Badrum
Thomas Lundquist: Det finns stickprovskontroller. Problemet är att det är så mycket anmälningar där fuskare utfört arbete som måste besiktigas. Att höja kostnaden är inte den rätta metoden, stäng av dom som fuskar.
mangew: Har ledsnat på att högskåp kostar multum och i många fall inte ser mycket ut för världen, vi söker ett i matt vit kulör men de flesta är högblanka. Har tänkt sätta ihop ett skåp, fördelen är att vi kan göra det lite customanpassat med mått etc. Har två alternativ av materialval, ena är MDF rent och slätt andra är vitlaminerade hyllplan. Men då är färgvalet som ska
novis76: Tack för alla svar. Sprickan går genom minst 10 plattor, även genom fogarna. Som om man målat ett icke rakt streck rakt ner kan man säga. Sprickan är inte precis i hörnet utan i plattraden i vinkel till hörnet.
Lolle: [citat] Som sagt de senaste skadorna är inte utredda helt så jag kan inte säga med säkerhet. Generellt för alla skador i våtrum så är rent slarv väldigt överrepresenterat - så även för golvbrunn. Ser jag till tidigare skador så handlar det ofta om att monteringsplatta ej använts, i vissa fall har kortlingar saknats helt och det har blivit läckage kring fästpunkterna. Ytterst
nino: tror det vore smart att kontakta ev. firma som ska utföra kaklingen och be dom komma med synpunkter på hur förarbetet ska utföras, läs BKRs branschregler om dom följer det regelverket bkr.se, bestäm helst innan ni sätter igång hur badrummet ska se ut vilka möbler osv som ska upp, spackla INTE skarvar med vanligt väggspackel, täta runt hål och rör med latex. Kan nog vara smart att
Rostig_9000i_-88: Har samma fel, jag tog en bit gummiduk och svepte runt spolmekanismen som jag fäste ihop med buntband. Det var en tunn fin stråle som förrut var riktad mot locket på cisternen men som nu styrs ned i botten istället. Min ful-lösning version 1 var en avklippt festis-flaska men den satt bara kvar i någon dag, min ful-lösning 2 (gummiduken) har funkat kalas i över ett år.
pbengtsson: Jag tror jag har exakt de måtten i min nyrenoverade lägenhet. Kan du flytta dörren åt höger eller vänster så får du mer möjligheter. I mitt badrum så är det en dusch direkt till höger om dörren 80x80 ca (funkar utmärkt) med glasdörrar. På väggen mittemot är det lämnat ett utrymme för tvättmaskin (mittemot dusch), sedan toalettstol och sist handfat/kommod. Få väggen till
Kriff: Vägghängda högskåp är ju snyggt såklart men om vikten kan bli ett problem så kan du ju ställa det på en sockel som du klär in med samma kakel.
SandmanNet: Tack findus och gaia! Ja, syrahärdad färg känns lite överkurs. Och ben beslutar vi helt enkelt oss för :)
Husrenovering-småland: hej hur har det gått med badrummet? vi har rennoverat vårt gjorde under jobbet själva tätskikt kakel och klinker satt och klart 30 000kr efter rot.. 6m2
WaldenWoods: Har själv ingen koll, men fråga en sprutlackeringsfirma. De brukar ha bra koll på egenskaperna hos de färgtyper de använder.
largab: nej, har inte hört något, men det betyder kanske inget.
nino: Du kan inte stoppa in en ångdusch/bastu/duschpalats då? Tror du får svårt att hitta någon duktig fackman som gör det, däremot kan du säkert få någon halvfigur som kallar sig hantverkare att göra det
Matti_75: [citat] Ja det är det, men jag tänkte när man försöker få loss den. Om man gör det för tidigt innan limmet har börja släppa!!!!
fosse83: Båda väggarna kommer vara ytterväggar, rören kommer ligga utanpåmonterat på insidan... Tackar för tipset!
Globetrot: Vilkett år blev det ett bkr krav att genomföringen skall gå i väggen?
Emmet: Även jag har dåliga erfarenheter av Sigro. Fick mejl sent på fredag att leverans skulle ske följande måndag mellan 08.00 och 16.00. Med så kort varsel var det bara att stanna hemma och vänta. Men ingen leverans dök upp. Ingen ursäkt eller förklaring, svarar överhuvud taget inte på mejl. Det borde vara en tydlig varning. Dock har rätt saker iaf levererats. Men en tydlig varningsflagga
Raceman: Jag har själv Montonin du visar. Den är snygg och fungerar bra tycker jag. Det jag kan sakna är de små "gummitutorna" i strilhålen som vissa duschsilar har. De är väldigt bra när man skall ta bort kalkavlagringar som alltid bildas där. Man bara stryker med fingret över tutorna så renas hålen, väldigt praktiskt. Man kanske kan köpa till en sådan som tillbehör, men jag har inte
fsn: Du skriver i första inlägget att du har kontaktat BKR och sen söker du råd här. Med all respekt för den samlade kunskapen på byggahus.se men borde inte en branchorganisation som BKR ta en sån här sak eller är det så att du inte har ställt rätt frågor till BKR? Du verkar ha magiskt svårt att förstå (alternativt beskriva på korrekt sätt) begreppet "fall". Läs på här:
myrstack: Finja har på sin hemsida hur du blandar flytspackel och leca, men detta är ju oftast för att bygga höjd och inte för att binda damm. Om du siktar på EPSCement så behöver du som sagt inte gjuta med vidhäftning.
largab: Jag skulle rensat väggarna helt och kaklat direkt på väggarna (ngn sorts sten vägg ?!). Fuktskydd på vägg vid dusch samt golvet. Annars om väggarna är för ojämna, plåtreglar (eller trä som fuktisoleras från väggen), gips/våtrumsskiva, fuktskydd, kakel. Skulle aldrig lämnat isoleringen bakom....
tobiasso: Då missförstod jag dig! Men är helt med vad du menar nu. =) En mycket god idé, har varit inne på liknande lösningar som finns för utomhusbruk på typ bauhaus, men har inte rätt estetik samt storlek. Får ringa och prata med någon plåtslagare om inte jag hittar något färdigt...
umit: jag har lagt 60'60 i min badrum även i duschen, det blev riktigt bra.
ohlgren: [citat] Tack. Jo allt är tätskiktat, lådan är på "insidan". Blir gipsen alltså fördärvad till slut av vattenstänk då och då? På vilket sätt? Mjuknar eller? Våtrumsgipsen redan inköpt och på väg att monteras. får se om jag orkar strula med tätskiktning.
Paul-Staffanstorp: [citat] Så gjorde jag i mitt eget med hörnkar så jag har en kant på 20cm i vinkeln och den är perfekt att ställa fredagsgroggen på när man sjunker ner i karet efter en hård arbetsvecka... :P
kimpo: Alla våtrumsmattor är inte godkända för att sätta kakel på. Tarkodry och Armstong är två vanliga mattor som man kör ganska mycket med nu.Det finns en lista på GVK´s hemsida om vilka äldre mattor som är godkända. Fixet "käkar upp" mattan om man har en matta som inte är godkänd för att sätta kakel på. Det handlar även om att väggreglingen i ett äldre badrum med väggmatta
sir_daniel: Vi limmade/skruvade först listerna på golv o vägg o sedan limmade ca 1/3, dagen efter nästan resten. dagen efter det limmade vi dit de rostfria plåtarna i ovankant o på sidan av blocken. sedan någon vecka senare skruvade jag upp duschdörren (skruvade i skarven mellan blocken i plastdistanserna), sitter stabilt :)