Hejsan, ny på forumet och husägare sen 1 år tillbaka (exakt på dagen faktiskt)

Har idag rivit tak och golv i ett av källarrummen som är tänkt ska bli relax avdelning med ett 2 pers bubbelbad och en grupp rottingmöbler bara, ingen duch, wc osv alltså.

Det är som sagt i en källare med 2 av väggarna som ytterväggar så det blir ingen fuktspärr under kaklet på väggarna, och på golvet tänkte jag bara gjuta upp fall mot golvbrunn sen köra med teak-trall eller liknande. Frågan då är om jag ska ha betongen under teaken obehandlad? Trallen kommer ligga på någon form av icke organisk distans från golvet.
Och bör man ha fuktspärr på golvet precis runt brunnen för skvalp risken runt badkaret?

Vi hittade även ett väldigt fint tak i ohyvlat plank när vi rev ner gipset, det skulle kunna se riktigt trevligt och lagom "mysigt" ut i en relax avdelning så vi funderar på om man kan ha kvar det utan något skikt utanpå. Tänker alltså ur fukt synpunkt.
Kommer ha minst en fuktstyrt paxfläkt i badrummet, mer om det krävs för att kunna ha vårat fina tak synligt. Kom gärna med synpunkter om den ideen.

Funderar även på om man kan få lite värme under trätrallen, antingen om man lägger en vattenburen värmeslinga löst under den, eller kanske med ett lågt placerat vattenburet konvektorelement med luftflödet riktat lite in under trallen. Kom gärna med synpunkter här med.

Och sist men inte minst så är ju såklart elcentralen i det rummet dock så långt bort som man kan komma från badkaret.
Så frågan är, ska man sätta ett fint tätt skåp runt centralen eller ska man böka med att flytta det till andra sidan betongväggen så den kommer ut i pannrummet?

Lite info: Hus från -53.
1 och en halv plans + källare
Allt nyrenoverat, ny vedeldad värmeanläggning, nytt tappvattensystem, alla slangar i pex.
All el nydragen, allt jordat och i den berörda centralen alla säkringar av automat modell.
ny avloppsstam överallt. Dock ingen i rummet som vi ska göra till relax så där får vi fräsa ner ett rör i plattan och gå på en brunn i det intilliggande pannrummet.

Hoppas någon har lite goda ideer och tips om det hela.
Mvh Emil

Utifrån dom råd jag fick när jag gjorde badrum i källaren så skulle jag fuktspärra golvet under badkaret och runt brunnen men lämna mitten av golvet utan, jag spärrade även längs med väggarna ca 40 cm ut också enl vad firman som sålde flyt och spärr gav i råd.

Om Du inte tänker lägga en golvvärmeslinga "på riktigt" tvivlar jag på att det funkar speciellt bra med slangen under trall så nån annan lösning får det nog bli, kan inget om konvektorelement för vi la vattenburen golvvärme i vårt badrum, det skulle jag ha gjort i det Du beskriver också ;) speciellt som Du ändå måste jobba i golvet med avloppet.

Taket borde klara sej om ingen inte duschar direkt på det återkommande, det brukar barn göra har jag sett :)

El-centralen skulle jag definitivt flytta.

Blir att flytta elcentralen till andra sidan väggen efter lite råd av Morbror elektriker.

Glömde skriva att golvet är oisolerat mot marken, därav går det bort att gjuta in värmeslinga.

Ang taket är jag inte spec rädd för direkt spolning, dock all ånga som blir av ett fullt kar med 40 gradigt vatten.
Och eftersom det är ett gammalt tak så är det såklart ganska mycket springor och glipor mellan bräder osv. Därav undrar hur det klarar sig mot ångan.

Om det var min källare så skulle jag inte vilja ha ett spa med kalla golv, så jag hade nog bilat bort det gamla golvet, grävt ur, lagt kapillärbrytande skikt, isolerat och gjutit nytt golv med ingjuten slang för golvvärme. Du ska ju ändå ta bort delar av golvet för att dra nytt avlopp, så varför inte göra hela jobbet på en gång.

Emilj90 skrev:
Blir att flytta elcentralen till andra sidan väggen efter lite råd av Morbror elektriker.

Glömde skriva att golvet är oisolerat mot marken, därav går det bort att gjuta in värmeslinga.

Ang taket är jag inte spec rädd för direkt spolning, dock all ånga som blir av ett fullt kar med 40 gradigt vatten.
Och eftersom det är ett gammalt tak så är det såklart ganska mycket springor och glipor mellan bräder osv. Därav undrar hur det klarar sig mot ångan.
Tycker det låter riskabelt med ett helt tak av obehandlat trä ovanför ett stort badkar.... jag skulle nog iallafall ha klarlackat det...

Okej, men tror ni att det räcker att måla innertaket med någon vettig färg eller måste man täta mer?

Jag är även lite fundersam över vad jag ska använda för bruk/cement för att jämna av vöggarna innan kaklet åker upp, några tips?

Jag är i samma sits och funderar på att kakla på mineritskivor på väggarna, flyta golvet och tätskikta på väggar och golv vid badkaret innan klinkersen åker på, dock ska jag samråda med en hantverkare som ska få hjälpa mig med jobbet, vad kan han ha att invända på?

Men du tror inte att det kan bli problem om man sätter vårtums skivor? Man vill ju bara ha skikt som kan andas väldigt bra i källarväggarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.