Hej,
Har nyrenoverat badrum där vatten blir stående på golvet på fel sida betongglasväggen. Har konstaterat att det är vatten från duschen som släpps igenom. Innan så var det också en betongglasvägg o likadan dusch men då kom aldrig nåt vatten igenom.
Klart fogen inte är tät men visst ska väl glasblocken monteras med något tätande emellan? Vore toppen att höra vad ni andra tror innan jag pratar med hantverkarna. Går det få tätt i efterhand?
/Marcus
Har nyrenoverat badrum där vatten blir stående på golvet på fel sida betongglasväggen. Har konstaterat att det är vatten från duschen som släpps igenom. Innan så var det också en betongglasvägg o likadan dusch men då kom aldrig nåt vatten igenom.
Klart fogen inte är tät men visst ska väl glasblocken monteras med något tätande emellan? Vore toppen att höra vad ni andra tror innan jag pratar med hantverkarna. Går det få tätt i efterhand?
/Marcus
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
har du limmat eller fogat ihop dem?
ett alternativ är ju att skrapa bort fogen o lägga på mer silicon/lim i varje fog, speciellt nere vid golvet
ett alternativ är ju att skrapa bort fogen o lägga på mer silicon/lim i varje fog, speciellt nere vid golvet
Hej, det är hantverkare som gjort så jag vet inte hur det är gjort. Är väl mest ute för att höra om man kan förvänta sig att en sån vägg inte släpper igenom vatten, så man kan få firman att åtgärda problemet.
/Marcus
/Marcus
Normalt sett ska det vara så tätt att det inte släpper igenom vatten i den mängden, heltätt är det inte (eftersom det är ytskikt och vanlig fog).
Men det är svårt att säga utan att se konstruktionen.
Du kan inte fota lite och dela med dig?
Men det är svårt att säga utan att se konstruktionen.
Du kan inte fota lite och dela med dig?
Hej, här kommer ett par bilder. Lite svårt att fota eftersom rummet är litet, men iaf så är det på golvet precis vid glasväggen jämte toan som vatten blir stående. Det indikerar ju iofs även fel fall eftersom det inte rinner undan, men det kan man leva med om väggen kunde vara "tät". Hade som sagt en likadan betongglasvägg där innan som åtminstone höll så tätt att man inte märkte av det.
p.s. Bilderna kommer strax. Måste visst ladda upp från datorn
p.s. Bilderna kommer strax. Måste visst ladda upp från datorn
Har dom gjort om hela ytskiktet i badrummet?
Att det samlas vid glasbetongväggen är kanske inte helt fel, bara jobbigt
Antagligen är fallet gjort över hela golvytan och inte med tanke på att det kommer en vägg ovanpå
Att det samlas vid glasbetongväggen är kanske inte helt fel, bara jobbigt
Antagligen är fallet gjort över hela golvytan och inte med tanke på att det kommer en vägg ovanpå
Här kommer bilderna också.
Ja hela badrummet är renoverat (vattenskada). Det stod ju en vägg på precis samma ställe tidigare, så det visste de. Men som sagt bör ju inte vara ett problem om det är hyggligt tätt. Så om det är så att de varit lite väl snabba med väggen så nöjer jag mig om de fixar så väggen blir "tät". Knappast rimligt att de skulle göra om fallet..
/Marcus
Ja hela badrummet är renoverat (vattenskada). Det stod ju en vägg på precis samma ställe tidigare, så det visste de. Men som sagt bör ju inte vara ett problem om det är hyggligt tätt. Så om det är så att de varit lite väl snabba med väggen så nöjer jag mig om de fixar så väggen blir "tät". Knappast rimligt att de skulle göra om fallet..
/Marcus
Har försökt, men kan ju göra ett till försök. Det enda jag lyckats se hittills är att det rinner ut vatten i skarven mellan kaklet på toafixturen o glasväggen. Mjukfogen Bild 1. Här är det ett litet "hål" i silikonfogen. Har inte velat röra nåt om det ska åtgärdas av firman, sen känns det inte bra att stänga in allt vatten mellan toafixtur o vägg. Se bild 2 där du skymtar den inkaklade fixturen genom glaset närmast väggen och där alltså vatten blir kvar emellan. Iofs kan ju inte vattnet ta vägen nån annanstans än att leta sig på tätskiktet fram till brunnen, men det skulle ta så lång tid att det alltid skulle vara fuktigt. Kanske är det ändå ingen fara, bara mentalt att man vill få ut allt vatten fortast möjligt?!
Klicka här för att svara

