Badrum
Paul-Staffanstorp: Jag hade hyrt en maskin och fräst bort alltihopa men jag gillar absolut inte att bygga in gammalt och riskera att det inte får tillräckligt bra fäste för flytspacklet... ...och precis som Nino skriver... ingen armering...
Sulan_gbg: Klant jag kröp in lite bättre under VV-beredaren och insåg att det är 8 mm hela vägen... :rolleyes: Mvh Sulan
Sulan_gbg: Nä jag har väl kommit fram till det med. Tack för svaret. /Sulan
Nimajneb: OK, Det viktiga är att det finns ett badkar i huset, tror nog inte det är jätteviktigt med två.
Anton8: Personligen tänker jag också skita i officiella regler ang tätskikt. Då jag precis som du har hus med hygroskopisk egenskaper. Samt att försäkringsbolagen aldrig ersätter full kostnad utan skriver av varje år, samt helst vill du skall driva in ersättning från hantverkaren... Lycka till med det! Det är vad jag förstår sällan det uppstår problem i våtutrymmen i murade hus, med
Nimajneb: Ni har säkert en 70 dörr, måttet 70cm är hålet i väggen vilket naturligtvis betyder att själva dörren är mycket smalare. När det gäller höjden på själva badkaret så får du nog antingen mäta i butiken alt ringa fabriken/agenten för att få ett pålitligt mått. Vilket material hade du tänkt dig på karet?
sukram78: Det skulle nog kunna funka med denna http://www.verktygsproffsen.se/vinkelslipar/hitachi-125mm-vinkelslip-m-utsug och sen en dammsugare till den. Har själv en sådan.
Läskihand: Hehe, det låter ju som det är möjligt att förverkliga! Drömmen lever vidare!! :)
inkans: Godkväll hempularen!Tack för ditt svar.Vi eldar med ved i våran värmepanna,är det där pannan tar in kallvatten som smutsfiltret ska sitta eller?Frågan kanske verkar dum men jag är helt novis i ämnet.Jag chansade i det här forumet ändå för att kanske få ett tips.För det märks att det blir sämre och sämre tryck på varmv.när man duschar.Det bästa trycket får man när tanken och
Paul-Staffanstorp: Förstår inte vad det är för en hantverkare som inte räknar med från början när han lämnar en offert, på att den gamla pappersgipsen SKALL bort för att ersättas med våtrumsskivor och då passar man på att regla upp väggen samtidigt... Känns tyvärr inte allt för seriöst att komma med detta som ett tillägg... Hhmm...
sir_daniel: Mm risken att det blir skitigt är överhängande. Frågan är om man kan "kapsla in" den biten av tegelväggen. Sedan är egentligen stora frågan om man kan få det godkänt?
Sulan_gbg: Hallå, lite senkommet svar kanske men jag hade smältlimmat för dåligt men den rörde sig inte i sidled. Angående besiktningen så anmärkte besiktningsmannen (från Anticimex) på förhöjningsringarna men att det var 1 eller 2 spelade ingen roll, "de anser" att förhöjningsring är en riskkonstruktion mitt påpekande att det är godkänt enligt alla regler det visste han men det spelade
amatör-Kalle: Fick tag på en bra person på Tapwell som bekräftade att det var den gamla versionen av deras TVM7200 (se http://www.tapwell.se/TVM-7200-160-8190947/article). Och inte nog med det, de bjöd på den trasiga termostaten och skickar den hem till mig. Och det helt oombett. Fantastisk service må jag säga - en eloge till Tapwell :D
meckis: Det finns plastinsatser, men det e varken snyggt eller särskilt stabilt..
hempularen: Nej där får man väl köra så högt det går. Om man jämför med ett rum med golvbrunn, där är kravet att det skall vara 20mm höjdskillnad mellan tröskeln och golvbrunnen, och tätskikt upp på tröskeln. Man kan spekulera om varför det skall vara 50mm upp på väggarna och inte bara ex. 20mm. Jag skulle tro att det handlar om att få god vidhäftning mellan tätskikt och vägg. Om man
nino: ja kontakta en mattläggare så fixar han det, kladda INTE i någon silicone för då går det inte att svetsa förmodligen så är det ingen som vill/har tid att fixa det så du kanske får slanta upp lite extra eller kanske tom locka med lite svarta pengar....
JOW: Och gällande Ardex...så funkar det med: Primer: Ardex P3 (färdigblandad). Armeringsnät: Punktsvetsat stålnät d= 2,5 mm Avjämningsmassa: Ardex K75, minst 12mm (enligt produktfaktarutan nere till höger på sidan 2). Enligt denna broschyr. Dock finns inte denna konstruktion med i deras lista över konstruktioner, vilket kan tyckas vara märkligt. Dock nämns ingenting om primning av
prylthomas: Nu är det fixat!!!! :-) Började med att knacka ner kaklet med en kofot och hammare. Hade en hink under så det gick att få kaklet direkt i den med en liten knyck. Sedan rev jag av glasfiberväven högst upp... gick väldigt smidigt. Sedan tog jag bilningsmaskinen och knackade ut det bruk som var under kaklet, var säkert 5cm. Hade inte klarat det utan maskinen. Sedan bilade jag ut det inbyggda
bandy76: Som sagt jag letar efter ett underskåp till 130cm dubbelhandfat, det var så att jag kom över ett handfat väldigt billigt när det var utförsäljning på rörfirma för ett tag sedan. Det var ett IFÖ-tvättställ, men nu är kruxet det att om man skall köpa ett IFÖ-orginal skåp så ligger det på 15000:-, så nu letar jag efter ett annat alternativ och hoppas att någon/några har ett bra
LinaoMarkus: kul uppvaknande. Förra badkaret hade blandaren på kortsidan så jag fick en mental spärr som sa att det skulle vara så. Tack för det!
bonkeman: [citat] Visst är duschhörna snyggare på alla sätt och viss, men montagemässigt är det ju mycket mer jobb och är trådskaparen nu inte jättehändig så lär det gå illa med att loda in dörrarna och ta hål väggarna. Jag menar, vad är det för väggar? Betong? Ja då sitter de som berget. Gipsväggar? Ja då vill åtminstone jag ha en regel att fästa i, men så gillar jag också både
Isabel76: [citat] Det Gar-bo sagt var att det är godkänt att göra så även enligt försäkringsbolag.
b8q: Du gör som du vill, men jag hade nog murat upp en mellanvägg i leca-block och så låtit något parti vara av glasblock för att släppa in dagsljus.
RobZombie: Har du kollat avloppen så att allt är tätt? Kan vara så enkelt att vattenlåset i brunnen inte sitter riktigt rätt.
nino: för att förstå vad som händer med klinkern när betongen krymper kan man ta en 2m tumstock och lägga mot tex en golvlist, sen trycker man tumstocken mot listen ca 2-3mm och tittar på bågen som bildas
jooohan: Tack för svar Huset är ett enplans visst det är säljarens problem, men är det här något som går att kräva att få omgjort av det folk som utfört arbetet eller har det gått för lång tid? med tanke på att man har kvitto på jobbet
MB77: Gick väldigt bra att kapa det, med rätt klinga gick det som en dans.
KnockOnWood: Mittansluten? (= Mittelanschluss)