gånger så blir duschutrymme som storst. Man behöver ju inte vika dörrar max till kakel ... huvudsaken att dom går att vika in en bra bit. Tänk på toans placering så du inte ställer den för nära den fasta väggen! Minimum 20cm från fast vägg till sitsens sidokant om jag minns rätt.. gaia
kimpo: [citat] d^_^b Då är du safe!! Lycka till !!
niclasella: [citat] Ja det vet jag så man får duscha på jobbet eller så har man två duschar. Har man klarat sig den tiden det tar att renovera badrummet så klarar man nog 7 dagar till.:P Fast priset är en lite nackdel också förstås men ca 1500kr dyrare på vårt badrum som är 10kvm golvyta med 12kvm och 8mm tjock mosaic på vägg och sedan stora plattor 10mm tjocka. Men bra blir det:d^_^b Niclas
nino: Vet du om det är tätskiktsfolie eller rollat tätskikt? Är det Purus brunnar så är det ganska enkelt att få ut klämmtingen men att skära tätarket utan att skära för mycket kan vara knepigt kanske. Vass kniv, ev. att man gör någon kant/mall att skära efter. Tätarket ska sluta precis i vinkeln mellan den vertikala och horisontella kanten. På Jafo så är det nog svårare... då
Pontus84: Hej,håller på att bygga ett hus(Älvsbyhus)Tyr. Funderar på att kakla i badrumet och lägga klinkers,valde dock inte till golv värme uttag.men min fråga är hur mycket det går på att göra årdning badrumet om våtrumstapeten är borttagen och våtmattan???? golv ytan är på 6kvm? Sen tänkte jag lägga klinkers i Wc det är 2kvm golv yta? Funderar även på att kakla om köket vet dock
Patrik_Hed: Svart tak med stjärnhimmel, kan bli rätt coolt. http://elbutik.se/product.html?product_id=115431&category_id=1771 //Patrik
vojma: [citat] Beror helt och hållet på OLW's & Systembolagets leveranstider...:D
Markus Linda: badrummet ska ligga på övervåningen, då spelar inte grunden nån roll väl? i nuläget finns varken vatten eller avlopp, men det kommer bil omfattande stambyta och omdragnbingar i hela huset så det arbetet har en egen budget. Husets övervåning ska helt göras om, rummen blir annorlunda och badrummet blir helt nytt på ny plats. Innan har det endast funnits en minimal toalettstol och