Mikael_L
nino skrev:
... händer väl inte så ofta att RiR byts ut? själv är jag skeptisk till att det går att dra röret genom 2 st fixturer men det ska ju vara möjligt
Jag är också skeptisk. Jag provade att dra lite i rören innan någon väggbockfixtur öht satts på plats, utan rören har bara lite mjukare böjar där de går ingjutna i plattan.
Några rör var rätt lätta att dra lite fram och tillbaka, men några satt redan nu nästan som berget. Med en bockfixtur på detta skulle jag tro att det blir helt omöjligt. :)

Jag har hört talas om ett fall där man bytt ut röret trots bockfixtur. De har tydligen någon form av vinsch att dra med.

jo det finns nått verktyg, typ ett koben, och en tapp med gängor i ändan som man skruvar i röret

men det måste gå fruktansvärt tungt... undrar om en kaklad vägg med enkla skivor håller för det?

Borde inte RiR-systemet förbjudas om det överhuvudtaget finns risk för att rören går sönder inne i ytterrören och det ändå inte går att dra i nya. Ett prrisolrör i koppar håller i 100 år minst, så varför krångla till det hela med RiR-system.

bjurel skrev:
Borde inte RiR-systemet förbjudas om det överhuvudtaget finns risk för att rören går sönder inne i ytterrören och det ändå inte går att dra i nya. Ett prrisolrör i koppar håller i 100 år minst, så varför krångla till det hela med RiR-system.
He he..du måste skämta?? Du menar att det inte finns risk att ett prisolrör går sönder eller vadå?

Har själv dragit ut ett rör med 2 st bockfixturer! Dock var det från tvättstället till duschen så det var inte långt! Men man får ta i och även trycka från andra hållet! Räcker att du kommer förbi den första böjen, vilket är kanske 15 cm rör in sen blir det lättare!

Mikael_L
Nefcairion skrev:
Har själv dragit ut ett rör med 2 st bockfixturer! Dock var det från tvättstället till duschen så det var inte långt! Men man får ta i och även trycka från andra hållet! Räcker att du kommer förbi den första böjen, vilket är kanske 15 cm rör in sen blir det lättare!
Fick du in ett nytt också?

Japp, men köper 2 st "gängtappar" och på ena sidan kopplar du på en nu slang och drar in den samtidigt som du drar ut den andra! Blir nästan lättare då man får mer kraft att trycka på med en slang som skall in!

om vi pratar om rir, och skyddsslangen är kapad jäms med gips?!
- röris har gjort fel
- han som satt tätskikt, ännu mer fel. han kan ju inte satt membran?!
skyddsslangen ska, vid vvs-slutmontage, kapas ett par mm innanför kakel!
felgjort - maximal dold läckagerisk - riv gör om.

för övrigt går det lätt att dra om innerrör genom t.ex två bock.fix.
med lite teknik ;)

Orix skrev:
om vi pratar om rir, och skyddsslangen är kapad jäms med gips?!
- röris har gjort fel
- han som satt tätskikt, ännu mer fel. han kan ju inte satt membran?!
skyddsslangen ska, vid vvs-slutmontage, kapas ett par mm innanför kakel!
felgjort - maximal dold läckagerisk - riv gör om.
klockan är mycket nu men innanför kakel menar du ut emot badrummet?

ja visst, in emot badrummet. röris ska låta skyddsslangen sticka in 10cm när han lämnar.
vid slutmontage "kapas 2mm utanför färdig vägg eller enl. tillv. anv."

Jag har bytt en PEX slang i RiR.
På inrådan av detta eminenta forum (tror jag iaf) så snedkapade ca 20cm av slangen, borrade ett litet hål på 5-6mm 20cm in på slangen, och använde ett rep som dragsnöre fastknutet 20cm in. Den snedkapade delen tejpades fast på repet, och detta gjorde att man kunde smyga förbi böjarna lätt.
Jag var förvånad över hur lätt det gick, mycket lättare än jag trodde.
toti ca 8m med en 90graders, och två tre 120graders börjar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.