Badrum
sam820921: Tack för hjälpen alla! Jag har nu tagit beslut: Ska kontakta försäkringsbolaget för att se vad som gäller. Har inte alltför höga förhoppningar. De har säkert sina "argument" varför de ej betalar ut spektakulära summor (ålders avdrag, någon annans fel etc .......) Hur som helst blir det inget pillande från min sida, utifall FK kommer sen och påpekar det.... Som det nämndes så är
Patmark: Ja men det var ju precis nåt sånt där jag misstänkte... 1 meter extra... Men jag lär väl få ta risken mot angränsande rum, tänker nog inte riva väggar och ta bort golvreglar i angränsande rum, då får det hellre bli nya angrepp :) Däremot kan jag ju ta bort alla reglar i badrummet helt och hållet, och väggpaneler med mera. Så får det bli. Huvva!
Rund_skruvad: Aha! Tack för svaren. Ja jag började fundera om de börjat limma fast handfaten i väggen. (ja är man novis så tänker man det värsta :x om allt)
hempularen: Jag har handlat avlopp av god kvalitet (tror jag) på Rinkaby. Här i Stockholm är annars Hornbach billiga, men deras avloppsrör verkar ha tunnare väggar.
Lolle: [citat] Haha att du hittade just Micke som exempel :) Håller för övrigt med dig...
Forbo: Inte så lätt att ge support på om "Schampo för fett hår" är för att undvika fett hår eller för att få fetare hår....:-)
hikari: Dom har varit här och svetsat igen hålen. Ser väl ok ut, men tätt som tusan är det ju nu. Tack för alla svar! :)
Larsa: 75mm är att rekommendera, sen går man upp med 50 genom golvet. Men är det bara en vask så funkar ju 50mm. Tänk på att största krafterna på bjälkarna uppstår i mitten, det är alltså lämpligare att göra genomförningarna vid en av väggarna istället för mitt på golvet. Jag hade samma problem men behövde få in ett 100mm rör (toa). Slutade med att jag gick i ett fack till väggen,
largab: Det finns excentriska fästen för att montera 160cc på 150 cc el tvärtom. Något sådant borde kanske funk ?? tex (finns flera tillverkare) http://net-vvs.se/shop/tapwell-blandarfaste-9226p.html
Tornhuset: Hej igen! Via andra trådar här så har jag sett att folk i andra delar av landet fått det fixat, och även några som var väldigt nöjda med ett jobb i Borrby (andra sidan Skåne). Jag forskar lite och återkommer med besked. Skall t.ex. kolla om Samglas "gör det själv" eller beställer i andra hand. (Glömde nämna att INR inte kommer ut till kunden och mäter upp, men det gör i och för
chabby: Okey! Smidig vinkel där matti! Har redan gjort vinkeln så trekantsläkt hade inte funkat.. Ne då tror du fel Protte för det var rätt jag hitta! Nu har jag iaf löst problemet med en plåtregel som jag kapa av ena sidan på, Skruva upp på väggen och slog med gummiklubba så den låg ann mot andra väggen! Vart rikigt stabilt! Tack för alla svar! Mvh!
pelpet: Billigast möjliga duschkabin på blocket som tillfällig lösning tills ni sparat ihop tillräckligt med pengar för att göra om det snyggt. Du borde kunna koppla in den själv med slangar och blir det lite läckage så är det ju ändå ett våtrum. När det är dags att fixa till våtrummet på allvar kan du ta ut duschkabinen och ställa den någon annanstans så har du dusch medan arbetet i
KarinR: Fresve: Badrummen är ca 2m x 2m, så väldans små tycker jag. Harry 73: Ja det var en tanke vi hade också, men eftersom vi själva endast kommer bo där i drygt 5 år så vill vi vara säkra på att vi tar det bästa beslutet med tanke på när vi ska sälja det, inte bara baserat på vad vi själva tycker. Tack för era åsikter! :)
Mikael_L: Dom har plötsligt blivit blåa, så det är lätt att lura sig ... :cool: Så du är inte färgblind ... ;)
orolig-vem jag: [citat] Tack men jag gör inte sånt. Raka språk och har jag gjort en besiktning så ska vi stå för det som står. Besiktningsmannen hade skrivit fel enligt gammal mall. Han skulle skrivit fuktindikation. Ringde och bad om ursäkt när mäklaren undrade vad som var fel i duschrummet. Allt ordnat. Försäkringsbolaget kommer på torsdag och utreder och jag står för kostnaden då jag vill ha
Mr Lingonbacken: Antar att badrummet nu är färdigt och tänkte fråga hur lösningen blev med golvblandaren?! Står inför samma problem själv nämnligen och har även ja tänkt beställa just Hafa Brigg! Hur fäste du den i golvet, och hur anslöt du rören? kan tänka mig att den måste ju stå väldigt stadigt eftersom man kan "råka" dra tag i den etc!? Tacksam för svar! Mvh Patrick
gadu^: Nu har jag kollat på Blücher och deras Waterline verkar enbart ha utlopp i sidan. Själva rännan verkar vara 23mm och skall den då ligga på spånskivan så löser det sig antagligen...
nino: Nej det är bara på skivkonstruktioner du måste ha det remsor hörn ångspärr och gummi är det du behöver (ev. primer är lite olika beroende på märke)
Fluxor: [citat] Du menar att golvspån är 22mm va? I alla fall golvgipset jag använde i en konstruktion var 13mm, men det var glasfiberarmerat och svintungt.
Thberg: Var inte helt seriös med tejpen. Den har faktiskt redan lossnat lite, men det är nog snarare p.g.a. vibrationerna i slangen än att limmet redan blivit kass. Lösningen får nog bli en hederlig skruv...
Zemerlin: Nu ser jag inte sådär värst bra, men det ser ju nästan ut som klämringen sitter under duken?? så illa kan det väl inte vara? Sedan så är det riktigt kladdigt får jag säga. Det brukar väl vara fix som håller fast klinkerramen som skall synas mest om hantverkaren gör det snyggt?
Fluxor: Trist med så kort kabel på CO's, men priset kan man ju inte klaga på!
Alpha: mr_bygg - Menar du på fullt allvar att det för en normalhändig, intresserad husägare bara är att glömma att göra om ett badrum för "man inte har den blekaste om vad det handlar om" eftersom man inte är hantverkare till yrket? Läs "tycker så här tvekar man eller känner sig osäker " samt " lite handlag hantverksmässigt " Förstås inte, menar givetvis inte alla även om det kunde
Darth Peter: Hur är det med bjälkarna nu? Dom måste tagit sitt byggmaterial från nånstansn
corner: Hej! Ska sätta upp en vägghängd toalett och tänkte sätta in skruvstift som håller fast toaletten i väggen. Nu har jag börjat att fundera om det räcker med att stiftet går in 45mm i regeln bakom toaletten?? är det någon som har koll på hur mycket en "fransk skruv" håller för när det gäller dragkrafter. Det skruvstift som jag har köpt är 145 mm långt men det kommer bara gå att
hempularen: Det skall inte vara spackel på väggar i våtrum om man skall sätta kakel. Om det finns extrema ojämnheter (typ ett avspräckt hörn på våtrumsskivan) så kan man spackla med cementbaserta spackel. Vanligt spackel typ måleriarbeten får inte användas under kakel eller klinkers, det är för svagt. Du måste tidigt bestämma dig för om du skall ha infällda rör, och i så fall om det
FordPrefect: Hej! Undrar exakt detsamma, fast tvärtom :P. Vill ha IKEAs tvättställ (alt Ifö Signs dubbeltvättställ) men kombinera det med annan kommod. Någon som vet? Mvh M
FordPrefect: Hej! Då är det inflytt i vårt nya fiskarhedenvillan, sidensvansen, och vi har kommit till val av köksblandare. Vi har hittat en modell på "Strand" som heter solid 1008. Vi har däremot inte hittat någon (förutom en här på byggahus) som kan uttala sig om Strands blandare. Är det någon som kanske vill dela med sig av sina erfarenheter? :) Mvh M
QJossan: [citat] Är ingen smålänning men hade samma resonemang som dig :) Till en början alltså :P Kom hem en lördag kväll,fick en mindre glad överraskning. "VATTEN STAN ÄR FULL AV VATTEN" :wow: ! Så de jag tjänade blev bara mer kostsamt i jobb,fick byta socklarna under köks stommarna,slipa bänkskivan & ringa efter en rörmokare en Lördag q(;^;)p Visst fick ut en "ny" men NEJ tack,köpte en