Var hemma hos en bekant som är mitt uppe i en badrumsrenovering, och märkte att dem har använt rollat tätskikt trots att det är skivmaterial i väggarna...

Det är väl inte okej? Jag har förvisso till skaran som hävdar att det funkar lika bra som duk om det är korrekt utfört. Kan hantverkaren göra så eftersom dem ändå måste lämna garanti på jobbet?

dom följer iaf inte branschreglerna och det kan därför inte räknas som fackmässigtutfört...

är det renovering är det nog inte ok i nått läge är det nyprod så kanske det kan vara ok

nino skrev:
dom följer iaf inte branschreglerna och det kan därför inte räknas som fackmässigtutfört...

är det renovering är det nog inte ok i nått läge är det nyprod så kanske det kan vara ok
Det borde ju inte vara OK vare sig det är nyprod eller inte? man får ju bara använda rollat tätskikt om golv och väggar är massiva enligt dagens standard.

nino skrev:

Tvärtom!

Vid renovering har man som fastighetsägare rätt att renovera ett badrum enligt den standard som gällde när badrummet uppfördes.

Vid nybygge är det dagens regler som gäller.

Känner att jag måste förtydliga mig lite...
Sidan 10 i BKRs Branschregler säger att man kan göra en särskild fuktsäkerhetsprojektering och kan då göra avsteg från branschreglerna. Det här gäller vid större nybyggen (vad jag har förstått iaf).

Det är inget som görs vid renovering av enstaka badrum då det förmodligen är väldigt kostsamt.
Normalt sett så ska folie användas i skivkonstruktioner, både vid renovering och nybyggen.

Redigerat:
Är det BKR han följer då och inte GVK?

Min plattsättare som gör vårt badrum (nybygge) använder matta en meter utanför dusch, i övrigt rollat. Följer det kraven?

ja om inte duschen är mot yttervägg då ska hela ytterväggen ha folie ( tror det är så)

Å andra sidan kan man ju alltid säga till försäkringsbolaget att badrummet gjordes innan juni 2010. Då fick man ju använda rollat tätskikt! =))

I övrigt så reagerade jag på att dem hade tätskiktat golvet också innan plattsättning, vilket man väl ska undvika pga skaderisk?! Så fick iaf jag lära mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.