Hej

Jag tänkte montera en inbyggnadswc under ett fönster, dvs endast en låg fixtur får plats.
Om jag har lyckats läsa måttskisserna korrekt från de olika tillverkarna (Gerberit, GBG, Ifö mm) så
ser det ut som om alla låga fixturer har samma höjd. Samtliga fixturer bygger 50 cm ovan bultarna för porslinet. Någon som har tips på någon annan låg fixtur?

Det jag inte riktigt får ihop är att tex Gerberits 82 cm fixtur måste, för de vanliga toaletterna, höjas till minst 84 cm vid 42 cm sitthöjd.

Hur mycket måste man också räkna med att kakel och våtrumsskiva bygger (LUX, plyfa+våtrumsgips, enkel eller dubbel skiva) ?

Stickan56
Ju högre den övre fästpunkten sitter på fixturen desto lägre blir belastningen på väggen allt enligt hävstångsprincipen.

MVH Stickan

Det är ju korrekt!
Frågan är nu bara hur mycket man ska räkna med att "taket" på fixturen bygger, dvs skiva+kakel...
Mvh
olaben

Stickan56
Jag vet inte om passar in men en tunnare bräda i ek kanske? Istället för våtrumsskiva + kakel. Tätskiktet skall ju ändå ligga innanför påbyggnaden.

MVH Stickan

Jag har lagt dit en 20 mm bänkskiva av ek ovanpå en av mina fixturer och en 20 mm marmorskiva på en annan. Båda ser bra ut och bygger alltså inte så mycket i höjdledd..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.